Söker efter något sätt att få plats med vår växande familj.
Kommunen har en detaljplan som är ganska så sträng och jag känner att det enklaste och antagligen billigaste alternativet är att riva bort det gamla och bygga ett nytt hus med källare.

Vi sitter idag i ett fritidshus, 40 kvm boyta +sovloft. Ingen källare.
Enligt detaljplanen som gäller för vårt område, får vi endast bygga 70 kvm (!!) och det får vara 1,5 plan med källare. (Sen finns det ju förståss krav på utseende osv, men det är en senare fråga.)

Har hittills inte hittat något lämpligt byggsatshus som passar in på den beskrivningen då de flesta hus är på ca 100 kvm och uppåt. Och när jag pratade med en firma om det sade de att det inte ens var ekonomiskt försvarbart att bygga så smått...

Har nån några tips på var man ska vända sig?
Någon som haft liknande problem och kommit på någon finurlig lösning?
Eller måste man helt enkelt gå på en lösvirkeskonstruktion?

Tacksam för idéer och förslag.

Snart är vi 4 i familjen, det börjar bli trångt!
 
70 kvm - är det verkligen boarea eller är det byggarea (den yta som huset tar upp på marken)?
Detaljplaner brukar såvitt jag vet oftast reglera byggarea (och antal våningar etc), inte boarea.
70 kvm byggarea i 1 1/2 plan = över 100 kvm boarea.
 
Farzan skrev:
70 kvm - är det verkligen boarea eller är det byggarea (den yta som huset tar upp på marken)?
Detaljplaner brukar såvitt jag vet oftast reglera byggarea (och antal våningar etc), inte boarea.
70 kvm byggarea i 1 1/2 plan = över 100 kvm boarea.
:blushing: Ahh.. klantigt av mig att virra ihop begreppen men det hela handlar som sagt om byggarea.

I nu läget ca 42 kvm och det får vara 70 kvm.

Och visst blir det över 100 tillsammans på 1,5 plan men det var någon prefab-tillverkare som tydligen tyckte det var alldeles för litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.