Hej Govänner!

Jag o min fru ska byta ut vedanläggningen i vårt nyinköpta hus på landet!

Lite fakta om huset idag:

Byggår: 1930
Panna idag: Norrahammar från 1960
Acktankar: Skojar ni?
Fönster i huset: Dåliga enkelglas
Husisolering: Marginellt (s gaveln tilläggsisolerad)
Yta på huset: ca 150 m2 fördelat på två plan plus en källare om ca 75 m2.
Vedåtgång förra ägarna: Ca 80 - 100 m3s (eller 3 m3s i veckan vid -10 grader)

Således ett rejält energibehov.

Vi ska nu modernisera anläggningen och ha modern vedeldning då kommunen välvilligt betalar 15000 av anläggningen!

Frågetecknet är att vi vill ha en anläggning som klarar att värma huset i de 4-6 år, dvs. den tid det tar innan vi har hunnit tilläggsisolera, byta fönster och panel osv. Det kommer således att gå åt mycket energi dessa år. Samtidigt funderar vi på om det blir en alldeles överdimensionerad anläggning när huset blivit mer energi effektivt??

Har gjort en mycket grov budget / kalkyl som jag vill höra era synpunkter på och då framför allt om pannan är tillräcklig o hur ofta vi kan tänkas behöva elda med denna konfiguration?

Panna Baxi solo innova 30kw ( 40800kr)
Acktankar 3st 750l/ st varav 1 med vv-beredare och solslinga (17400 kr)
Installation, material (rör, kopplingar, expansionskärl osv.) laddomat och arbetskostnad (20000 kr)

Total kostnad enl. förslaget: 78200 - 15000 (kommunalt bidrag) = 63200 kr

Tar själv ut den gamla pannan och lägger till pengarna för att göra iordning pannrummets väggar golv o tak samt isoleraring av acktankarna!

Detta känns lite för billigt vad är haken? Är arbetskostnaden för låg? Pannan för liten?
Vattenvolymen för liten?

Hjälp mig hitta rätt i dimension och kostnad!

Vänligen Fjodor
 
Den ordning du räknat upp prylarna i är inte den ordning man dimensionerar efter, men det behöver du ju inte ha gjort heller.

Huset bestämmer hur stora tankar du ska ha.
Tankarna bestämmer hur stor eldstadsvolym du ska ha.

Du tycks ju ha fördelen att redan veta energibehovet. Då är det förhållandevis lätt att räkna ut hur mycket vatten det går åt.
En tumregel är att man har 10 liter vatten/m² uppvärmd yta, för att bara behöva elda en gång om dagen. Men som du beskriver isoleringen, eller bristen på sådan, klarar du dig inte med det.
Jag har ca 350 m² i uppvärmd yta, inklusive källaren och två rum uppe på vinden. Riktig boyta, som alltså är fullt uppvärmd, är ungefär 200 m². Vindsrummen har jag bara 5-10 grader i. Källaren varierar lite, beroende på vilket rum det är, för det finns bara ett element plus själva pannan. Men jag håller inga 20°C där i alla fall. Huset byggt 1943, och isolerat med dåtidens metod, alltså med tapeter. Däremot är alla fönster bytta till treglasfönster. När det är -10°C gör jag av med knappt två m³ från traven i pannrummet, på en vecka. Jag har 2500 liter vatten för den förbrukningen. Det fungerar tills det är -20°C ute, ungefär. Blir det kallare får jag elda ett ilägg på morgonen också.

Jag köper ved i tremeterslängd. Varje år köper jag ett billass, men vedtraven blir större och större, för allt går inte åt. Gör ett tillägg, för jag glömde ju att berätta att jag har 72 vakuumrör i solpaneler på taket också. Det påverkar förstås årsbehovet av ved, eller hur mycket elpatron man behöver köra med på sommaren. Som det nu är använder jag aldrig elpatronen.

Nu har jag inte sagt något om hur stor tank du egentligen behöver, men du har ju fått något att jämföra med. Sen beror det ju också på hur du lever. Kan du stå ut med att elda två gånger om dagen på vintern, tills du fått ordnat bättre isolering? Alltså tända på kvällen, ett ilägg till före läggdags och sedan tända igen på morgonen? Det kanske känns OK, om du vet att du kommer att bygga bort behovet med tiden. Eller så är det så att en större anläggning kommer att ge dig en väldigt bekväm vedeldning med tiden, där du eldar var tredje dag när alla andra eldar varje dag. Men då kostar den mer initialt.
Tänk också på att flera små tankar läcker mer värme, är svårare att isolera och kräver mer rör, kopplingar, ventiler osv. Ibland är det vettigare att slå ner en vägg tillfälligt för att få in en större tank, alternativt svetsa ihop den på platsen.

Nu bestäms ju vedförbrukningen inte bara av huset, utan även av vilken sorts panna man eldat i. Jag vet inte vad de haft tidigare, men när du funderat ut hur stora tankar du tycker du borde ha, ska du sen välja en panna med runt 15-18 gånger mindre eldstadsvolym, för att de ska passa bra ihop. Med en alltför liten panna får du elda så länge för att ladda tankarna att det kan bli problem att lägga i ved, om du ska sköta ett jobb också, och därför helst sova på nätterna.

Jag samlade ihop erfarenheterna från mitt pannbyte i en liten skrift. Vill du ha en pdf får du skicka en e-mailadress till mig.
 
Redigerat:
Alltid bättre ju färre tankar du har, Helst bara 1 tank som du isolerar ordentligt så är värmen kvar där den ska vara o du kaan själv isolera tanken..
Gärna en tank på 3,5-4 m3 iaf o en effekta 60 lamda till de då laddar du tanken full på ett ilägg, Du kan aldrig få en för stor anläggning ;)
För vv behöver du bara göra 2 brasor/månad i en sådan panna o tank på 3,5-4m3 om du isolerar tanken 40 cm i sidorna o 50 cm ovanpå..
En sådan panna med acktank kommer sänka vedförbrukningen väldigt mycket, Är nog kanske att räkna med 20-25% mindre vedåtgång bara med pannan..
Effektan rymmer 195 l ved o baxin du fått pris på 135 l
 
Sen finns ju Inova 50 som har samma verkningsgrad som Effektan trots att Lambda saknas...

20.000 för allt installationsmaterial och arbete kan du dubbla i din kalkyl så blir det närmare sanningen.
 
2an skrev:
Alltid bättre ju färre tankar du har, Helst bara 1 tank som du isolerar ordentligt så är värmen kvar där den ska vara o du kaan själv isolera tanken..
Gärna en tank på 3,5-4 m3 iaf o en effekta 60 lamda till de då laddar du tanken full på ett ilägg, Du kan aldrig få en för stor anläggning ;)
Kan det inte vara trevligt med en halvliten huvudtank när det blir sommardrift, så att du kan tillfälligt koppla bort den stora volymen? Med solvärmeslingor kanske en kall nedre region i en stor tank är positiv (större värmeutbyte) men knappast om man kör elvärme.
 
norrbottenstorpet skrev:
Kan det inte vara trevligt med en halvliten huvudtank när det blir sommardrift, så att du kan tillfälligt koppla bort den stora volymen? Med solvärmeslingor kanske en kall nedre region i en stor tank är positiv (större värmeutbyte) men knappast om man kör elvärme.
Det tankesättet är en kvarleva från småtankarnas tid, då kallnade två burkar lika fort som en så man stängde av en på sommaren och eldade ofta. Idag isolerar man tanken riktigt vilket ger riktigt långa eldningsintervall sommartid och bara nackdelar med att minska volymen. Elpatronen sätter man högt och värmer bara toppvattnet. Ev sol kan anslutas högt.
 
Håller med, mer vatten & färre tankar. Med mina ynka 3600 liter så eldar jag med 2 veckors mellanrum på sommaren cirkus. Känns helt ok. Ska man satsa på en vedanläggning idag så tycker jag man inte ska pruta på grejerna. Min installation hamnade på ca 120k totalt, kändes rätt billigt.
 
Jag tycker att du måste ta i lite mer både på tankar o panna. Kör 60kW och 5m³ tank+ en tekniktank med solslinga o vv beredare om du nu vill ha en sån.
 
norrbottenstorpet skrev:
Kan det inte vara trevligt med en halvliten huvudtank när det blir sommardrift, så att du kan tillfälligt koppla bort den stora volymen? Med solvärmeslingor kanske en kall nedre region i en stor tank är positiv (större värmeutbyte) men knappast om man kör elvärme.
Nja som Mats mfl nämt blir det inte så, Men som alltid ska tanken isoleras ordentligt.
En kompis eldar 2 ev 3 ggr/månad på sommaren med sina 3700 l tankvolym, Isolerat 40 cm i sidorna o 50 cm ovanpå tanken..

Jag har en 500 l tank men kör pellets o eldat ved på sommaren, varannan till var tredje dag eldade jag upp den i 100°..
 
wodda skrev:
Jag tycker att du måste ta i lite mer både på tankar o panna. Kör 60kW och 5m³ tank+ en tekniktank med solslinga o vv beredare om du nu vill ha en sån.

Det är faktiskt vad jag funderar på!
Min tanke är bara hur praktiskt det är på sommaren då jag bara behöver varmvatten!
Blir det inte onödigt stor vattenvolym att värma upp och få förluster från??

F
 
Vem har sagt att du behöver värma hela tanken? Med vettigt system kan du bara värma toppen om du nu känner för det.
 
Fjodor skrev:
Det är faktiskt vad jag funderar på!
Min tanke är bara hur praktiskt det är på sommaren då jag bara behöver varmvatten!
Blir det inte onödigt stor vattenvolym att värma upp och få förluster från??

F
Satsa på en tank.Att stänga av tankar på sommaren är fel tycker jag.
Då får man ju elda oftare och vem vill det.
Om man vill så kan man sätta en liten el varmvattenberedare efter ack tanken.
Man har då alltid tillgång till varmt vatten.

Jag har en tilläggsisolerad 50L el varmvattenberedare efter min tank. Den läcker ca 0.6kWh per dygn. 220kWh per år. Håller 65-70 grader.
 
Vad är det för bidrag från kommunen som du får?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.