Vi har hittat 3 st olika hus hos 3 st olika hustillverkare:

http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/1-plan/Solangen.aspx

http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Briljanten/

http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=1&houseid=30

Det som känns mest intressant just nu är den översta länken. Huset Solängen från eksjöhus.

Däremot har vi lite funderingar:

Vilken är billigast per kvm på NF hus?
Någon som upplevt något neg från någon av dem?
Hur mycket har ni fått betala för ett NF hus exklusive tomten?
 
Solängen kostar nog minst lika mycket som ide' 159. Såg ett pris på den för ca ett år sen på
3.2 milj. i någon tidning. Dessutom tror jag att Trivselhus har lite bättre standard än Eksjöhus.
 
makro skrev:
Solängen kostar nog minst lika mycket som ide' 159. Såg ett pris på den för ca ett år sen på
3.2 milj. i någon tidning. Dessutom tror jag att Trivselhus har lite bättre standard än Eksjöhus.
Oj jäklar så dyrt.
Du har inget tips på någon annan hustillverkare som är lite billigare?
 
Västkustvillan hade ganska bra priser då vi kollade förra året. Kanske Fiskarhedenvillan också. Man får lägga till så mycket om man inte vill ha precis de grejerna som ingår.
Det var delvis därför vi valde att köpa stommen och fixa allt annat själva. Man får ju oftast inte fullt avdrag när man väljer bort något man inte vill ha. Lb-hus har classic serien som är lite
billigare också.
 
Har ni räknat in tomten i slutpriset?
vår tomt kommer ungefär kosta 400.000 med vatten och el.
 
fiskarheden ligger nog bäst till pris mässigt briljnten kostar runt 2.4 nf
 
är Fiskarheden billigare än Eksjöhus oxå tror du? jag har fått för mig att Eksjö hus var lite billigare men det kanske bara är på deras Egnahemhus
 
testa skånska trähus bygger husen efter önskemål men som ändå håller låga priser
 
lemumba skrev:
testa skånska trähus bygger husen efter önskemål men som ändå håller låga priser
Har ni byggt med dem?
I så fall vilket hus och vad slutade summan på ?
 
Vi tittade bara på Eksjöhus och Trivselhus när vi skulle bygga. Eksjöhus var billigare (skillde inte jätte mycket) och grundstommen var mycket gedignare så vi valde dem. Hur de är jämförbara utrustningsmässigt i standard vet jag inte då vi valde bort allt sånt och köpte eget, bättre själva. Vårt hus inklusive färdig tomt går på ca 4,5 miljoner om vi skulle köpt det NF (180 kvm). Tomten kostade ca 330 inkl VoA. Med vårt eget arbete blir det ca 3 miljoner, inte billigt med hus.....
 
oj jisses, vad köpte ni för hus då?
Måste varit jättestort eller väldigt dyra tillval?
 
Du tittar på hus i det sk. premiumsegmentet. Trivsel, Götenehus, WillaNordic, Eksjö och även Myresjö m.fl.. Sen kan den inbördes ordningen diskuteras, men är man i detta segment så är det svårt att komma under 3,5 milj NF beroende på storlek och tillval. Slimmar du av tillvalen och bygger basic, kanske ner mot 3,2 men där är det stopp. Tillkommer trädgård och tomt. Priset på 3,5 är inkl. markarbete och anslutnings avg. men utan trädgård och tomtpris.

Trädgård kostar ca 200-400 tkr innan det är fin finish med asfalt, marktegel, plattor, altaner, murar, gräs, buskar mm.

Har byggt NF Götenehus för 4,2 milj + tomt. 230 kvm med dyra tillval, bergvärme, ektrappa, ryggåstak, mycket fönster, altaner, kamin, centraldammsugare, 3 badrum osv. Är ännu inte klar med trädgården........ Slut pris ???
 
Oj :D
Ja det är ju en hel man ska räkna in som man kanske inte riktigt tänker på annars.
Har varit i kontakt med Trivselhus idag och Arkitektens idé 159 ville de ha 2,4 miljoner för. Då har vi valt bort i stort sett all inredning, samt målning och tapet och golv. Och huset är då helt i panel.
Tomten vi ev ska köpa kostar 405.000 kr men då är anslutningar, lagfart och bygglov inkluderat och den ligger på 1020 kvm.
 
Enda sättet att komma ner i pris är att bygga lösvirke i egen regi med folk på löpande räkning. Det är min erfarenhet efter ett Eksjöhus och 2 lösvirkeshus. Dock är det mycket att hålla i så det gäller att ha koll och ork.
 
Hur är det med Myrsjö hus då? Vi kollar just nu på huset Kantat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.