Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Göran.W
Stackars TS som har en sån granne.
Det handlar inte om några jätte summer och nog är väl grann sämjan viktigare än några tusen.

Tycker grannen att grann sämjan är mindre värd en några kronor hade jag personligen sett till att polis anmäla han och anmäla det till mäklaren och kommunen.
 
Situationen känns faktiskt otäck....

Oavsett hur man nu gör så är "bollen" satt i rullning.

Ni talade om hur läget var utav ren omtanke för HONOM ( och hans höns )
Annars kunde ni bara skruvat ur proppen,eller ersatt den med en trasig och struntat i det hela.
( En sådan lösning vore kul att se hur grannen hanterat )

1. Ni struntar i det hela och hoppas att ni tillsammans kan skratta åt det hela framöver.
= Risken är stor att ni ändå inte själva kan glömma vems "felet" är,...samt att grannen kan vara irriterad bara över det faktum att ni fört det hela på tal.

2. Ni kör det hela den vägen som grannen vill att ni skall göra och diskuterar det inte mer.
= Grannen KAN få en rejäl smäll för detta utav kommunen och då är risken också stor att han klandrar er.....MEN då får han ta mig f.. skylla sig själv.

Det är inte alltid att det GÅR att lösa allt med vissa människor och tänk er OM ni nu väljer att svälja stoltheten och så visar det sig att grannarna verkligen INTE är värda besväret....hur mår man då?
Men...hur vet man i förväg att de ÄR värda det?
Blir man ovänn med grannen är risken stor att man även blir det med hela byn i ett litet samhälle där man är nyinflyttad.

Tänk...sådant här är sådant som folk SKOJAR om.....låt idioten till granne betala för elen!
Det är sådant som folk ser som den "perfekta" lösningen utan att en enda gång inse allvaret i saken,...för hur många skulle vilja gå ut på natten och "slanga" ur grannens Bensin/Diesel ur bilen?

Hade en situation där jag bor,där grannen råkade förstöra en bilruta för mig då han klippte sitt gräs ( med en röjsåg )
Talade om detta för honom och han ersatte ( mot min vilja ) skadan.
Allt verkade OK men jag tyckte inte själv att det kändes rätt eftersom att det var en olyckshändelse.
Men jag gick på hans vilja och tog emot pengarna.

Tyckte efter detta att vår relation blev kylig ( om nu just detta var orsaken är oklar ),...men tonen i hans röst då vi pratades vid hade förändrats.

Detta gick jag och funderade på i flera år,.vilket förståss innebar att vi också blev lite "anti" mot dem.
Visst fortsatte vi att hälsa och så men allt "småprat" vid tomtgränsen upphörde helt på sikt.
Kan helt enkelt inte sluta att tänka på om han ändå inte blev "kränkt" då jag talade om vad som hade hänt....Men skulle samma sak hända igen,skulle jag INTE ha nämnt något.
Kommer efter detta alltid att tvivla på huruvida VAD som var rätt eller inte.

Hoppas att allt löser sig och att elräkningen nu sjunker drastiskt. :)
 
Om jag varit grannen så hade jag bestridit fakturan. Jag hade sagt till TS att kräva förra ägaren i det här fallet kommunen givetvis vänligt men bestämt. Jag hade likaså hjälp TS med det.

Kommunen har gjort fel och får stå sitt kasst. Min erfarenhet är att dom betalar.
Det är mycket tråkigt att TS får problemen men det är ju inte grannens fel heller eftersom han varit ovetande. Han kanske inte hade haft kvar hönsen om han fått en "riktig" elräkning.

Jag tror att kommunen drar om ledningen och betalar TS. Jag tror inte dom ställer några krav mot grannen. Det kostar mer att processa om det än vad det smakar för kommunen...

Jag tror att du måste vara tuff men att du kommer få pengar av kommunen om du kan styrka grannens förbrukning...
 
Som granne skulle jag föredra att betala TS för tre månaders förbrukning än att bestrida och med det dra in Kommunen som eventuellt kommer kräva 3 års förbrukning!
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Beroende om elen ingick eller inte i grannens garage köp så måste ju någon dra in elen...

OM den ingick så skall ju kommunen stå för det och då blir det ju oavsett vilket svårt att inte blanda in kommunen..

Mycket spekulationer men OM grannen köpt huset med el så ligger det ju helt i kommunens intresse att flytta över den...

Är bara mycket tråkigt att TS får ta i skiten...

Det är ju en risk grannen tar både ekonomiskt och för grannsämjan men jag står ju fast vid att jag tror kommunen kommer att betala och uppenbarligen grannen också.
Han BORDE ju inte vara så dum att han riskerar 3års förbrukning mot 3månader. Han sitter nog med ett kort som vi inte ser...
 
Hur spenderat en stor del av morgonen med att läsa och granska denna tråd. Har inget nytt direkt att tillföra debatten.

Hur TS än väljer att göra kommer han att stå som förlorare.
Om han skiter i det och anser att god grannsämja får kosta 5-6000 kommer nog grannsämjan vara förstörd iallfall då TS anser att grannen gjorde fel som inte betalade.

Alternativ två är ju att ta någon slags juridisk hjälp antingen genom att vända sig mot säljaren av fastigheten och åberopa JB (JordaBalken) med hänvisning på att detta är ett dolt fel. Eller att direkt vända sig gentemot kommunen.
Detta är en lång och mödosam väg att vandra .

Det är rent sagt för jävligt att han inte bara hostar upp denna proportionella struntsumma.
Håller tummarna för att det löser sig.
 
Pachtere skrev:
Alternativ två är ju att ta någon slags juridisk hjälp antingen genom att vända sig mot säljaren av fastigheten och åberopa JB (JordaBalken) med hänvisning på att detta är ett dolt fel. Eller att direkt vända sig gentemot kommunen.
Detta är en lång och mödosam väg att vandra .
Det tror inte jag. Det borde räcka med ett telefonsamtal till kommunen. Sen borde kommunen ta tag i detta själva. "Borde" säger jag, det betyder inte att det är så. Men det borde vara så.
 
En annan väg är att ta det via elbolaget.

Anmäl vad som hänt - det är inte inte tillåtet att mata två fastigheter från ett och samma abonnemang. Begär att elbolaget betalar tillbaka det som överdebiterats pga av den olagliga avledningen och att dom istället debiterar grannen.

Är det lite stake i elbolaget går dom på både kommunen och grannen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mycke_nu: finns det nåt man kan peka på när det gäller att ta det via elbolaget. var nämligen i kontakt med Fortum idag, o dom verkade väldigt ointresserade av hela saken, dom tyckte att detta fick jag minsan lösa på egen väg.

Pratade även med försäkringsbolaget idag, o det fanns inget i våran försäkring som skulle kunna hjälpa mig. det enda vi skulle kunna få hjälp med var ifall det skulle behövas rättshjälp, fast då måste beloppet som tvisten rör. vara högre än ca21000, eller ett halvt basbelopp.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Kkontakta kommunen först - det var ju det grannen ville.

Om dom inte är intresserade skriver du en faktura till grannen och bifogar en mycket tydlig uträkning över hur du kommit fram till förbrukningen, samt ett utdrag ur ellagen som beskriver att den som förbrukat ström alltid är skyldig att betala den oavsett omständigheterna.

Om grannen i tysthet inte betalar fakturan så lämnar du den till kronofogdemyndigheten.

Om grannen bestrider fakturan så måste du ta juridisk hjälp.
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
fabban skrev:
mycke_nu: finns det nåt man kan peka på när det gäller att ta det via elbolaget. var nämligen i kontakt med Fortum idag, o dom verkade väldigt ointresserade av hela saken, dom tyckte att detta fick jag minsan lösa på egen väg.
Nej, bryr Fortum inte sig så är det nog svårt att tvinga dem..

Var ute för en liknande historia (dock gällde det vatten och var i USA), men då stängde kommunen helt sonika av vattnet till båda fastigheterna tills saken var utredd. Det tog ca 5 timmar.. :D
 
Den här tråden började ju med en elförbrukning om 2812kWh på en månad, själv har jag upplevt att ha en förbrukning på 4800kWh en månad för att sedan ha en förbrukning på 700kWh följande månad. Den högre förbrukningen verkar kunna komma litet nu och då och helt slumpmässigt (det har alltså inte hänt bara en gång).

Jag värmer till 100% med ved så min elpatron är helt urkopplad. Jag har inga uthus/garage eller liknande. Vid kontakt med Fortum får jag bara svaret att 'detta är ju bara en marginell skillnad' :wow:

Någon som har någon idé om vad jag ska leta efter????
 
electra76 skrev:
Den här tråden började ju med en elförbrukning om 2812kWh på en månad, själv har jag upplevt att ha en förbrukning på 4800kWh en månad för att sedan ha en förbrukning på 700kWh följande månad. Den högre förbrukningen verkar kunna komma litet nu och då och helt slumpmässigt (det har alltså inte hänt bara en gång).

Jag värmer till 100% med ved så min elpatron är helt urkopplad. Jag har inga uthus/garage eller liknande. Vid kontakt med Fortum får jag bara svaret att 'detta är ju bara en marginell skillnad' :wow:

Någon som har någon idé om vad jag ska leta efter????
Tångampermeter. Kolla vilken fas som "käkar" upp din ström. Har du svårt att pricka rätt med tid (för att utföra mättningen) skaffa en mätare som går att koppla till dator eller en med logg.

Sen kopplar du bort den "käkande" fasen och mäter DIREKT efter mätaren.
Du kan även koppla bort en säkring i taget och kolla vad de släcker hos dig. Hittar du en säkring ytan "funktion" har du hittat boven. Du kan även mäta varje säkrings förbrukning. Då går det lite fortare att hitta orsaken. Men en tångAM klarar du dig inte utan.
 
mrfrenzy skrev:
Om grannen i tysthet inte betalar fakturan så lämnar du den till kronofogdemyndigheten.
Vill tillägga att detta är mycket enkelt och billigt att göra. Glöm inte att på fakturan ange sista betalningsdatum (minst tio dagar), samt att lagstadgad dröjsmålsränta kommer att tillkomma efter detta datum. Just det senare är en bra blåslampa.

mrfrenzy skrev:
Om grannen bestrider fakturan så måste du ta juridisk hjälp.
Jag gissar att du kan få gratis juridisk rådgivning genom att ringa en advokatbyrå. Då det klockrent är du som har rätten på din sida är det grannen som åker på att betala rättegångskostnaderna.
 
kul tråd som blev lite allvarlig..

tycker att man ska vårda grannsämjan och ta det med kommunen i första hand när nu elbolag och försäkringsbolag nekar till hjälp. skickar man en faktura till grannen kan man lika gärna ringa aschberg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.