Ny tråd för en ny fråga...

har nnu bestämt oss, ska måla och ha pärlspont på väggarna i vårt badrum, utom vid dusch och badkar, där blir klinker..

MEN hur får man ett godkänt tätskikt bakom panel, måste väl gå, då man ser dessa typer av badrum både här å där..

Men om man gör ett tätskikt, likt det man har bakom kakel, så blir det ju ändå perforerat av sisådär 1000 spikhål när man sätter panelen, eller hur??
Ska ju måla panelen med våtrumsfärg har jag fått till mig, men klarar sig tätskiktet med träets rörelse?

Men huvudfrågan jag verkligen behöver få svar på är, hur fästa panelen, och vad ha bakom??
 
Det borde duga med att limma upp ett ramverk som du spikar/skruvar panelen i. Så slipper du perferera tätskiktet överhuvudtaget. Målningsdlen av panelen vet jag ingenting om men att använda samma färg som använder på utomhuspanel borde väl fungera?
 
målningen av panelen får ju ske av med samma våtrumsfärg som resten av rummet, då den klassas som ett tätskikt.. så den borde ju inte släppa igenom så mycket fukt..

fick ett bra tips av betz är på forumet med.. att limma upp typ panelskivan.. den är ju inte lika mycket spänningar i heller som riktigt trä... även om det inte är samma känsla riktigt... men men :p

är mest orolig att tätskitet bakom inte ska klara ett sättlim... men men..
 
hursomhelst skrev:
målningen av panelen får ju ske av med samma våtrumsfärg som resten av rummet, då den klassas som ett tätskikt.. så den borde ju inte släppa igenom så mycket fukt..

fick ett bra tips av betz är på forumet med.. att limma upp typ panelskivan.. den är ju inte lika mycket spänningar i heller som riktigt trä... även om det inte är samma känsla riktigt... men men :p

är mest orolig att tätskitet bakom inte ska klara ett sättlim... men men..
Spontant känns det inte som en bra ide att måla träpanelen med våtrumsfärg. Då får du 2 tätskikt med trä där emellan.
 
RobZombie skrev:
Spontant känns det inte som en bra ide att måla träpanelen med våtrumsfärg. Då får du 2 tätskikt med trä där emellan.
exakt det kan inte vara godkänt att göra så. dubbla tätskikt är inte OK
 
Såg i en inredningstidning för många år sen att man hade lackat den målade panelen med båtlack. Vet inte hur tätt det är, men borde inte klassas som tätskikt tycker jag. Vet dock inte om det är godkännt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.