Som topic.. Finns det någon timer manic man kan montera på varmvattenledningen till duchsen? Har 2 st tonårsdöttrar som älskar att duscha länge.. Tyvärr är där två föräldrar som oxå gärna vill ha lite varmvatten :)

Ideér och tips emottages med varm hand!

Mvh Patrik
 
Jag hade samma problem, t.o.m. lite värre - 3 tonårsdöttrar!
Insåg att det inte skulle vara familjepolitiskt klokt med timer, köpte istället en mkt stor VVB.
 
Montera in en tidsstyrd myntautomat som med hjälp av en magnetventil stoppar flödet på varmvattnet. Sådana finns ju på många campingplatser.

Ge döttrarna x antal kronor i veckan, som räcker till den duschtid du tycker är rimlig. Vill de duscha längre, får de pröjsa själva. ;)
 
Samma här (som analitis). Dessutom duschar jag länge själv..

Sedan vill man ju inte ha som eftermäle: Pappa var så j-vla snål att han stängde av varmvattnet när vi duschade som barn..

Har man nu valt att skaffa många underbara barn så får man bita i det sura äpplet ;)
 
Funderar själv på att bara stänga varmvattensventilen för att strypa flödet.
Då står inte barnen länge i duschen, själv klarar jag duscha med inte så varmt vatten.
 
Äh, vänta bara tills de skaffar pojkvänner och börjar duscha tillsammans med dem. Då tar det tid...
 
Det finns ju snålspolande duschhandtag du kan sätta dit, upplevs inte som speciellt mycket mindre vatten för den som duschar, men det gör stor skillnad på förbrukningen. Och sätter du dit såna på alla kranar i hela huset och annonserar "Vi måste ju tänka på miljön" så går det nog bättre hem hos tjejerna!:)
 
Troberg skrev:
Äh, vänta bara tills de skaffar pojkvänner och börjar duscha tillsammans med dem. Då tar det tid...
Mitt varmvatten räckte till även med pojkvänner!
 
Lät du dom duscha hos pojkvännerna? :rolleyes: :wow:
 
Fet vedpanna så ordnar det där sig ;)

En dusch drar c:a 6kW konstant så allt över det och du kan duscha för evigt :D

För övrigt tror jag på kommunikation ;)
 
Hos oss tar för övrigt kallvattnet slut före varmvattnet.. (brunnen sinar)
 
Eldar du med ved? I sådana fall är det väl bara att bjuda in döttrarna till vedbacken när det våras och delta i arbetet. Då får de i alla fall en känsla för vad det kostar i arbetsinsats för att duscha varmt.
 
Immobil skrev:
Montera in en tidsstyrd myntautomat som med hjälp av en magnetventil stoppar flödet på varmvattnet. Sådana finns ju på många campingplatser.

Ge döttrarna x antal kronor i veckan, som räcker till den duschtid du tycker är rimlig. Vill de duscha längre, får de pröjsa själva. ;)
Har du någon aning om var jag kan få tag på denna typ av mynt-timer? Jag har förvisso inga döttrar, men hyr ut rum till fyra tonårstjejer och duschen går för jämnan tycker jag. Tänker dela ut 31 5-kronor till dem var varje månad som dom kan duscha för, resten får dom stå för själva.

Timern kan man lämpligen ställa på 5 min, det hinner man både duscha och tvätta håret på om man skyndar sig lite.. :).. Tänker dessutom installera Divellos konstantventiler hos dem. Det borde få ner förbrukningen radikalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.