Håller på och bygger ett större fritidshus utanför planlagt område. Vi skall nu komplettera med ett förråd. Förrådet är planerat att hålla sig inom 15m2, men vi vill ha en lite större takvinkel är som ryms inom lagstadgade 3,0 m. Förrådet kanske blir 3,6 - 3,8 m högt. Att det då behövs bygglov är klart, men tvingas vi köra svängen med synpunkter från alla grannarna? Det ver en mindre kul resa när vi fick bygglov på huset.
 
Komplementbyggnad utanför detaljplanerat område kräver inte grannehörande.
 
Om ni ända måste söka bygglov, och grannarna skall titta och godkänna, bör ni rita ett större förråd, det blir då ofta lättare att få lov att bygga ett mindre efter lite debatt...
Det låter som om ni har helt normala, dvs överklagande grannar.. då kan det underlätta att "ta i" lite först, för att kunna backa lite på era planer senare. Vilket isåfall skulle kunna ge er ett förråd som ni önskar. Grannar är ibland sådana, jag vet själv.
/greenbay
 
Pratade med byggnadsinspektören idag och fick beskedet att eftersom det inte är detaljplanerat område och inte inom tät bebyggelse så gör jag som jag vill! Dock högst 30m2 och som längst 25 m från huset. Förrådet måste dessutom vara klart lägre än huset. Trevligt!

Det är dock inte enkelt att avgöra om man är en del av tät bebyggelse eller ej. Vi har fyra grannfastigheter som är bebyggda, men ändå så betraktas det inte som del i tät bebyggelse. byggnadsinspektören sa, efter att ha tittat på fastighetskartan, att det inte skall betraktas som tät bebyggelse.

Regler för vad som gäller för icke planlagt område kan dock variera från kommun till kommun. I t.ex. Östhammars kommun så är reglerna olika beroende på vilken sida om väg 76 man befinner sig. På havssidan är de hårda restiriktioner, även om det är långt till havet, medan på den västra sidan är det nästan fritt fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.