Har precis börjat renovera gamla träfönster. Lyfter av fönstren och täcker öppningen med ram med täckplast (blir frigolit i ramen till hösten) och jobbar nere i källaren på snickarbänken. Målar på stående regel med gångjärn.

Grundarbetet; skrapning, slipning och putsning av båge och karm går på några timmar med bacho färgskrapa, roterande färgborttagare, bandslip och slipmus. Men inoljning, grundmålning, kittning och färdistrykning tar inklusive torktid 4 dygn.

Dag 1: Grundarbete, grundolja (cuprinol), rostskydda gångjärn - torktid 3 timmar rostskydd - sedan cuprinol grundfärg torktid 16 timmar
Dag 2: Kittning cascosil,övermålningsbar tidigast efter 24 timmar
Dag 3: Färdigstrykning varv ett torktid 16 timmar
Dag 4: Färdigstrykning varv två torktid 16 timmar
Dag 5: Färdigt att sätta tillbaka

Finns det något snabbare/bättre färgsystem eller kan någon torktid kortas?
 
Jag oljar, målar, målar sen kittar jag... sätter i rutan väntar en vecka tar ner det och målar över kittet...
 
Aha, du kittar alltså inte på grundfärgen utan på färdigvarv ett?

Men då får du bara ett färglager över kittfalsen?
 
japp...
 
  • Gilla
Britt-Marie Modin
  • Laddar…
Hmm man sparar mycket väntan, men undrar just vad det gör för livslängden...
 
Var svärfar som lärde mig att måla fönster.. han har bott i hus i 30 år utan att märka något problem...
 
Ett bra kitt borde hålla länge även om det inte alls är målat.
 
Jovisst, men "alla" rekommenderar att man skall måla över kittet ett par mm in på glaset. Varför? Kan tänka mig att kittet helt enkelt skyddas bättre och torkar ur långsammare.
 
Vissa kitt gillar fåglarna...

Att du ska måla några mm in på glaset är för att få det tätt så vattnet ej kommer under kittet och fryser sönder...

Jag kör kitt på tub nu... fungerar klockrent att lägga dit...
 
Du ser, det finns många anledningar för att måla kittet. Och med bara ett färglager som du lägger på så försvinner det fortare och du får sämre hållbarhet.

Kitt på tub. Intressant, har du fabrikat eller produktlänk?
 
T
Det är nog bara linoljekitt som fåglar gillar, och när det gäller linoljekitt ska man antingen måla på direkt eller vänta ett par veckor innan strykning av färg, då kittet efter montering börjar oxidera med omgivande luft, finns rikligt med litteratur om linoljekitt på byggnadsvård. Oavsett kittyp är det bra att måla några mm utanpå kittet mot glaset, man "förseglar" då kittet och minskar risken att vatten/fukt kan tränga in mellan glas och kitt, speciellt på den nedre kanten av fönsterrutan, det krävs 2-3 strykningar för att det ska bli ordentligt tätt och bra hållbarhet.

Om man "skyndar" på torktiden, finns det stor risk att färgens yttre lager torkar snabbare än mot träet, och vid nästa strykning kan då färgen "vecka sig" och spricka upp, tror att bästa resultat är en luftavfuktare som sänker luftfuktigheten =torktiden i ett slutet rum om man målar där.

Jag tror att det var "Silpruf" -kitt som man använde i gamla kyrkfönster, som hade över 20 års livslängd, men det kommer nytt hela tiden, se länkarna nedan.
Sen finns det ett gammalt hantverkstips att först stryka på okokt upphettad linolja omkring 150-175*+, låta träet suga in under 30 min, sen torka av, låta torka ett tag och sen stryka ett tunt lager kokt linolja, torka av efter 30 min och låta torka in ett tag innan man börjar grundmåla. Okokt tränger in i träet och kokt "förseglar" porerna i träet. Kanske omständigt men då håller det också längre.

http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor2006pdf/38.pdf
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor2006pdf/39.pdf
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor2006pdf/41.pdf
 
Å andra sidan, apropå tre lager, är inte det där lite av en balansgång; blir inte ett alltför tjockt färglager lätt sprödare?
 
T
Jovisst är det en balansgång, helt beroende på att dagens färger är SÄMRE då en del antimögelmedel har förbjudits, Folksam:s färgtest har visat ganska dramatiska resultat.
Med bra underarbete och inoljning borde alltså grundstrykning + 2 strykningar räcka, men en del kör 3 och inte ens experter kan avgöra för/nackdelar- men det är helt avhängigt färgens kvalité.

Sen en brasklapp: Dagens färger är hyperkänsliga för mögelsporer så även om man gör ett bra underarbete och sen grundmålar ute i det fria, kan mögelsporer som fastnar då sen aktiveras under gynsamma förhållanden och då angripa färgen inifrån grundfärgslagret, finns otaliga tester/rapporter typ Folksam m.fl i detta ämne.
 
Hihi!

Linoljefärg från Allbäck!

1. skrapa/olja (varm)/glasa/kitta (påmed lite talk) måla sedan samma dag tunnt med linoljefärg. vänta 24h
2. andra strykningen vänta 24h
3 tredje strykningen.

Allt med dagsljus 20grader C och ca 50% luftfuktighet (avfuktare)

PS. Den råa linoljan skall bara uppvärmas till ca 60 grader. Över detta blir den inte tunnare utan bara riskerar att brännas. Måla sedan i supertunna lager.

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.