Nu har vi hittat ytterligare ett hus som föll oss i smaken.
Det är Ekefors hus Modern 147. Ett så kallat "H" hus.

Någon som har erfarenhet av Ekefors?
Hur ligger de till prismässigt?
Vi vill ha huset nyckelfärdigt men dessa saker gör vi själva:
Målning och tapetsering
Listning
Vitvaror (kök och tvättstuga)
Kökssnickerier
Badrumsinredning (däremot vill vi ha kaklat i badrummen)
Garderober
Innerdörrar
 
Nu har vi fått en offert på det här huset.
2.400.000 kr och då ingår allt förutom
Målning och tapetsering
Listning
Vitvaror (kök och tvättstuga)
Kökssnickerier
Badrumsinredning (däremot vill vi ha kaklat i badrummen)
Garderober
Innerdörrar

Tycker ni det låter dyrt? Vad jag förstod det som ingår totalentrepenad oxå.
Huset är alltså ett så kallat "H" hus med puts på sidorna och panel på mittendelen. 147 kvm.
[/FONT]
 
Hej,

LB-hus Fjällvråken är större 170 någonting, men där kan ni göra om i planlösningen. Fönstersättning kan ni också ändra. Mittendelen kan troligen få sadeltak i stället för pulpet, som de andra husen ni tittat på. Vet ej vad det huset går på i NNF, nästan nyckelfärdigt skick som ni vill ha.

Värsåsvillan Villa Lindebo 162 kvm, kan tror jag fås med moderna mer funkislinjer.

Sävsjö Trähus Höllviken mindre, 132, kanske dyrt..

Ja ni har säker t själva kollat i genom...

Kom ihåg att de flesta husföretag är öppna för förändringar i planlösning, förlänga hus, göra ändringar, utan för stora kostnader.
 
ja ofta fastnar man ju lätt i de färdiga planlösningarna. Usch vi har suttit hela helgen framför varsin dator och plöjt planlösningar haha. Stängde ner datorn kl 1 i natt.
 
Fiskarhedenvillan har huset Briljanten som är i liknande modell. Fast det är mycket större, så detaljplanen kanske inte tillåter den storleken på byggarean. Materialsatsen kostar 910 000. Sen kan man ju göra ändringar så att det blir som man vill. Kostar kanske 1-1,5 miljoner till att få det NF beroende på hur mycket man gör själv. Sen så finns också Lommen för 872 000. Är det just H-formen ni är ute efter?

När vi kollade runt på hus så tänkte vi spara pengar på att göra mycket själva, men de flesta har så små avdrag för det så vi insåg att är bättre för oss att köpa stomrest och köpa till de saker vi inte vill göra själva istället. De har däremot väldigt lite avdrag för vitvaror och kökssnickerier. Vi kommer att bygga ett Domherren där vi ritat om precis allt utom ytterväggarna och räknar med att det kommer bli ca 2-300 000 billigare än att köpa ett liknande hus från ett företag som gör NF och få avdrag för saker vi kan göra själva.
 
Nej det måste inte vara just Hformen utan det går bra med annat med. :D
Men jisses vad dyrt det är med hus egentligen. Ändå har vi ett stort hus utan lån som vi kommer sälja och ändå måste vi ta lån för det nya.
Vi har kollat lite också på Solängen från Eksjö, har du hört något om den eller vet något om vad det kostar?
 
Vet inte alls vad den kostar, men den är väldigt fin. Vet att Lyckan Funkis med vinkel kostade 2,25 i Sthlm för en månad sen när jag ringde och kollade. Skulle gissa att Solängen är rejält dyrare i alla fall då den dels är större och dels så är kataloghusen dyrare än Egnahemshusen.

Vad är det för pris ni har satt som max för huset (exkl. tomt och avgifter) och vad har ni för önskemål? Om man ser på solängen så verkar det som att nu är ute efter ungefär samma sak som vi är vilket är ett enplanshus med öppen planlösning, 4 sovrum och ett allrum.
 
Ja det är precis det vi är ute efter :D
Tomten här i motala går på ca 405000 kr med anslutning och bygglov,lgafart och pantbrev. Vi vill ju helst att huset ska kosta max 2,2 eller 2,3. Att det blir sammanlagt 3 miljoner för hela huset o tomten sammanlagt. MEn det blir nog dessvärre svårt att få i hop det skulle jag tro.

Har ni tittat något på A-hus? Vi tycker Lindö ser fint ut där.
 
Redigerat:
A-hus har vi inte tittat på alls. Att få ett hus som kostar max 2,2-2,3 borde inte alls vara omöjligt. Lyckan funkis med vinkel kostar ju som sagt 2,25 i Stockholm och det är antagligen billigare i Motala. Och Eksjöhus har ju en rätt hög standard från början så man behöver nog inte så mycket tillval.

Själva vill vi helst inte att huset ska kosta mer än 1,8. Som det ser ut nu så verkar det hamna på 1,9 vilket känns ok. Men då får vi göra mycket själva.

Vi har som sagt ritat om ett Domherren. Materialsatsen kommer antagligen att gå på ca 800 000 då inkl. en del tillval som färdigmålade lister, spånskivor bakom gips, grundmålad panel, rostfria vitvaror och 2,6 i takhöjd. Sen räknar vi med en massa hårt arbete och en dryg miljon till för att få det klart. Men då har vi en väldigt plan tomt med redan anlagd gräsmatta som verkar väldigt lättbyggd, annars hade vi nog fått räkna med 100 000 till för att få i ordning tomten.

Vi kommer antagligen att göra någon deal om att låta vårt hus vara visningshus också. Vi tog upp det med säljaren och han verkade positiv i alla fall.

Om du vet vad du vill ha för planlösning och ni kan tänka er att göra en del själva så tror jag att det kan vara en bra idé att hitta ett hus med bra yttermått och sen rita en egen planlösning till den. Mest prisvärt verkar det ju vara att bygga i lösvirke, men det vågar inte vi riktigt.
 
hej vi byggar med villa varm och har fått ett pris på stomrest ( läs deras leveransbeskrivning om vad som ingår) , vi har inbyggt garage i huset och ryggås i sovrum, vardagsrum och bad, dubbelytterdörr, vitmålade lister mm och den byggsatsen går på 1,2. Vår tomt kostar 280 och plattan ca 350.
Slutpris vi landar på när den är färdig är ca 2,6 för allt. *Superservice dessutom och vi har själva tillsammans ritat huset, fått det precis som vi vill och dessutom väldigt kort leveranstid.
Så mitt tips är att kolla på villa varm, de är j'ämförbara med fiskarheden men bättre isolerat.
 
annicaahl skrev:
hej vi byggar med villa varm och har fått ett pris på stomrest ( läs deras leveransbeskrivning om vad som ingår) , vi har inbyggt garage i huset och ryggås i sovrum, vardagsrum och bad, dubbelytterdörr, vitmålade lister mm och den byggsatsen går på 1,2. Vår tomt kostar 280 och plattan ca 350.
Slutpris vi landar på när den är färdig är ca 2,6 för allt. *Superservice dessutom och vi har själva tillsammans ritat huset, fått det precis som vi vill och dessutom väldigt kort leveranstid.
Så mitt tips är att kolla på villa varm, de är j'ämförbara med fiskarheden men bättre isolerat.
Det låter ju vettigt, vilket hur är det ni bygger?
 
Om allt går vägen med bygglov osv. kommer vi bygga med Ekeforshus. Ett Ekonomen 142 förlängt i kök och vardagsrum så det blir 151 kvm.

Såhär långt har vi ett väldigt positivt intryck av Ekefors. Engagerad säljare som svarar snabbt när man undrar något och vet han inte så tar han reda på det. Dessutom upplever vi att tillvalen inte kostar supermycket och de verkar ha ganska okej avdragspriser också. Vi jämförde med Björklidenhus men där var det lite tvärtom...
Vi vill absolut ha bergvärme också och tyckte det var ett + att det ingår hos Ekeforshus!

Men visst, husletande är verkligen en djungel... Vi var helt vilsna och hade letat till och från i två år när vi plöstligt ramlade över detta och sen stod valet bara mellan Björklidenhus och Ekeforshus..!
 
Jag var och besökte Ekefors visningshus i Gbg förra helgen. Redan när man kom in genom ytterförren ville man ju vända och gå ut igen, det var det fulaste kök jag sett nån gång, men det var ju bara en parantes...

Vad som var intressant var att jag tjuvlyssnade lite på en konversation mellan säljare/kund. Tydligen kunde man lägga beställningen på huset redan innan man hade bygglov, så att det började tillverkas i fabrik så fort som möjligt. Är det här vanligt beteende bland husfabrikanterna? Jag bara vet att LB-hus inte gör så....Hur kul är det att ha ett hus påbörjat i fabriken när man sedan inte får bygglov? Man lär ju inte slippa betala för det som redan är tillverkat.
 
Vi har helt ritat huset själv med hjälp lite av Håkan, vi har fått det precis som vi har velat, men kan man inte rita själv så ta hjälp av deras skisser på deras hemsida och ändra sedan hur du vill efter det, allt är möjligt och kostar inget extra. Håkan har ett enormt tålamod, får ett välisolerat hus så att ha låga driftkostnader sedan var ju vårt stora mål, vi kommer nog ligga väldigt lågt.
 
Byggankan: Hur mycket avdrag fick ni för att ha det som visningshus, ska nog fråga om vår säljare är intresserad av det om de vill bygga fler och ha större marknad nere i skåne, så det vore bra om man vet hur man förhåller sig till visningshus , kostnadsmässigt????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.