Hej
Vi ska till banken i morgon för att komma igång med byggkreditiv och liknande för att bygga nytt. Samtidigt så ska vi skriva på papprena på tomten och betala den. På tomten finns idag en sommarstuga som vi ska riva.

Nu fick vi reda på i sista sekund att det finns ett pantbrev på fastigheten från 1949 på 3000:-

Så min fråga är, kommer detta att vålla några problem? Nuvarande ägaren av tomten har lämnat in papper om att det pantbrevet ska dödas, men det tar ju något år. Kommer vi kunna låna och ta ut ytterligare pantbrev för bygge nu när detta är uppdagat eller måste vi vänta ett år innan pantbrevet på 3000:- är dödat?

Vi är jättenojjiga att det ska bli strul på banken i morgon på grund av det här, kan någon ge ett lugnande besked eller finns det anledning till oro?

Tacksam för svar.
 
Nej, Det är en fördel om det finns pantbrev uttagna redan. Dom övergår till Dig som köpare.

Annars betalar Du 1.5% av pantbrevskostnaden i någon otrolig stämpelskatt eller liknande. Du skall absolut inte "döda" pantbrevet.

Och pantbrevet skall vara outnyttjat självklart.

Lycka till!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för svaret.

Till saken hör att pantbrevet är borta, jag antar att det är ett sånt där gammalt i papper. Så då antar jag att det måste dödas? Eller behövs inte det?

Kan vi ta ut ytterligare pantbrev även fast detta är borta?
 
Ja, Ni kan ta ut ytterligare pantbrev. Banken kommer att sköta allt sånt åt Dig. Informera bara och bry dig inte. Dom har redan koll om Du skall träffa dom imorgon! ;-)

 
Puh...det kändes bra att höra. Vi är så nervösa att vi inte vet vilken fot vi ska stå på. Det är ju imorgon det drar igång på riktigt om man säger så.
 
Banken kan "reservera" ett belopp motsvarande det
försvunna pantbrevet tills det har blivit dödat.

Råkade själv ut för detta när jag sålde ett gammalt hus.

Men då beloppet är så litet, är det inte något att oroa
sig för.

Sov lugnt!

//KoW
 
Om man skall vara petig så skall ni som köpare igentligen reservera beloppet gentemot säljaren tills pantbrevet blivit dödat. Detta efterssom om det visar sig att panten ligger som säkerhet för en skuld som faktiskt existerar så kan innehavaren komma och kräva er på pengar.

Nu är ju beloppet så litet kombinerat med att risken för att någon skall visa sig inneha pantbrevet är väldigt liten, så jag skulle inte bry mig. Där är ju vissa kostnader inblandade i att döda ett pantbrev, och det bör ni se till att säljaren står för (kan nog vara i paritet med beloppet på det här pantbrevet) efterssom det är säljaren som är ansvarig för att pantberevet lämnas över.
 
Jättebra, tack för svaren. I och med att det är så liten summa som sagt så är vi inte så bekymrade även om någon skulle kräva oss på pengarna. Vilket nuvarande ägaren har sagt att han ska betala i så fall i och för sig.

Vi var mest oroliga för att banken skulle vilja se det gamla dödat innan de tog ut ett nytt pantbrev. Men det verkar ju inte vara fallet, som jag har förstått det så kan man alltså ta ut fler pantprev på samma fastighet så länge de inte överstiger värdet på fastigheten.

Rätta mig om jag har fel?
 
Det är korrekt som Du beskriver.

Koppla av. ;)
 
Bobbyofswe skrev:
Men det verkar ju inte vara fallet, som jag har förstått det så kan man alltså ta ut fler pantprev på samma fastighet så länge de inte överstiger värdet på fastigheten.

Rätta mig om jag har fel?
Därhar du nog fel. I princip kan du nog ta ut pantbrev på obegränsade belopp.

Men ingen bank/låneinstitut skulle acceptera pantbrevet som
säkerhet, om de inte ligger inom fastighetens värde.

Därför är också pantbreven "ordnade" från botten och
uppåt.

Ett pantbrev på 500.000 inom 500.000 är alltså en bättre säkerhet
än ett på 500.000 inom 1.000.000

Nåväl, jag är inte jurist/ekonom :(, men du kanske förstår
tanken?

//KoW
 
Japp...då förstår jag. Allt blev klart i morse och pantbrevet blev på 2 100 000 inom 2 103 000. Det var inga problem alls.

Tack för alla förklaringar och uppmaningar till lugn, man blir ju lätt kallsvettig av allt man måste lära sig, och då har resan knappt startat. :)
 
Tar man ut pantbrev redan när man ordnar med byggkreditiv? Är det för att få bättre räntor? Jag trodde att man tog ut dessa när man tog "de riktiga" lånen. Kan det bli problem om man tar ut pantbrev i en bank i byggkreditivfasen och sedan lånar i annan bank när allt är klart?
 
Bör inte vara något problem, det som kan vara problem är om man skulle behöva placera lån på två ställen, men det första stället har pantbrev som vida överstiger skulden där, för dom behöver inte gå med på att stycka brevet och "dela med sig".

Men i fallet med "överpant" för kreditiv så flyttar man ju normalt hela lånet från kreditiv på en gång, då skall man få loss pantbrevet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.