Hej alla!
Var på väg att utan vidare lägga vattenburen golvvärme tills tvekan satte stopp.
Förutsättningarna/undran är följande:
Vårt hus från 1901 har till hälften källare med tvättstuga och panna, andra hälften har krypgrund med ca 50 mm utrymme.
Det gamla köket har fått ny uppregling av golvbjälklag på 195 mm med lika mycket gullfiber, på dessa ligger 22 mm golvspånskiva. Som ytskikt har vi planerat golvtegel.

Alla dessa hot om fukt i krypgrund, är de befogade?
Tillgång till krypgrunden kommer från källaren helt öppet utan lucka.
Vi har förutom ventiler, både panna, tvättmaskin, torktumlare samt frys som alstrar värme.
Ett aber är väl att marken i krypgrunden är torr lera som i sig är väldigt fuktbärande om det vill sig illa men det verkar ha klarat sig hyfsat i 109 år.

Det finns många om och men som information på nätet men är det någon som har egen erfarenhet av liknande installering?

I värsta fall lägger vi golvteglet ändå, sparar pengarna på golvvärmen och får köpa schyssta fårskinnstofflor att ha på vintern.

Mvh
William
 
Huset har under rådande omständigheter klarat sig bra sedan 1901. Det är en bra start. Det finns vad jag förstår flera skäl varför gamla hus ofta inte har problem med fukt i krypgrunden.

1. Ett viktigt skäl är att man förr i tiden var mer kräsen beträffande husets placering. Man eftersträvade att marken skulle slutta från huset på alla sidor. Detta antar jag att du inte ändrar på.

2. Ett annat skäl var att golven var så dåligt isolerade att grunden värmdes upp av spillvärme inifrån huset. Det brukar även sägas att murstocken värmde upp grunden vid dagligt eldande året runt, men jag är lite skeptisk till hur stor den effekten var. När du nu isolerar golvet mycket bättre än innan så ändrar du förutsättningarna, och vill det sig illa kan du få fuktproblem.

Om du värmer med golvvärme så läcker det mer värme till grunden än om du värmer med element. Bättre för grunden alltså. Vill du ha något att oroas över så är isoleringen en bättre kandidat än golvvärmen. Är det bara ett rum det gäller så är det nog inte orsak att oroa sig.

Fuktproblem på grund av golvvärme är något som det pratas om för oisolerad platta på mark, och inte för krypgrund.

Erik
 
Hur menar du att fuktrisken skulle öka genom att du lägger in golvvärme?


EDIT: Hmm, Erik hann före...
 
Halloj
Jag bor i ett ganmmalt torp. Har väl ett mellanting på krypgrund och mullbänksgrund. Jag la in vattenburen golvvärme där för 2 år sen. Och det har fungerat bra. Jag bytte dock inte isolering utan har det gammla sågspånet kvar,. Kompletterade dock med nytt sågspån där det fattades. Jag ville ha naturliga meterial så långt som möjligt. Detta för att kunna tillåta en fri fuktvandring. Jag resenerade som så att om jag inte får för bra isolering så går endel av värmen ner i grunden och värmer då luften i grunden så det blir cirkulation på denna. Jag har hört både possitiva och negativa röster ang detta och jag känner att det är för tidigt flör mig att uttala mig om hur detta system fungerat. Det ser man ju inte resultatet av förrns om 50 år.
Jag har ju tillgång till gratis ved vilket ochså gjorde att jag ju kan elda mera och tillåta mer spillvärme ner i grunden.

Det jag är lite fundersam till är ditt val av gullfiber. Och håller med Erik.
Mvh Calle
 
Hej Calle.
Du har rätt angående isoleringen, hade jag valt nu hade det blivit kutterspån från Granngården istället, och det kommer inte att upprepas igen :) Man lär sig...
- Måste rätta mig själv, ser att det står 50 mm kryputrymme, det ska såklart vara 50 cm.
Tack bägge två för bra input, nu vågar vi nog gå vidare.

//William
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.