Hej!

Har kollat lite på nya pellets pannor utan brännare för den har jag redan(janfire flex-a) men som vanligt finns de mycke att välja på.

Undrar därför om de är någon som köpt en ny pellets panna under dom senaste åren?
Vilken blev de isåfall och varför?
Funkar den bra?
 
Hej
Jag har köpt en nästan ny Janfire panna (demoex) som ska installeras hos mor när den värsta kylan har släppt. Tycker det verkar vara en vettig panna med stort askutrymme, god verkningsgrad, spaksotning och lätt att sota ur och sköta rent allmänt. Ett minus är väl att det är varmvattenslinga - föredrar varmvattenbehållare, men det finns ju möjlighet att ansluta acc-tank om man vill det.
Andra pelletspannor som verkar vettiga är bl a Focus PE20 och Biosolpannan, men det är bara spekulationer, har ingen egen drifterfarenhet av dessa.
Själv kör jag pelletsbrännaren i en mindre vedpanna mot acc-tank för att ha tillgång till två bränsletyper om det behövs, kanske nåt att ta med i funderingarna.
 
Men ska du skaffa en ny panna ska du väl inte behålla den gamla brännaren. Då är det ju knappast någon vinst om du ändå måste ned och krabba med brännaren varje vecka.
En modern brännare med automatisk askutblåsning klarar sig mer än en månad med en modern panna som har en låda för askan. Automatsotning av tuberna fungerar väl bäst på peltec pannan peltec.nu/. Effecta har också något liknande.

Om du ska behålla gamla brännaren kan du väl likasåväl sätta in en begagnad oljepanna med serviceintervall en gång i veckan så stämmer det med brännarens serviceintervall. Inget fel på verkningsgraden hos en del oljepannor när de körs på pellets.
 
Hmm. Känns dumt att byta ut brännaren då den bara är 5 år. Måste tyvär byta panna för den gamla läcker vatten. Någon som vet om nya kombipannor har bra verkningsgrad me pellets? De skulle ju va kul å kunna elda lite ved vår,höst och lediga dagar för å hålla ner pellets kostnaden men ändå ha en lättsam vinter. Men kanske de är bättre att köpa en ren pelletspanna och skaffa en kamin att hobby elda i:)
 
Har du skorsten som klarar en självdragspanna så kanske en sådan här.
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/CTC_V20_061124.pdf
eller VB Combimax http://www.varmebaronen.se/html/sjalvdragspannor.html
Finns ju även större vedpannor, allt beror på hur mycket ved du tänker elda.
Acktank behöver du också för vedeldning.
Ska du ändå elda ved så är det väl bättre att göra det i pannrummet i stället för i oeffektiva kaminer.
Är brännaren 5 år så är det slut på alla garantier och reservdelarna är dyra. Låt någon annan ta reparationskostnaderna för det blir billigare. Finns massor med nyare brännare på Blocket till bra pris.
 
Köp den pelletspanna du kommer över till bäst pris, brännaren du har är en stabil bra brännare.
Finns ingen anledning att byta om man inte hatar att dammsuga rent rostret, men då kanske egentligen ska överväga värmepump i dagsläget. Håll nere kostnaden på investering är mitt råd i dagsläget.
Janfire, Combifire, Focus PE-20, Nibe Pellux eller någon annan RIKTIG pelletspanna är bra köp.
Ingen Värmebaronen oljepanna med nytt klistermärke, eller gammal CTC 1100 / Nibe City. Ska du köpa dessa ska de kosta typ tre tusen kronor.

Jag hade spanat på blocket, om jag varit i dina skor. Och dessutom hade jag köpt en kamin för vedeldning.
Kombipanna är dumt, man får sämre verkningsgrad och högre pannpris.

Jag köpte en ny Janfire panna med NH brännare häromåret, riktigt nöjd, går in i pannrummet varannan veckan ungefär.
Bra askutrymme, lätt att rengöra utan att vara akrobat.

Jag har också en Thermia Biomatic+ och en CTC Ecoflex som jag installerat och har driftansvar på i två andra fastigheter. Biomatic och CTC är mycket lika varandra, men Biomatic är alldeles för dyr. CTC är bättre utrustad till lägre pris, känns mycket mer färdig i allt.
.
 
johanpelle skrev:
Är brännaren 5 år så är det slut på alla garantier och reservdelarna är dyra. Låt någon annan ta reparationskostnaderna för det blir billigare. Finns massor med nyare brännare på Blocket till bra pris.
Vad är dyrt till Janfire Flex-a ?
Vad är känt för att gå sönder ? Varför tror du de såldes med 5-års garanti på ALLT ?
Hur mycket kostar en brännare som har garanti kvar ?
Vad ska han göra när den garantin går ut ?
Vilken brännare är känd för att vara stabilare än Flex-a ?
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.