Hej!
Vi ska bygga ett nytt hus och med det så följer det med en frånluftsvärmepump.
Jag undrar ifall det inte blir dragigt hemma när pumpen får gå för fullt, för då drar väll den in en massa kalluft genom ventilerna i väggarna osv??
Pumpen som följer med till huset är en nibe 750, själv har jag funderat på en markvärmepump. Men försäljaren sägger att driftskostnaderna är redan så låga med denna frånluftsvärmepumpoen att det blir svårt att hämta hem mellanskillnaden.
 
Nja, pumpen har inget med luftflödet i huset att göra. Det är två skilda kretsar.
Du ställer in ett optimalt luftflöde (enligt någon norm, Boverket?) via dina tilluftsventiler och hastigheten på fläkten som suger luften i frånluftsventilerna.

Den luften går sedan till värmepumpen, om den inte räcker till kopplas tillskottsvärmen på.
 
Nu bor vi i ett hus med FTX och elpanna vattenburen värme.
Innan byggde vi nytt 2004 med IVT495.
Jag kommer ALDRIG MER installera en FVP i min bostad. Det drog kallt från samtliga ventiler, tror vi hade 11 st i huset. Om det blåste från ngt håll drog det ännu mer från vissa ventiler, medan det drog ut varm inneluft genom de ventiler som satt på läsidan av huset.
FVP funkar, enligt mig, endast på orter med +5 grader som kallast och vindstilla.
Bygger jag nytt ngn gång igen blir det FTX som ventilation, absolut inte FVP.
/Greenbay
 
Hej,

har själv ett hus med FVP, 8 tillluftsdon samt 4 frånluftsdon på ca160 kvm. Det är nog en högst personlig åsikt som följer med dessa system. Visst blir det ett visst kallras vid en ventil så man kanske inte ska placera soffan eller sängen precis bredvid. Så har ni möjlighet att besöka ett liknande hus som det ni ska bygga så passa på att åka dit och känna efter själva.
 
Bor i ett hus med FLVP och hade pengarna räckt till FTX hade jag valt detta istället.
Komforten med FLVP kan diskutersa ,idiotiskt att sätta ventiler i ytterväggarna som släpper in - 15-30 i huset.
 
Jo, jag tycker också att det låter lite dummt att dra in en massa kalluft lite här o var. Men nu får det bli ordvärmepump, sen blir det väll en liten ftx för från/tilluft.
 
Det beror väl på huset är konstruerat. Vårt hus tar luften jämnt från glespanel i innertaket där vi har en ventil per rum. Luftspalten in är väl skyddad mot blåst, jag har inte märkt något drag oavsett hur mycket det blåser. Huset är byggt 1991. Varje ventil justeras till rekommenderat värde enligt den standard som fanns 1991, jag tror det står 11 liter per minut för ett av rummen.

Det är väsentlig skillnad mot att ha ventiler i väggarna, det känns lite tokigt. Antingen är det billiga ventildon eller en efterkonstruktion med FLV och ventiler.
 
En lite ide varför lagar man inte tilluft med en fläkt ,filter och vatten batteri så har man samma klimat som med ftx ,och slipper kallras mm från fresh ventiler /TK
 
Mikael_L
Maxxum skrev:
En lite ide varför lagar man inte tilluft med en fläkt ,filter och vatten batteri så har man samma klimat som med ftx ,och slipper kallras mm från fresh ventiler /TK
Det känns som onödigt omständigt, är det inte lika bra att sätta in FTX direkt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.