Jag skall bygga ett trä vattentorn i Filippinerna, höjd 4,5 meter, 300 liters vattentank.
Är det någon som har en ide om virkets dimesionering. Virket jag har tillgång till är ugnstorkat och impregnerat mot termiter.
 
Välkommen till forumet!
Har de samma dimensioner som vi på Filippinerna? 300 kg är ju inte så väldigt mycket. Hade jag byggt det i Sverige så hade jag nog gjort nån slags fackverkstorn av 95x45 eller så. Själva konstruktionen och sammanfogningen är viktigare än dimensionen på virket.
Du kan kolla på vanliga jakttorn. Den konstruktionen borde du kunna återskapa.
Hela projektet låter ju väldigt spännande. Varför ska du bygga vattentorn på Filippinerna?
 
Hej andersmc,
Jag bor permanent i Filippinerna och skall bygga ett sommarhus på en tomt på landet, men det finns inget vatten så just nu borrar jag en brunn. För att slippa en trycktank och extra pump så sätter jag upp ett torn med vattentank för att få vatten på självtryck. Dimensionerna på virket är nästan desamma som hemma, men det ungstorkade virket har lite sämre hållfasthet har jag läst. Jag skulle vilja använda 45x45 med fyra stolpar och fackverk eftersom det här virket är ganska dyrt, men det är nödvändigt för att få skydd mot termiter och trä ätande myror. Du skulle se utrustningen de använder för att borra, bara en lång stång som de drar upp och låter falla av egen vikt, de har en diesel motor kopplad till en trumma och ett rep för att dra upp stången.
Tack för ditt svar, jag skall kolla på jakttorn.
Hälsningar
Lennart Johansson
 
Nu vet jag inte alls hur det är på Filippinerna, men är problemet att du inte har regelbunden tillgång till el? Annars är en hydrofor inget särskilt märkvärdigt. Det borde vara betydligt mindre jobb än att bygga ett torn.
 
C
Vill man ha säg 3 bars tryck måste vattentornet vara 30 meter högt. Å andra sidan kanske man inte är så noga med trycket i ett sommarhus?
 
Lite Ot men du kan inte fixa bilder på när de borrar?
 
Hur blir det med stillastående vatten i det där tornet? Tillväxt av äckligheter? Omsättning på vattnet?
 
Det är ju inte så att vattnet står stilla i flera år. Utan man tar ju hela tiden och fyller på. Brukar funka bra.
 
värmen därnere lär ju dessutom göra vattnet ljumet om det står?
 
Precis tornet är väl för att värma vattnet, så mycket tryck blir det ju inte. Det är inte bara ugnstorkningen som kan få virket klenare, det är säkert inte fura heller utan någon snabbväxt sort med spröda fibrer.
Jämför papperstillverkning i asien ....
 
Inget problem med trycket, det räcker gott för att dusch och tappvatten. Redan testat.
Jag vet inte vilket slags trä det är, men det är ganska hårt.

Skickar en bild från borrningen.
 
  • 28012007239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.