Hej hej!

Jag är ny här på forumet och har redan fått mycket tips och ideèr från er andra. Nu kommer ett litet rop på "hjälp".

Vi ska bygga ett hus på en tomt som är delvis sluttad, byggnadshöjden är 4,5 meter och vi ser vattnet från tomten. Aktuell husvariant är därför ett 1½-planshus. Vi vet vad vi är ute efter men tyvärr så är ju alla FINA husen så dyra. Just nu är det LB-hus "Jaktfalken" och Myresjöhus "Kornett" som ligger bäst till.

Min frågor är därför:
Har ni något tips på liknande hus men som kanske är trevligare för plånboken?
Finns det någon som har byggt liknande hus med lösvirke och kommit undan billigare?

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips! Vi bor för övrigt i Göteborg och kommer bygga i Kungsbacka kommun.

/Emma
 
I synnerhet om ni har sluttningstomt skulle jag råda till lösvirke. Ta fram planbestämmelserna och kontakta någon vettig, jordnära arkitekt.

Av de båda husmodellerna ni själva valt har Myresjöhus den mest robusta planen. Jag vet inget om prislappen, men pratar vi ekonomi kommer ni att spara många vackra tusenlappar på att ta "funktionalism" på allvar: Rensa väck allt lull, och helst lite till ...
 
Tack för ditt snabba svar och synpunkter. Min frågor fortsätter dock :) Varför rekommenderar du lösvirke speciellt med tanke på en sluttande tomt?

Är det inte väldigt krångligt att bygga på det viset? Jag menar lösvirke, arkitekter, delad entrepenad osv.

Vi vill naturligtvis ha ett härligt hus till ett BRA pris, men inte "gå in i väggen" på köpet. Med en tvååring hemma och ännu en bebis på gång finns det inte jättemycket tid över :)

LB-huset är dyrast av de två (2,8 milj grundutförande), men med tanke på eventuella tillval osv som vi har räknat på så skiljer sig inte priset speciellt mycket. Det är ett vackert hus dock! Hmmm....
 
Lösvirke eller ej, om ni börjar med att att "angripa" tomten tillsammans med arkitekt får ni mer valuta för pengarna. Arkitektritat gör sig som bäst på svåra tomter.

Nej, det är egentligen inte särskilt krångligt att bygga lösvirke. Men det kräver grundlig planering, korrekta avtal och järnkoll. Har man detta får ni ett hus som blir både mycket bättre och billigare än de som finns tillsalu via katalog.

Ha nu inte för brått!
 
Hej hur mycket är nivå skillnaden på tomten slutar det mot gatan eller ifrån gatan? Vi kommer att bygga på en tomt som slutar från gatan in mot tomten. Men vi kommer att bygga ett 2 plans hus på tomten för det blev biligare än ett etage eller sluttningshus.

Ni kan ju kolla in Onsala villan och se om de har något hus som passar er kanske för det ligger ju i Kungsbacka
 
Hej!
Har ni kollat in Boro hus, de har en kopia av jaktfalken och den är billigare än LB!
Såg att det var ett tag sen ni disskuterade detta - Hur har det gått?
/Emelie
 
Hej Emelie!

Ja, nu har det faktiskt hänt en del på husfronten. Härligt! För oss blev det inget kataloghus, utan vi har ritat ett hus tillsammans med en arkitekt och sedan bygger Faluhus upp det åt oss. Än så länge känns det bra men bygget har inte påbörjats ännu.
 
Var det kostnadsmässigt dyrare att rita upp huset själv och låta en hustillverkare bygga det?? Kollade ni runt med många tillverkare innan ni bestämde er för Faluhus??
Vi är just i detta läget, där vi inte riktigt hittar rätt hus hos rätt tillverkare, men vi har en skiss som vi gärna skulle vilja lämna ut och få offert på. Men frågan är vad det kommer stå på prislappen?!
 
Vårt bygge blir dyrare än det hus som vi valde mellan (ett kataloghus) men inte mycket dyrare. Anledningen till att det blir dyrare är att det är ett lite mer "speciellt" hus med annorlunda lösningar (+inbyggd trapp, mycket fönster osv).

Vi fick en offert på ritningen från Myresjöhus och Faluhus. Myresjöhus kunde inte ens bygga huset. De fixade det inte helt enkelt eftersom de bygger efter så klara moduler. Faluhus är mer flexibla!

Huset blir säkert toppen när det väl kommer! Tempot och servisen från huvudkontoret är dock under all kritik!

Lycka till! Vad är det för hus ni bygger?
 
Näe, det är det som är kruxet, vi har inte bestämt oss för vilket hus vi ska bygga än! ;)
Vi har iofs hittat ett som vi begärt in offert på och har även fått från ett par tillverkare, men vi får se var det slutar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.