Vad har era Eksjöhus kostat.

Tittar på Trend Pulpet, Variant Modern och Balans.
 
Villa Variant Modern är en ny husmodell som kom i höstas (~sept. 2009). Så det kan bli svårt för dig att få svar på vad det "kostat". Vi har precis fått datum för slutbesiktning i mitten av september i år.

Vår kalkyl ligger på ~3,7 milj. inkl. tomt m V/A anslutning (~500.000), EL/Tele, dubbelcarport inkl förråd m oisolerad platta (bygger själva i lösvike), trädgård (buskar, träd, gräsmatta etc.) med altan samt stenläggning på framsidan etc. Dessutom har vi lagt till lite på kakel/klinkers, uppgraderat kök- och tvätt-vitvarupaketen, tjocka massiva ekbänkskivor i kök, mm.

Dessutom ingår kostnaden för geoteknisk undersökning, kvalitetsansvarig, drösvis med administrativa avgifter till kommun (bygglov, lagfart, utsättning, planavgift, detaljplanavgift etc), pantbrev, byggkreditivränta, byggel mm.

En hel del ändringar på elen med spottar i fönster och kök, i balkar i ryggåstak på övervåning, dimmers mm... har inte träffat elektrikern ännu så den posten är ännu oklar.
 
Vi bygger Trend Valm med kopplat dubbelgarage från Eksjöhus. Med en tomt för 250000kr (+knackning av lite berg samt uppfyllnad för totalt 60000kr) är vi uppe i totalt 2950 000kr. Kalkylen från eksjöhus hamnade på 2900 000kr. Vi är i dagsläget uppe i 2985 000kr med en hel del extra tillbehör. Tex extra isolering i både platta och tak. Det som kvarstår är veranda, gräsmatta och trädgård till en uppskattad kostnad på 60 000kr.
 
Vi bygger Balans i Södertäljetrakten. Det är modifierat med två balkonger varav den ena ligger på en glasad utbyggnad (från vardagsrummet) Vi har i stort inga tillval förutom extra isolering i plattan och ekbänkskivor i kök. Huset kostar ca 1.3 mkr. Tomten 675 tkr, övrig entrepenad ca 1,3 mkr. Kalkylen ligger på 3 397 000 kr. Då ingår eget vatten, 48 kvm garage med isolerad platta (lösvirke) och minireningsverk. Dock har vi valt bort kakel och klinker och på övervåning är endast badrummet klart. Vi står själva för tapetering, listning och målning. Till detta kommer finplanering av tomt till. Vi har tidigare betalt för bygglovet, 32 tkr. Tror inte att kalkylen håller...
 
Tänk på att Eksjöhus brukar bygga på delad entreprenad!
 
volvo skrev:
Tänk på att Eksjöhus brukar bygga på delad entreprenad!
Varför plötsligt denna kommentar?:S
 
FieroGT skrev:
Varför plötsligt denna kommentar?:S
Om man jämför priser så kan det vara intressant, eller hur?!
Min erfarenhet är att Eksjöhus inte är alldeles tydlliga i sin information till kunderna att det är just en delad entreprenad, utan många kunder tror att de fått en total- eller generalentreprenad.
 
Eksjöhus i Södertälje var klara och tydliga med delad entrepenad. De har dock krav och koll på vilka entrepenörer som får upphandlas. Ett gott råd är att hålla sig till entrepenörer som bygger och har byggt en längre tid åt husleverantören. En entrepenör som inte har nöjda kunder får inte fortsätta hos en husleverantör för folks missnöje spiller även över på husfirman. Oftast är denna typ av entrepenör lite dyrare än om man går på öppen upphandling då fler får räkna på bygget. Men å andra sidan är de mer erfarna och kunniga efter många byggda hus. Man ska inte vara rädd för en delad entrepenad. Lite mer eget arbete, noga med kontrakten och referenser är nog nödvändigt. Även om man tar en totalentrepenad finns risk att man blir missnöjd säger en som bygger för andra gången på delad entrepenad.
 
C.a 1.8 milj för Kvadraten, excl tomt, markarbeten, anslutningar men inkl tillbehör för ca 100000, färdigt dec 2008 med problemfri delad entrepenad.
 
Jentan skrev:
Vår kalkyl ligger på ~3,7 milj. inkl. tomt m V/A anslutning (~500.000), EL/Tele, dubbelcarport inkl förråd m oisolerad platta (bygger själva i lösvike), trädgård (buskar, träd, gräsmatta etc.) med altan samt stenläggning på framsidan etc. Dessutom har vi lagt till lite på kakel/klinkers, uppgraderat kök- och tvätt-vitvarupaketen, tjocka massiva ekbänkskivor i kök, mm.
Jag tycker jag får det dyrt och jag har budgeterat 2.7 :S
 
Andreas_Å skrev:
Jag tycker jag får det dyrt och jag har budgeterat 2.7 :S
Jaha, och du bygger ett likadant hus med samma förutsättningar som vi? I sådant fall kan du kanske ge oss tips på vad vi "överbudgeterat"?

Insåg att jag missat sätta ut att det även ingår en fullständig kompensationsgrund a ~150.000 i ovanstående kalkyl. Dessutom är kalkylen för trädgården inkl. stenläggning, altan med segel, matjord, träd, buskar, häckar, växter etc. (~200.000) aningen högre än vad jag sett att en del andra budgeterar för.

Alla tips på hur man kan få det billigare, utan att dra ner på den standard på hus och trädgård vi valt, är varmt välkomna. Vi har dock förhoppningar om att vår kalkyl skall hamna så nära verkligheten som möjligt. Här på forumet har vi hittat en hel del tips på "dolda kostnader" som andra (tyvärr) missat i sina kalkyler.

(Vi jobbar båda heltid, reser en hel del i jobbet och har två småttingar hemma att ta hand om på "fritiden". Den tid som blir över måste räcka till att "ha koll" på bygget, eget snickrande på huset har vi inte tid över för just nu. Detta även om vi både tycker att det vore en utmaning längre fram i livet när förutsättningarna är annorlunda).
 
volvo skrev:
Om man jämför priser så kan det vara intressant, eller hur?!
Min erfarenhet är att Eksjöhus inte är alldeles tydlliga i sin information till kunderna att det är just en delad entreprenad, utan många kunder tror att de fått en total- eller generalentreprenad.
Vår säljare var mycket tydlig med att det var delad entreprenad. Vi kunde fått totalentreprenad med det hade kostat lite extra. Där vi bor är det oftast samma entreprenörer som bygger husen och de är rädd om sitt samarbete med Eksjöhus.
Den entreprenör som bygger vårt hus åkte för ett tag sedan på en rejäl smäll när de byggde huset på frusna massor och huset fick en ordenlig sättning. Både Eksjöhus och Entreprenören backade upp och hjälpte kunden.

Jag är ganska övertygad om att det hade varit uppe på forumet här om det skulle vara vanligt med problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.