Golvvärme med timer har jag hört inte går att få..Någon som vet annat?
Tack för ditt svar!:)
 
Att timerstyra golvvärme är inte att rekomendera på grund av dess termiska tröghet. Dv.s, om det inte handlar om förändringar över lång tid är det inte lönsamt utan kommer istället att inverka negativt på både komfort och kanske ekonomi.
 
Jag har KIMA golvvärme och till den kan man koppla in en styrsignal som kan slå på och av golvärmen. Så går gör det ju, men precis som mexitegel skriver så är ju golvvärme ett trögtsystem, även om just elgolvärme precis under klinkerns är bättre än vattenvärme ingjuten i plattan. Så frågan är om man vinner så mycket på det. Men det vet du först efter du testat det.
 
Hej!

Jag kan inte förstå hur det skulle kunna påverka negativt på ekonomin. Den energi som man måste tillföra är direkt motsvarande den mängd energi som avges i form av värme från golvet. Om om man periodvis har golvet kallare så kommer mindre värme att avges, och således mindre energi (el) att behövas.

Om man inte räknar in köp-kostnaden för själva timern så kan jag inte se hur det skulle bli dyrare. (Argumentet att det skulle vara dyrare att värma upp än att hålla varmt stämmer inte, inte för innertemperatur, och då gissningsvis inte heller för golvvärme.)

Vi kommer att renovera samtliga badrum i vår bostadsrättsförening och arbetet görs av Skanska Direkt efter planering av WSP. De erbjuder samtliga lägenheter golvvärme och timer.

Mvh,
Andreas
 
Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Jag kan inte förstå hur det skulle kunna påverka negativt på ekonomin. Den energi som man måste tillföra är direkt motsvarande den mängd energi som avges i form av värme från golvet. Om om man periodvis har golvet kallare så kommer mindre värme att avges, och således mindre energi (el) att behövas.
Jag skrev "kanske" eftersom jag inte orkade räkna på något specifikt driftsfall. Återkommer när jag gjort det.
 
Jag kan inte förstå hur det skulle kunna påverka negativt på ekonomin.
Det är väl knappast så att det blir dyrare om man stänger av det 8 timmar på dagen när man inte är hemma eller 8 timmar på natten när man sover. Problemt blir ju att golvet inte hinner bli varmt på morgonen när du stiger upp om du sätter på det 30 minuter innan du går upp. Var just gränsen går för hur långtid det tar att bli varmt är omöjligt att svara på då det beror på massor med faktorer, men mest så lär ju temperaturen i golvet och vilket typ av golvvärme du har spela roll.

Om du har el direkt under klinkern och det är någorlunda varmt i luften så behöver man ju inte ha på det lika länge som med ingjuten vattenvarme och en nerkyld platta och -20 utomhus :)
 
Finns golvvärmetermostat med ur för nattsänkning. T2 har de, säkert andra fabrikat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.