Hej

Var bank i Karlstad vet ju att vi bygger på ett attraktivt område. Och man använder produktionskalkyl, ritningar mm för att få en preliminär värdering gjord.

Sedan undrar jag varför man ska räkna med att få en riktigt låg värdering? Det beror i högsta grad på var man bygger. 10 mil nordväst om Arjeplog eller i centrala Stockholm. I Karlstad värderas nybyggnader (normala sådana) utan problem till minst produktionskostnaden enligt vår bank.

/Fredrik
 
Det har inget med läget att göra. Vissa banker minimerar sin risk genom att värdera huset lågt i jämförelse med marknadsvärdet.

mvh
David
 
Nja, det är inte banken som gör värderingen i vårt fall utan en mäklarfirma. Självklart har läget betydelse för värderingen. Om du fått en så låg värdering mot marknadspriset tycker jag nog att du ska begära att en oberoende värderar huset. Det låter som om du haft otur i val av bank.

/Fredrik
 
I det här fallet är det inte värdering av två olika objekt utan flera värderingar av samma objekt så läget har inget med värderingen att göra.
Självklart är det en värderingsfirma och inte banken som värderade huset. MEN även om det är jag som betalade för värderingen så var det banken som utsåg värderingsfirman. Mao är det banken som är värderingsfirmans verkliga kund och värderingsmannen är mer benägen att vara banken till lags och minimera bankens risk genom att ge en låg värdering.
Ta exempelvis motsatsen, där du ber en mäklare göra en värdering av din bostad. Iom att det är du som är mäklarens kund är han ofta beredd att ge dig en för generös värdering.

I de fall där det är banken själv som värderar bostaden kan du bli ordentligt squeesad. Jag vet ett fall för en månad sedan där banken värderade en etta och en tvåa på centrala Kungsholmen till ett sammanlagt värde av strax under 2 miljoner. Bara tvåan är värd c:a 2,5 miljoner.

mvh
David

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.