Vi funderar på att skaffa ett stort badkar hemma på ca 400 liter, därför kommer vi behöva mycket varmvatten att fylla det med *ca 300 liter*ä det en bra lösning att seriekoppla nibe 750 med en compact 150. för om varmvattenberedaren tar sitt *kallvatten* från värmepumpens beredare där tempen är ca 50 grader så kan det väll inte kosta så mkt om året att bara hålla värmen uppe? finns det något bättre sätt att lösa detta på?
tacksam för svar
 
Har du fått någon klarhet i denna fråga? Jag sitter med samma dilemma själv?
 
tyvärr så har jag inte fått några svar. men rent logiskt så känns det som att det skall fungera. Sitter nu även och kolar på jordvärme, men har inte riktigt förstått de nya byggnormerna ifall de begränsar max effekten eller inte. Husförsäljaren trodde att vi fick ha max 6kw installerad effekt...men d känns rätt så lite endå
 
De nya normerna BBR16 (om du lämnar bygganmälan efter årsskiftet) är att du får ha en högst begränsad maxeffekt för uppvärmning. Hur mycket du kan installera beror på vilken klimatzon du ligger i samt storleken på ditt hus.

Dessa normer gör det i stort sett omöjligt att installera en VVB med elpatron eftersom effekten på en sådan kommer ta mycket av den effekten som din värmeanläggning behöver. Jag har dock lämnat in min bygganmälan innan årsskiftet så jag har BBR15 med mycket mer generösa krav - dock så vill jag ändå ha en effektiv värmepump varför jag tittar på F750 med en VVB med elpatron i serie. Borde fungera bra tycker jag.

Vad har du fått för priser på markvärme? Jag har svårt att se vad entreprenadkostnaden blir för att gräva.
 
Vi har en egen grävmaskin så jag kommer att sätta ner slangen själv, så där slipper man nog ens tor kostad.
Men värmepump+inatallation+ de grejjerna som behövs runt omkring skulle gå på 90kkr
Jo jag tänkte med på det, att jag har juh begränsad eleffekt till 5.5kw, värmepumpens eleffekt är ca 2, så jag har bara 3.5 kvar till elpatron i pannan+vvb.
Men vi får se, husleverantören får lösa det, kanske blir en vpa där i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.