jag har antecknat
drift timmar & starter för varje månad & sen elmätaren också förståss.

jag bor i sörmland så här är inte så kalt på vintern.

så här såg det tillexempel ut i februari

Februari får då:
18 starter/dygn
11,4 tim/dygn
1274 Kw = 45,5Kw/dygn (inklusive hushålls el)

Uppgifter från valla väder:
Medeltemp ute. -2,6
Max Temp ute. +5.9
Min Temp ute. -17,6

jag skriver inget om tilskotts timmar då min pump klarar -30 grader innan tillskottet går i.

Jag har inte heller några bra uppgifter om vad huset drog innan, då jag endast bott 6-7 månader när vi drog igång värmepumpen.
tidigare ägare förbrukade 26 000kWh men då fans det 2 luft/luft värmepumpar i huset & en kamin, samt direkt el.

jag har instalerat vattenburet & värmepumpen, samt lagt på 20 cm isolering på vinden.

det ser ut som om vi hamnar på 12 000 kWh inklusive hushåls el.

huset är byggt 69 & är på drykt 200m2 + 35m2 garage som värmdes till 10-15 grader i vintras. nu har jag bytt dörrar i garaget, ska bli kul o se hur varmt det är i vinter om jag kör med samma inställningar, dom gamla dörrarna var inte så bra ;D
 
Ok kul att du är nöjd..
Kan medd att du sparat ca 80-90000:- inkl bulkförråd o haft de nästan lika komfortabelt med en ny pelletspanna.. ::)
 
Glömde skriva vad jag har för pump. jag har en Nibe 1215 8,5kW & har 170m aktivt borrdjup
 
2an skrev:
Ok kul att du är nöjd..
Kan medd att du sparat ca 80-90000:- inkl bulkförråd o haft de nästan lika komfortabelt med en ny pelletspanna.. ::)

i investering ja, men inte i drift.
 
CarMan skrev:
i investering ja, men inte i drift.
Skulle tippa att de gått åt pellets för ca 16000:- till vargens hus med en ny pellets anläggning med bulkförråd.. Får väl se var han landar i elförbrukning..

Ser själv med nya pannan o brännaren att jag kommer att klara mej på ca 5 ton pellets á 1480:-/ton mot tidigare 6,7 ton.. El förbrukningen ser ut att hamna på ca 3400 kWh i år.. Värmer 215 kvm..
Blir intressant att se om de gör nån skillnad nu med 3 glsfönstren kommande år..
Här skulle vp gålös på 142000:- å den summan nådde jag inte med panna, brännare o fönster.. Får nog nästan räkna in extra isoleringen i de priset.. ;)
Har bara 140 mm idag... :( Men nästa år blir de 2x45 mm till..
 
Hallå där 2:an! :D

Du har ungefär samma pris per ton som jag fick från Pajala Bioenergi på den tiden, vet ej vad dom tar idag förvisso.
Jag vill minnas att jag efter dom relativt knapphändiga uppgifterna jag fick av förra ägaren kom fram till en förbrukning på cirka 9,3 ton per år. Räknar man 9,3 ton * 1470kr/ton så hade det blivit strax över 13.000 bagis bara för pelletsen, till det kommer ju sen engångskostnader som bulkförrådet och panna etc. Slår vi ut 10 års tid gånger 13.000 så blir det 130.000 riksdaler och detta förutsätter att man får pelletsen för 1480 kr tonnet, jag tror den kostar mer nu hos Pajala Bioenergi, nåväl man ska väl kunna förvänta sig att en värmepump håller åtminstone 10 år gärna mer och då kommer investeringarna gå jämnt upp i slutändan. Naturligtvis får inte elpriset stiga kraftigt för då drar det iväg för mig ändå, men inte för dig!

Men tur då att man har en fungerande panna att använda om man tycker att det är dags att bli ekonomisk (snål)... ;D

En sak som jag har som en pelletsbrännare aldrig kan få är ett snudd på underhållsfritt system, förutsatt att inget händer förstås och det betalar jag gladeligen för med tanke på min livssituation där det alltid finns annat som tar tiden i anspråk!

Det var bara på Hedenhös tid man värmde huset med ved och liknande och det står jag för! :D
 
Det betyder också att man ökar rikets elkonsumtion om man byter till el från olja eller biovärme. Men rikets elkonsumtion är väl (eller kanske var?) en politisk fråga?
Exakt. Så det är helt OFFTOPIC i denna tråd. Här fokuserar vi på Vargens värme och erfarenheterna därav.
jag ber om ursäkt.
 
Vargen skrev:
Hallå där 2:an!   :D

Du har ungefär samma pris per ton som jag fick från Pajala Bioenergi på den tiden, vet ej vad dom tar idag förvisso.
Jag vill minnas att jag efter dom relativt knapphändiga uppgifterna jag fick av förra ägaren kom fram till en förbrukning på cirka 9,3 ton per år. Räknar man 9,3 ton * 1470kr/ton så hade det blivit strax över 13.000 bagis bara för pelletsen, till det kommer ju sen engångskostnader som bulkförrådet och panna etc. Slår vi ut 10 års tid gånger 13.000 så blir det 130.000 riksdaler och detta förutsätter att man får pelletsen för 1480 kr tonnet, jag tror den kostar mer nu hos Pajala Bioenergi, nåväl man ska väl kunna förvänta sig att en värmepump håller åtminstone 10 år gärna mer och då kommer investeringarna gå jämnt upp i slutändan. Naturligtvis får inte elpriset stiga kraftigt för då drar det iväg för mig ändå, men inte för dig!

Men tur då att man har en fungerande panna att använda om man tycker att det är dags att bli ekonomisk (snål)...    ;D

En sak som jag har som en pelletsbrännare aldrig kan få är ett snudd på underhållsfritt system, förutsatt att inget händer förstås och det betalar jag gladeligen för med tanke på min livssituation där det alltid finns annat som tar tiden i anspråk!

Det var bara på Hedenhös tid man värmde huset med ved och liknande och det står jag för!   :D
Låter bra att du klarar dej med ca 13000 + hushållsel.. ::) Hur mycket tror du din el kostat under 10 år då ???
För det låter nästan på dej som att pelletsen o anläggningen kostade men att vp inte kostar i drift el inköp/installation..
Janfire´s nya panna får man för 50000:- + installation o då har du haft 2 sotningar/asktömningar per år o de har sotarn tagit hand om..
 
dom som eldar med ved har ofta kalt på morgonen & varmt på kvällen
stämmer min uppfattning?
jag känner många som eldar o inte har acktank.
har du inte kalt på morgonen då så är det fortfarande sommar ute.....
Då förstår jag. du menade dom du känner.
 
Det var bara på Hedenhös tid man värmde huset med ved och liknande och det står jag för!
Du har inte en siffra rätt.
 
Öh Smartskaft! :D

Självklart kostar elen också under alla dessa års tid, men det jag också betonade var underhållsfriheten med bergvärmen. Inte att förglömma att den varken smäller, spränger, hoppar, brakar eller nåt annat, med andra ord sparas det också 250:- på avgiften till akuten för att få lugnande! ;D

Jag hade pelletspannan som heter "biosolpannan" i åtanke, en rund fin sak som verkade bra, endast 30.000 kostar/de den plus allt övrigt naturligtvis, men jag ångrar inte för en sekund att jag tog bergvärmen även om det förmodligen är bra mycket enklare att räkna hem en pelletsanläggning i dagsläget!

Men ju vanligare pelletsen blir, desto mer tror jag priset kommer gå upp också, och vad händer den dagen då folk bara utnyttjar ström till att driva fläktar, skruvar och glödspiraler i pelletsbrännare...? Elen kommer också bli dyrare, det räknar jag med, men å andra sidan, ju dyrare elen blir, desto fortare betalar sig min anläggning också. :)

Det kommer bli skatt på alternativa värmekällor, var så säker. Jag skulle inte förvånas ett dugg om även min värmepump kommer att beskattas på något sätt i framtiden men den dagen den sorgen, för ska man söka det absolut billigaste sättet att värma huset på så ska man antingen inhysa hela släkten i huset i ett år eller också ska man ha egen skog att få ved från att elda med, OCH lägga ner en massa jobb på det i sin tur.

...även om det finns nåt som kallas vedprocessor osv...

Det är bland annat här min solvärme kommer in i bilden som jag funderar på att försöka bygga på egen hand för att få ner kostnaderna, plus att jag får ett visst utbyte av den nästan hela året utom vintern och våran polarnatt här uppe, men vl från kring februari fram till oktober.
Under sommaren får jag värme av solen, och jag sparar således på värmepumpen också, men förutsättningen med solvärmen är naturligtvis att jag inte ska behöva köpa färdiga moduler för då skulle en kombianläggning komma att kosta (enligt aquasol.nu, förra året) mellan 38 och 46.000 för en 13 m2 Aquasol Big!
 
Robert!

Förklara gärna vad du syftade på, med inte en siffra rätt.
 
Vargen skrev:
Öh Smartskaft!   :D

Inte att förglömma att den varken smäller, spränger, hoppar, brakar eller nåt annat, med andra ord sparas det också 250:- på avgiften till akuten för att få lugnande!   ;D

Jag hade pelletspannan som heter "biosolpannan" i åtanke, en rund fin sak som verkade bra, endast 30.000 kostar/de den plus allt övrigt naturligtvis,

Men ju vanligare pelletsen blir, desto mer tror jag priset kommer gå upp också, och vad händer den dagen då folk bara utnyttjar ström till att driva fläktar, skruvar och glödspiraler i pelletsbrännare...?
Jag vet då ingen som har en pelletsanläggning som du beskriver..

Sen är väl inte biosolpannan den bekämaste pannan att ha..

Förmodligen lär ju strömmen stiga som f-n då oxå vad ska elbolagen annars leva av..
Sen så tror jag inte på så stor pris ökning på pellets eftersom att vi redan har bland högsta priset i världen redan..
 
Vi har bland det dyraste bensinpriset också och den fortsätter bara stiga, den stiger snabbare än elpriset också.
Och som jag var inne på tidigare, ju mindre ström folk förbrukar (då tjänar ju kraftbolagen mindre och Göran Perssons bonus blir lägre) desto dyrare (naturligtvis) blir elpriset eller alternativt att man från statens sida börjar beskatta till exempel bergvärme, solvärme, pellets etc på något sätt för att kompensera bortfallet av statliga inkomster från annat håll.

Jag undrar också numera vad det är du inte känner igen i den anläggningen jag hade?
Pelletsbrännaren var en Iwabo Villa s med silot ovanpå brännaren, i den finns förutom silot en elektronikbox var man ställer in intervallerna för fläkt, skruv osv....
Det finns även ett roster, en tändhäll, glödspiral och en fläkt och givetvis en skruv som matar pelletsen fram till rostret. Denna brännaren strulade och den åkte ut för att göra en lång historia kort.

Ska man överhuvudtaget matcha bergvärmen i bekvämlighet oavsett vilket värmesätt man använder sig av, som i detta fallet pellets, då måste ju en framåt eller uppåtbrinnande brännare med tydliga indikeringar för driftsstatus finnas, och en fördel är om man har en panna som är avsedd för pellets, med tanke på askutrymme, hur lätt det är å rengöra den osv.

Till detta torde du ju ha ett silo som för folk är olika stort beroende på behovet, och också en skruv som matar fram pelletsen till brännaren utan att du ska behöva (som jag fick) mata på pellets manuellt.

Man kan angående pelletsen också tycka att ju mer folk använder det, desto billigare blir det, men när blev nånting billigare i Sverige, exakt allt blir ju dyrare.
Biosolpannan så till sist var en panna av många, som jag ägnade en tanke på, jag mailade försäljaren och frågade om det fanns nåt ex av den i närheten av mina trakter så man kanske kunde åka och kolla in den i verkligheten för att spana hur allt verkar fungera.

Nu hade dom inte det och då jag inte ville stanna bara vid informationen på en hemsida så sket jag i det.
Värmepumpar finns däremot överallt, nästan i alla fall. :)
 
Nu hamnade vi ser jag ganska off topic här igen, även jag, så jag föreslår att vi lämnar tråden vad den är till för och fortsätter diskussionerna om Sveriges skatter och pellets kontra bergvärme och kostnader runt ikring det någon annanstans än här.

Ingen bra idé att ge admin onödigt jobb med tillsägelser åt oss för att vi tenderar att spåra ur så lätt. :D

Nåja, för den som önskar lämna feedback på sin anläggning kan fortsätta göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.