Börjar bli dags att bli klar med köket.
Har två mindre problem som jag tänkte be om synpunkter på innan jag sätter igång.

Har en IKEA stomme med 3 lådor i hurtsarna.

I en hurts har jag en häll som sticker ner ca 3mm under bänkskivan.
Här har jag tänkt sätta in en vanlig låda men undvika att lägga bränbart material i den.
Fråga: Bör man ta av någon cm i lådans överkant så att hällen får luftning framtill ? Baktill är det ju fritt ner mot golvet baktill.

I en hurts kommer diskhon ner. Här behöver jag fästa en lådfront rejält.
Jag tänkte sätta den med vinkelhjärn. Är dock lite förvånad över att det inte finns något smart IKEA-beslag för att lösa detta problem på ett smidigt sätt.
Är det någon som vet något bättre sätt än bara vinkelhjärn rakt upp o ner?
 
Alltså vi fick beslag att fästa med till den där lådfronten vid diskbänken, det heter nog täckbit och inte lådfront som man köper om jag inte minns fel.
 
Vi har inte tagit bort något på stommen/lådan som sitter under hällen. Man ska göra det har vi läst men alla vi pratat med har låtit bli att göra det och det har ju fungerat bra för dem så vi gjorde inte heller det!
 
Vi förvarar kryddor i den lådan. Man ska undvika att förvara plast och metall där är vad vi har hört!
 
Tänk också på att det sitter en kylfläkt i hällen som måste ha fritt luftflöde. Jag hoppade över översta lådan under hällen och fäste lådfronten med vinkeljärn. Satte heller inget lådhantag.

I slutändan var det även kablaget från hällen som i mitt fall hindrade en ev översta låda - den hade trasslat med lådan varje gång jag drog ut den.
 
Finns inget som säger att man ska strunta i översta lådan i skåpet under hällen...
MEN... i de flesta installationsanvisningar och ifall man pratar med leverantörer av spishällar så krävs det att tvärribban som håller ihop skåpet i framkant skall tas bort för att det ska kunna ventileras den vägen.

Absolut viktigt vid induktionshällar !!

Att andra låtit bli att göra detta är ett dåligt argument Nikki... ;):blushing:

För att de klarat sig än så länge så betyder det ju inte att det är rätt... ;)

Hållbarheten på hällen och alla andra vitvaror förlängs betydligt om de ventileras optimalt...så är det bara... d^_^b


Vet att bland annat Myresjökök börjat med plåtar som sitter monterade över den översta lådan i dessa skåpen för att skydda för värmen och leda ut den i fronten över lådan.
 
Redigerat:
Den största anledningen till att skippa lådan under häll är att det kan häkta i något som ligger i lådan som kan skada hällen underifrån.

De nya diskbänksstommarna på Ikea har rejäla vinkeljärn att fästa blindfronten med.
 
Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska sätta en riktiglåda eller en blindlåda, jag behöver heltklart utrymmet men är samtidigt lite nojig för att något ska haka i fläkten/håligheten under hällen. Vad säger ni, hur har ni gjort? har ni offrat lådan och satt en blindlåda??

Mvh Adam
 
I vårat Ikea kök har vi enbart kryddor i våran låda under hällen... inget plast, metall eller annat brandfarligt.
Har man på plattorna med hög effekt och länge så öppnar vi upp lådan nån centimeter bara...
 
Jag satte dit den översta lådan och förvarar mina ugnsplåtar där. Jag är jättenöjd över lösningen. Har inte ångrat mig en sekund. Inget hakar i. Jag fick dock gröpa ur lite baktill i stommen så att inte anslutningssladden klämdes i lådan. Jag har vid några långkok öppnat lådan lite på glänt just för att det ska ventilera bättre. Jag tycker dock aldrig att det blivit särskilt varmt i lådan.
Jag har iallafall inte ångrat mig en sekund och skulle göra likadant om jag byggde kök på nytt. Hållbarheten på hällen vet jag inte nåt om men jag skulle bli förvånad om det gjorde nån skillnad med tanke på att det aldrig blir särskilt varmt i lådan. Dock så gjorde jag som Paul-S skriver och följde tillverkarens rekommendation att ta bort den främre listen i stommen. Gör dock ingen stor skillnad för luftflödet då lådfronten täcker nästan ända upp till bänkskivan.
 
gadu^ skrev:
I vårat Ikea kök har vi enbart kryddor i våran låda under hällen... inget plast, metall eller annat brandfarligt.
Har man på plattorna med hög effekt och länge så öppnar vi upp lådan nån centimeter bara...

Gadu har du tagit bort den främre överlisten i stommen? känns som om man gör det så borde det bli en glipa där som ventilerar ut värmen.
 
adl skrev:
Gadu har du tagit bort den främre överlisten i stommen? känns som om man gör det så borde det bli en glipa där som ventilerar ut värmen.
Minns inte om hantverkaren gjorde det... tror inte det så jag får kolla och återkomma
 
gadu^ skrev:
I vårat Ikea kök har vi enbart kryddor i våran låda under hällen... inget plast, metall eller annat brandfarligt.
Har man på plattorna med hög effekt och länge så öppnar vi upp lådan nån centimeter bara...
Vi har också bara kryddburkar i glas som ligger ner i sådana där "rännor" som de har på Ikea! Det blir inte direkt varmt i lådan men om vi skulle göra storkok så ska jag tänka på att öppna lådan några cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.