Jag letar efter ny TV för att ersätta min gamla tjock-tv.
Har man slutat tillverka apparater med bra ljud?
Jag vill inte under några omständigheter behöva koppla in externa högtalare.
Jag söker något i storlekarna 37-40 tum.
 
kallek skrev:
Jag letar efter ny TV för att ersätta min gamla tjock-tv.
Har man slutat tillverka apparater med bra ljud?
Jag vill inte under några omständigheter behöva koppla in externa högtalare.
Jag söker något i storlekarna 37-40 tum.
Jag tycker diskanten är mycket viktig för ljudet.
De flesta TV-apparater har idag kass diskant eftersom högtalarna "göms" bakom skärmen. Diskantelementen ska helst vara riktade mot TV-tittaren. När det gäller nyare platt-TV så har jag bara sett detta på några modeller från Philips.

/Hasse
 
Det är inte omöjligt att göra en platt-tv med bra ljud, men det är lite komplicerat och kostsamt. Eftersom utvecklingen går mot att man kopplar tvn till ett surroundsystem och prispressen är hård så är det svårt att hitta en tv med bra inbyggda högtalare.

Är pengarna inget problem så finns naturligtvis B&O.
 
Vad är bra ljud?

Om du tycker det fanns gamla apparater med "bra ljud" så kan du säkert hitta en ny plattis med ok ljud också. Men, även jämfört med ett surroundsystem för 3tusen så är kommer den bästa TVn du hittar låta kack i en jämförelse.

Samsung har ju, tror jag, högtalare som utseendemässigt passar till deras plattisar. Det kanske kan vara något?

Om bra ljud är viktigt, varför är externa högtalare otänkbart?
 
Jag har för tillfället B&O,men har svårt att motivera deras höga priser i den digitala eran när standarder kommer och går med en allt snabbare takt.

Om inte priset var en faktor skulle jag välja en Beovision 10.

Min nuvarande TV har jag som enda ljudkälla i det rummet och lyssnar mer än gärna på musik genom den.
 
Tv-apparater från Denon (Hifi-klubben) kommer helt utan högtalare men man kan köpa till högtalare som ser ut och fungerar som om de kom med från början. Det bästa TV-ljudet jag hört där man inte haft riktiga externa högtalare.
 
Swede2 skrev:
Tv-apparater från Denon (Hifi-klubben) kommer helt utan högtalare men man kan köpa till högtalare som ser ut och fungerar som om de kom med från början. Det bästa TV-ljudet jag hört där man inte haft riktiga externa högtalare.
Det är nog NAD du tänker på.
 
Samsungs led-serie UExxB6000 samt UExxB6050 lät hyffsat.
Jag hjälpte en kompis sätta upp en UE40B6050 i helgen.

Sen vet jag dock inte vad som hände på högre volym, det mest troliga är att man ska låta bli det.. och så är det väl rent generellt.
Dom är inte byggda för att exempelvis lyssna på musik, speciellt inte på en högre volym.

Allt handlar ju om hur pass kräsen du är.
 
kallek skrev:
Jag har för tillfället B&O,men har svårt att motivera deras höga priser i den digitala eran när standarder kommer och går med en allt snabbare takt.

Om inte priset var en faktor skulle jag välja en Beovision 10.

Min nuvarande TV har jag som enda ljudkälla i det rummet och lyssnar mer än gärna på musik genom den.
De är framtidsäkra så det är inget problem, inbyggd box för HD finns som standard
och tillval beroende på modell, sen kan du ansluta de flesta boxar/dvd/blueray på marknaden och styra de med b&o fjärren precis som de skulle vara inbyggda dvs gömma undan boxen i teknikrum el dyl, som sagt tidigare spelar inte pengarna nån roll så kan du inte få bättre ljud i en tv, sen tror jag de är ensamma om att ha inbyggd surrounddekoder
 
Jag är faktiskt bara lite intresserad av att veta varför man föredrar att ha ljudet från TV'n? Estetiska själ hoppas/antar jag för några andra anledningar kan jag inte se? Med urvalet av högtalare idag så är det nästan svårt att motivera det estetiskt t.o.m, tycker jag iaf. För att TV'n ska låta någorlunda bra bör den ha högtalarna fram, och det ger att ganska fult och bulkigt utseende i min meninga. Det finns ju minimala satellitsystem som låter helt ok (för att vara satellitsystem) som t.ex. Bose, eller plattare vägghögtalare, designade högtalare, smala höga, låga, inbyggnadshögtaler, you name it.

Sen skulle jag kunna vara lite gnällig och kommentera att "Har man slutat tillverka apparater med bra ljud?" är lite tilltaget. Ljud är ju subjektivt givetvis, men en TV med bra ljud vetefasen om det har gjorts någonsin (i min mening då).

Lyssnade på ett par väldigt kompakta audioprohögtalare på hifimässan i malmö för ett tag sen, som hade trådlös överföring av ljudsignalen iaf, du slipper åtminstone att dra högtalarkablar, du behöver bara koppla dom till närmaste eluttag. Dom lät långt över förväntan.

Vill som nog som mattias veta lite varför externa är så uteslutet om ljudet är viktigt? Det blir lite av en omöjlig kompromiss, det finns inga TV-apparater med "bra" ljud, möjligvis kan man hitta någon "mindre dåligt" men även det känns fasen klurigt nu när det bara handlar om platta apparater. Det finns liksom inte plats i dom till att göra någon vettig ljudlösning, såvida man inte bygger ut den ordentligt åt något håll med en ljudprojektor t.ex. och kompletterar med en sub. Men jag har inte sett någon TV som säljs inklusive/med inbyggd ljudprojektor.
 
det finns tv med bra ljud! men de kostar, anledning till att man kanske vill ha ett bra
ljud från tv är kanske att man vill ha ett enkelt handhavande och de blir ju lite bökigare med ett separat hemmabioanläggning för ljudet, en variant skulle kunna vara t.ex logitech eller motsvarande datorhögtalarsystem som man kopplar in på hörlursuttaget på tv:n då behövs ingen separat fjärr för volymen
 
Den varianten har jag kopplat på min HTPC. Lite väl mycket brum från suben (trafobrum alltså som man bara hör när den är helt tyst). Ljudkvaliteten förvånade mig faktiskt. Var bara tänkt som ett test men de får nog stå kvar ett tag
 
tomlan skrev:
det finns tv med bra ljud! men de kostar, anledning till att man kanske vill ha ett bra
ljud från tv är kanske att man vill ha ett enkelt handhavande och de blir ju lite bökigare med ett separat hemmabioanläggning för ljudet, en variant skulle kunna vara t.ex logitech eller motsvarande datorhögtalarsystem som man kopplar in på hörlursuttaget på tv:n då behövs ingen separat fjärr för volymen
Som sagt, vi har nog lite olika uppfattningar om vad som är "bra" ljud :rolleyes:

Visst är det lite mer att installera, men väl på plats med en bra multifjärr är det inte det minsta mer komplicerat handhavande. En fjärr till rubbet, och knapparna är även mappade så att man inte ens behöver välja vilken enhet man styr på fjärren. Så där ser jag faktiskt inga hinder, men än möjligtvis den ursprungliga installationen som kräver lite mer, och priset då kanske, det drar lätt iväg lite när man börjar pilla med det, men det beror ju på vad man gillar, jag hade kunnat köpa en fräsig bil istället men det inresserar mig inte :p

Edit:
Förtydliga kanske att jag inte menar att man tvunget ska bränna en massa pengar på det hela, ett litet ljudsystem och en multifjärr behöver inte bli så speciellt dyrt.
 
Redigerat:
mrVoodoo skrev:
Som sagt, vi har nog lite olika uppfattningar om vad som är "bra" ljud :rolleyes:

Visst är det lite mer att installera, men väl på plats med en bra multifjärr är det inte det minsta mer komplicerat handhavande. En fjärr till rubbet, och knapparna är även mappade så att man inte ens behöver välja vilken enhet man styr på fjärren. Så där ser jag faktiskt inga hinder, men än möjligtvis den ursprungliga installationen som kräver lite mer, och priset då kanske, det drar lätt iväg lite när man börjar pilla med det, men det beror ju på vad man gillar, jag hade kunnat köpa en fräsig bil istället men det inresserar mig inte :p

Edit:
Förtydliga kanske att jag inte menar att man tvunget ska bränna en massa pengar på det hela, ett litet ljudsystem och en multifjärr behöver inte bli så speciellt dyrt.
Jag vet vad bra ljud är! och en liten hemmabioanl för 3-4000kr är inte bra ljud! ok men inte bra, multifjärrar finns som är bra t.ex logitechs värre modeller men ofta
så orkar inte de flesta programera dem annat än teknikentusiasterna och det är inte kanske först de som efterfrågar enkla lösningar

men kör själv B&O och kan bara säga att t.ex Bevision 10 spelar ljudbrallorna av vilket annat "dussinmärke" som helst (ni skulle skratta om ni visste hur löjliga högtalarelement som sitter i t.ex philips samsung sony mfl typ klockradio högtalare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.