Hej

Vi skall renovera vår kök i vår bostadsrätt och funderar på att riva en bärande vägg.
Har läs på lite om detta och vad jag förstår så behöver vi bygglov och ett godkännande från styrelsen.
Är det någon som har gjort detta tidigare eller vet hur vi skall börja.
Vem man skall kontakta först osv.
Kan man kontakta en snickare som hjälper en med bygglov osv.

Tacksam för svar.

mvh
Maria
 
O.T varning.

Du menar ni ska göra ett hål i en bärande vägg och sätta dit någon form av balk och stödstolpar som tar över den bärande funktionen ;). Låter lite vanskligt att ta bort en bärande väg :p
 
Hej Maria,

Du kan kontakta en konstruktionsingenjör/konstruktör som hjälper er med att beräkna/rita på det, han/hon kan också hjälpa er med bygglovshandlingar...ta sen styrelsen när du har färdiga ritningar att visa upp. Snickare tar du in för själva jobbet. Även om det finns snickare som erfarenhetsmässigt kan räkna på konstruktionen...så riskerar ni att taket rasar in om det blir fel gjort.
 
Glöm detta. För det första, prata med styrelsen först. Vad jag förstått går inte gärna byggnadsnämnden emot styrelsens beslut. Säger de nej är risken stor att även byggnadsnämnden gör det. Det verkar inte så smart att dra på sig kostnader för en konstruktör eller dyligt innan man vet styrelsens ståndpunkt. Är det dessutom en stenhus är det mer komplicerat och omfattande.
 
Tack så hemskt mycket för era svar.
Vi har, vad vi sett, en granne som gjort ett stort runt hål i en bärande vägg så styrelsen borde inte säga nej när de gett ja till en annan.
Vet ni hur man får tag i en konstruktionsingenjör/konstruktör? Vet ni någon bra i Göteborg?
 
Antag ingenting. Fråga styrelsen INNAN du gör någonting annat. Styrelsen kanske inte ens vet om vad din granne gjort. Eller så kan de ha dragit upp nya riktlinjer efter att hans ombyggnation kommit till dem till känna.

Som sagt, antag ingenting. Fråga istället så att du är säker på din sak innan du börjar dra på dig kostnader.
 
Finns ju olika sätt att se på det. Vill man få ett nej från styrelsen ska man fråga först...när de hör ordet "bärande vägg" kommer de säga tvärt nej. Men om man kommer med en bra plan är chanserna större. Så har det fungerat i vår förening iallafall.

Sen skulle jag personligen inte mixtra med bärande väggar i ett flerfamiljshus...och jag vill inte att andra gör det heller ärligt talat. Spara det till ett hus...

Att ta upp ett runt hål i en bärande vägg är nog inte samma problem som att ta bort väggen..."valvet" i en cirkel bär upp bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.