En undran, vilka nackdelar finns det med att ha belysning i en fönstersmyg??
Vad blir skillnaden om man sätter vanliga stora spotlights precis ovanför fönsterraden mot att fälla små LEDlights i själva karmen?
Och kan man få ett varmvitt sken eller är alla LED kallt blått ljus?
 
Vi tänkte fälla in M-SPOT Mini (Varmvit, Seoul, Ra 90, 60 lm) från Molectric i våra fönstersmygar. Funderingen just nu är om det räcker med en spot per fönster (12x12) eller om man behöver två. Någon som har några åsikter?
 
torke - menar du 12 cm X 12 cm? En spot skulle jag säga.

Tack för tipsen på lampor iaf!
 
Jag är ganska säker på att Torke 1 menar fönsterstorleken. D.v.s. 12 x 12 = 120 x 120 cm.
 
Jag håller på för fullt att fälla in dem i smygarna, har inga bilder då det nte är klart ännu.
Jag har dock testkört dem, varianten med Cree-dioden och det lyser rejält, så jag sätter en per fönster.
 
Led finns i både varmvitt och kallvitt så det är bara att välja...

Torke1: Jag tycker nästan att spridningsvinkeln på spottarna är viktigare än effekten i avgörandet ifall man behöver 1 eller 2 i ett fönster dvs ifall 1 spott räcker för att fylla bredden på fönstret eller om man får dela upp det på 2.
 
Varför vill ni ha belysning i förnstersmygen? Belysning där gör att man inte ser ut när det är mörkt ute men utifrån ser man perfekt in. Fönstret kommer bli som en svart yta.
 
fn76 skrev:
Varför vill ni ha belysning i förnstersmygen? Belysning där gör att man inte ser ut när det är mörkt ute men utifrån ser man perfekt in. Fönstret kommer bli som en svart yta.
skojar du eller? har små ledljus i iaf 10 fönster o det var inget ja lagt märke till iaf.
 
fn76 skrev:
Varför vill ni ha belysning i förnstersmygen? Belysning där gör att man inte ser ut när det är mörkt ute men utifrån ser man perfekt in. Fönstret kommer bli som en svart yta.
Så upplever inte jag det. Det blir bara en trivsam effektbelysning.

Och ja, jag menar fönsterstorleken 12x12. Återkom gärna med rapport om spridningsvinkeln räcker för ett så stort fönster,
 
Tog precis två bilder på våra led. Det är Hide a lites led som nämndes längre up men med 120 graders vinkel varmvita. Vi en spot i 11 breda fönster och två i 14 och bredare. Som du kanske ser hamnar ljuskäglan kanske 25 cm ner på smygen i de 11dm breda fönstrena så de täcker mycket.
 
Bilderna...

Edit.. Tyvärr lite problem med att få in bilderna
Edit. Nu kanske....

 
Redigerat:
kungoliver_ snyggt men en stilla undran, att ha fönstret bakom spisen, är inte det att tigga om stänk? Jag hoppas du är vän med fönsterputsmedel :)

fn76: det var nog lite det jag fiskade efter, hur blir det egentligen med belysning sådär. Mysigt inne javisst, men kanske inte så kul att inte se ut. Ser man fortare när glasen är smutsiga också? Det vill amn ju helst slippa ;-)

Vill höra från fler, vad de gillar ljusskenet och utsikten!
 
Glashäll, rostfria vitvaror, svartbruna ekgolv och mycket fönster från golv till tak. Det går åt professionell städhjälp :) _Trot eller ej men det blir inte så farligt, värre är uppe på fläkten.....

Fönstrena blir inte svarta på kvällen och man ser inte skiten. Tror att leden inte är stark nog utan det blir bara en mysig kvällsbelysning i hela huset. Tveka inte.

Edit: Glömde - Vit fog på badrumsgolvet med turkos glasmosaik
 
Redigerat:
Jessica Pessica skrev:
kungoliver_ snyggt men en stilla undran, att ha fönstret bakom spisen, är inte det att tigga om stänk? Jag hoppas du är vän med fönsterputsmedel :)

fn76: det var nog lite det jag fiskade efter, hur blir det egentligen med belysning sådär. Mysigt inne javisst, men kanske inte så kul att inte se ut. Ser man fortare när glasen är smutsiga också? Det vill amn ju helst slippa ;-)

Vill höra från fler, vad de gillar ljusskenet och utsikten!
Jag har spottar i alla våra fönster gillar verkligen det. Skönt att slippa massa lampor som står och dammar och jag tycker det ger en vacker inramning till fönstrena. Tycker inte det är något problem att se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.