Jag har endast erfarenhet av ett Siemensskåp (utan glas) som jag var nöjd med.
 
Hej,

Gör en behovsanalys innan du bygger in vinkyl. De tenderar att bli i minsta laget. Vilket intresse har du och vilken användning planerar du för. Kanske är det bättre med ett separat vinlagringsskåp, det kanske inte är optimalt att bygga in men de kan placeras bredvid kyl/frys. Exempelvis Dometic kan fås med glasdörr.
 
Hemmakatten
Håller med momus om att en liten vinkyl egentligen inte fyller någon funktion. Är man riktigt vinintresserad/samlare så har man antingen en vinkällare eller hyr plats i en professionell/företags vinkällare som har differentierad och garanterad fukt och temperatur.

Det enda som alltid, absolut måste vara kylt för snabbt påkommet behov är en eller två champagneflaskor, och de får plats i kylen hos mig.
 
Momus skrev:
Hej,

Gör en behovsanalys innan du bygger in vinkyl. De tenderar att bli i minsta laget. Vilket intresse har du och vilken användning planerar du för. Kanske är det bättre med ett separat vinlagringsskåp, det kanske inte är optimalt att bygga in men de kan placeras bredvid kyl/frys. Exempelvis Dometic kan fås med glasdörr.
Ett stort skåp skulle ju vara det ulltimata, men tyvärr så ha jag inte plats för det :( utan det utrymmet jag har är under en bänk.

Det här kommer att bli min första vinkyl och måste väll säga att jag inte har vart någon direkt vin samlare utan är helt ny till det... tidigare har jag köpte det som man vill ha till maten, och inte lagt något på hyllan för lagring. Så jag har inte massa vin som jag kommer att fylla kylen med direkt utan det är väll en längre plan det här.
 
Kan rekomendera Geapps skåp!
Har ett sådant själv.
Säljer ofta in dom till mina kökskunder också! Ingen som klagat på dom än!
 
Hej,

Jag förstår idén att du vill ha en vinkyl i köket. Vi har sedan över tio år haft vinlagringsskåp i ett separat rum i källaren som enbart används som vinkällare i övrigt där de mest intressanta vinerna lagras under bra förhållanden. Där har vi Liebherrs modell som idag bäst motsvaras av deras modell WK4677 och är mycket nöjda under alla år.

Nu bygger vi om köket och jag kan försäkra, det är väldigt smidigt att ha tillgång till vinkyl även där - en mindre är okey men främst som ett komplement till en stor någon annanstans i huset. För vår del har vi valt Liebherrs SBSES7155!

Liebherr tillverkar ju för övrigt de kylskåp som Miele sätter sitt namn på!

Kika på www.tretti.se eller www.witt.dk!

Lycka till!

TMC
 
Men vin ska väl försvaras mörkt. Hur går det ihop med en vinkyl med glasdörr?
 
Glasdörren har UV-skydd.
 
Momus skrev:
Glasdörren har UV-skydd.
Hur vet man det? Står väldigt sällan att det är det. Eller är allt glas UV skydd?
 
Fiero skrev:
Hur vet man det? Står väldigt sällan att det är det. Eller är allt glas UV skydd?
Nej allt glas är inte UV skyddat, om du kollar på dom två kylarna som jag länkade till högre upp så står det i specarna att det är UV skyddat glas i dom.

Mvh
Adam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.