Ja du har nog räknat rätt. Eller mer egentligen för vi skulle ha gjort tillval som kostar en massa extra och som vi ju slipper nu. Vi har inte ångrat någonting. Det kan vara lite jobbigt periodvis när det känns som att det inte går framåt alls fast maken är där och bygger nästan
all ledig tid. Men man vet ju hur nöjd man kommer att vara när det är klart och man har sparat en massa pengar. Vi skulle inte ha byggt det här huset om vi inte hade gjort det mesta själv. Hade inte haft råd. Han jobbar heltid och jag bara 60%.
 
Du har inte möjligtvis några referenser med tel nummer som man kan kontakta?
t.ex på de som göra väggblock, stomresning eller dylikt.
 
Byggde ni förresten med puts eller panel utvändigt?

Använde ni er av någon arkitekt?
 
Redigerat:
Som en jämförelse ville Fiskarheden ha 2.1 för ett hus som Eksjöhus ville ha 2.8 för. Då är det säkerligen inte samma standard och grejer som ingår men du ser ungefär hur mycket billigare man kan komma undan om man jämför mellan olika leverantörer.
 
oj det var en stooooor skillnad. enar du nyckelfärdig då?
Vad var det för hus?
vi är intresserade av solängen som eksjöhus har.
Kan man ta den ritningen och ge till fiskarheden?
:D
 
Detta var på ett nyckelfärdigt Sandliden. Visst kan du ta ritningen för ett Solängen och ge till Fiskarheden, bara att du hör av dig till dom så räknar dom ut ett pris.
 
Sandliden verkar ju oxå vara ett bra hus, kan Fiskarheden bygga det nyckelfärdigt oxå alltså?
 
Telefonnr till han (Jaakko) som vi köpte stommen + stomresningen av är 070-778 01 30.
Han är konstruktör + att han har jobbat som snickare ganska länge. Vi ritade själv, det vi ville ha ändrat på planlösningen och fasaden, på vanligt papper. Sen gjorde han riktiga ritningar av det. Jag vet att han ska bygga ett likadant hus till en familj i Stockholm nu.
Vi har liggande träpanel på vårat hus.
 
Tack makro!
Han bor inte i närheten av Östergötland eller?
 
KingHippo skrev:
Detta var på ett nyckelfärdigt Sandliden. Visst kan du ta ritningen för ett Solängen och ge till Fiskarheden, bara att du hör av dig till dom så räknar dom ut ett pris.
Med nyckelfärdigt menar du all inredning och allt som de erbjöd? alltså utifrån deras standard? Eller plockade ni bort något? Hur var FH att ha o göra med? Vi har mailat dem men inte fått något svar, kan ju för sig hända att de är på utbildning eller så.
ÄR ni nöjda med resultatet av huset?
 
Det var NF med inredning och alla deras eteprenader enlig Fiskarhedens standard men exklusive utvändig målning. Jag minns inte vilken standard Eksjöhus har men det är antagligen högre än Fiskarhedens så det är inte en helt rättvis jämförelse.

Vi övervägde FH men byggde till slut med Huskomponenter i Dalarna där vi fick totalenteprenad till inte allt för stor merkostnad. Huset är vi jättenöjda med. FH verkar helt ok förutom att dom tar bra betalt för tillbehören. Dom säljer normalt inte på totalenteprenad utan tar i så fall in någon extern som löser det.

Om inte FH svarar på mail så ring dom, kanske hinner dom inte med alla frågor via mail. Har ni knutit en kontakt och fått en säljare så är det säkert inga problem med mail.
 
Hej. Vi har byggt typ skiss 159 men med lite förändringar, ca 203kvm +garage i ina längan på 38kvm, det är andra huset vi bygger och bättre husmodell finns inte att få, det finns mycket och tänka på men är ni fortfarande intresserade av denna modellen kanske jag kan bidraga till ett lyckat bygge.

Jucismacker skrev:
Vi har kollat på massor av olika hustillverkare men har fastnat extra för Trivselhus Arkitektens idé 159.

Är det någon som har byggt det?
Någon som vet något om priset?
Vi fick priset att det skulle kosta 3,2 miljoner NF vilket jag tycker är otroligt dyrt! Kan det verkligen stämma? Detta har vi bara pratat om med Trivselhus över telefon.

Jag undrar annars om någon annan tillverkare som är billigare har någon liknande modell på hus? Det är ett så kallat "H" hus i en plan.

Vi tänkte i stort sett ta med allt från hustillverkaren när vi köper det, däremot fixar vi målning, tapetsering, golvläggning, klinker, kakel, hela köket och badrummet själva.

Vad kan man räkna på att Trivselhus tar per kvm om man räknar med bergborrning (som ingår i deras NF hus), grundplatta, montering av hela huset o.s.v. ?
 
Rygaard skrev:
Hej. Vi har byggt typ skiss 159 men med lite förändringar, ca 203kvm +garage i ina längan på 38kvm, det är andra huset vi bygger och bättre husmodell finns inte att få, det finns mycket och tänka på men är ni fortfarande intresserade av denna modellen kanske jag kan bidraga till ett lyckat bygge.
Vad snällt av dig! Har du lite bilder möjligtvis att skicka över? är så nyfiken på hur det ser ut i verkligheten.
Hur mkt har huset kostat er sammanlagt?
Köpte ni det Nyckelfärdigt?
 
Hej hej, lite körit med matlagning....jag kommer tillbaka imorgon Söndag så ska jag berätta lite mer.

Jucismacker skrev:
Vad snällt av dig! Har du lite bilder möjligtvis att skicka över? är så nyfiken på hur det ser ut i verkligheten.
Hur mkt har huset kostat er sammanlagt?
Köpte ni det Nyckelfärdigt?
 
hej om ni ändå ska välja bort kök och sådant så välj ett där det inte ingår från början, för att ta bort ett kök i från Fiskarheden är ca 20.000 i avdrag,!
Vi har valt Villa varm där inget ingår , mer än stommen och golv och fönster o dörrar, se deras leveransbeskrivning på deras hemsida. Vi har ett H hus i 1 plan med inbyggt garage på 201 m2 super fint. Skickar med planlösning
Vi betalar 1,2 med stomresning sedan anlitar vi och gör resten själva. Vi kommer att välja ut kakel o klinkers o badrumsinredning, kök,garderober, golv till hela huset själva.+ *Tapet o målning förstås. Det tycker jag e ok pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.