Vi har sökt bygglov för nybyggnad och nu har vi fått godkänt av byggnadsnämnden
i kommunen.
Nu har våran granne överklagat till länsstyrelsen så det lär ta ett bra tag tills vi kan starta att bygga. Men grannen skall sälja till sommaren hur fungerar det då med överklagandet

 
Överklagan torde inte följa fastigheten. Flyttar den personen är ju inte han just berörd. Däremot kanske du skall försöka bli kompis med den nya grannen så fort som möjligt. Ring annars nämnden och fråga vad som gäller!
 
Kan behövas ett lite förtydligande.

I motsats till vad Calle Anka skriver så följer ett överklagande med fastigheten, se RÅ 1995 ref 50. Detta innebär att den nye ägaren av en fastighet har rätt att överta den tidigare ägarens talan i ett mål om en grannes rätt till bygglov.

Däremot är det självklart precis som Calle Anka skriver, att den som flyttar kan inte fortsätta att klaga i sin tidigare egenskap. Denne kan dock uppträda som ombud för den nye ägaren.

Lycka till :) :) :)
 
Kan det verkligen finnas så jävliga människor att de fortsätter att pina grannarna trots att de flyttat därifrån....suck!

Vad var det han opponerade sig mot Uro?
 
Jadu Calle Anka; ställ dig frågan: Kan det verkligen finnas så j-a människor att de överklagar förhandsbesked och på så sätt pinar sina blivande grannar???

Lycka till :) :) :)
 
Vår kommande granne överklagade vårt förhandsbesked så att det hamnade hos Läns-långbänken.

Vi insåg att det inte skulle gå snabbt - det gör det aldrig med myndigheter - utan började istället prata med grannen och fråga vad problemet egentligen var.

Vi kom till slut fram till en kompromiss som gjorde att hon drog tillbaka sitt klagomål, så mitt tips är att gå och prata med grannen. Ofta är det så att förändringar är skrämmande och kan man då komma fram till en sjysst lösning tillsammans, så får man både trevliga grannar och snabbare bygglov.. ;)
 
Kompletteringa av Kires lista!

3. Uppfylla kraven i Plan och Bygglagen.

Alltså, ett bygge skall uppfylla kraven både enligt Detaljplanen och Plan och Bygglagen.

/Ojoj
 
Man skall inte låta grannar styra om det inte finns extrema olägenheter för dem. Vårt ärende hamnade hos länsstyrelsen och där åkte grannarna på däng. Nu är det någon dag kvar på överklagandetiden.
De hade skrivit ca 40 sidor text som för en oninsatt lät bra men där det inte fanns en enda aspekt som skulle motsäga ett husbygge. De synande länsstyrelsen enkelt!

Överklagar de till länsrätten kommer ärendet drivas vidare av principskäl. Förr eller senare kommer det byggas ett hus där ;D.

Det enda de vunnit är tid och en massa ovänner och kostat skattebetalarna pengar, men det verkar de inte bry sig om.....
 
Vi råkade ut för att vår detaljplan överklagades ända upp till miljödepartementet. Överklagandena var helt meningslösa (kommunen ringde till och med upp till de som överklagade och förklarade att de aldrig kunde få framgång), men det tog ändå fruktansvärt lång tid.

Vad som dock hjälpte oss något i tid var att praktiskt taget hela övriga området ringde och tjatade på samtliga instanser att de skulle skynda på ärendet. Var själv näst intill i bråk med handläggaren på miljödepartementet (blev irriterad på "ingen kommentar" när jag frågade om uppskattad tid). Efter ungefär två timmar i telefon, när jag vägrade ge mig, meddelades vi två veckor senare att det var både föredraget och klart! Skam den som ger sig!!! ;D

Jag blir så upprörd på grannar som förstör! Förstår de inte att de "leker" med folks liv och framtidsplaner!!! Nu FEM år efter detaljplanen antogs, börjar vi närma oss kommunalt VA och möjligheten att bygga (alla bygglov avvaktades...).
 
Jag bor i ett bostadsområde, skulle någon flytta hit och jag anser att deras hus, eller annat, inte passar in. Som kanske kommer gör att jag inte kommer att trivas i området. Så anser jag mig ha full rätt att överklaga eller protestera. Även om det innebär att de i slutändan inte alls kommer att få bygga där, och visst är det synd om deras framtidsplaner men gäller även mig likväl som dom.

Det är inte bara en själv man skall tänka på. Även fast man är överlycklig över sin framtida planer.

Men visst nötter finns det alltid, även bland de som protesterar och de som blir protesterade.

Det ser kanske ut som att jag menade att man alltid gör fel om man försöker få fortskrida med sina byggplaner. Men det är alltså två parter som faktiskt kan ha rätt i sitt tycke.
 
Ganska egoistiskt tänkt tycker jag.......om inte JAG tycker att det passar...Finns det 2 personer på denna jord som har samma tycke och smak????
Bor själv i ett nyetablerat villaområde som tidigare var fritidshus område. Många sura miner för att vi "förstört" sommarstugeidyllen. Det är ju inte vi själva som planlagt området och detaljplanen utan kommunen. Vi har rättat oss efter detalplanen i storlek och takvinklar, likaså våra grannar, men det finns inte ett enda hus som är det andra likt. En del supermoderna, en del gammaldags med spröjsade fönster, en del har försökt behålla så mycket träd som möjligt, andra har tagit bort. När man satsar åtskilliga miljoner (bor i Stockholmsområde) måsta man väl ändå få sätta sin prägel på hus och tomt.
Förstår inte ens tanken att börja "grannsämjan" med att bråka och överklaga. Man bygger ju för att bo där under lång tid. Man kan ju istället ha otrolig nytta och nöje av sina grannar.....Låna verktyg, lekkompisar till barnen...allt blir ju så otroligt mycket lättare och trevligare.
Självklart kan man bli sur om det vräks upp extremobjekt som tar all havsutsikt, men det stoppar ju oftast ju detaljplanen iallafall.
Finns det inte viktigare saker att irritera sig på??? Det kan ju faktiskt visa sig att grannarna är riktigt trevliga. .......som man själv bemöter andra blir man oftast själv bemött..
 
buffy skrev:
Ganska egoistiskt tänkt tycker jag.......om inte JAG tycker att det passar...Finns det 2 personer på denna jord som har samma tycke och smak????
Nej många har olika smak, men det var inte smaken det handlade om. Utan det handlade om att även den som protesterad likväl kan ha sin rätt att få göra det även det inskränker på någons framtida planer. Likväl som någon har rätt att få sina planer accepterade av andra.

Och det handlar inte om att vara egoistisk.

Nu var det olyckligt att jag skrev "jag", skulle använt "man".
buffy skrev:
Bor själv i ett nyetablerat villaområde som tidigare var fritidshus område. Många sura miner för att vi "förstört" sommarstugeidyllen. Det är ju inte vi själva som planlagt området och detaljplanen utan kommunen.
Visst kan det vara kommunen som satt upp planerna men du kan inte själv sätta dig in i förstå varför vissa haft "sura miner"? Du kanske själv i framtiden kommer upptäcka att andras planer kanske innebär en tillräckligt stor förändring att du måste protestera, avsäger du dig den rätten till förmån för att andras planer alltid skall kunna gå före dig?
buffy skrev:
Förstår inte ens tanken att börja "grannsämjan" med att bråka och överklaga. Man bygger ju för att bo där under lång tid.
Grannsämjan innefattar väl också att man inte skall göra sig ovän med de som redan bor där.
buffy skrev:
Man kan ju istället ha otrolig nytta och nöje av sina grannar.....Låna verktyg, lekkompisar till barnen...allt blir ju så otroligt mycket lättare och trevligare.
Om du forcerade dina planer på någon till varje pris, skulle du låna verktyg av dom som protesterat?
buffy skrev:
Finns det inte viktigare saker att irritera sig på??? Det kan ju faktiskt visa sig att grannarna är riktigt trevliga. .......som man själv bemöter andra blir man oftast själv bemött..
Det handlar alltså om att ge och ta från båda håll inte från endast ena partern. Och är det någon som har invändning mot det man kommer att göra så kanske man också måste lyssna lite på den som protesterar. Och gör man det så får man trevlig grannsämjan även om det kanske funnits invändningar.

Observa dock att jag inte försvara idiotin som man ibland kan läsa eller höra om. Inte protestera för protesterandets skull alltså, eller för sakens skull. Det är viktigt att veta att det inte är riktigt så illa jag menar.

------

Här där jag bor så skulle jag protestera, säkerligen någon till, om de byggde hus mittemot våra och således tog bort den dellen av naturen.
Likväl som ett antal personer protesterade på 70-talet när kommunen sålde tomter och hus byggdes. De som då byggde sina hus här på 60-talet gjorde det under förutsättning att det inte skulle byggas mer hus i dett området. Nu fick ju de som byggde sin vilja igenom, men är det helt naturligt att det var det rätta att det just var deras plan som var riktig och inte de som då redan bodde här.
Nu 30 år senare kan det kvitta, för min del jag hade faktiskt möjligheten att köpa ett annat hus. Men för 40 år sedan och för de som då bodde här hade andra premisser till att de byggde sitt hus här. Och kollar man på hur området såg ut då och nu så är det en stor skillnad. Men som de kände sig tror jag nog också är samma känsla som jag har om det kommer bli så att det kommer nybyggen på andra sidan gatan. Då jag flyttade hit just mycket p.g.a. naturen på andra sidan, men ändå ett trevlig villaområde med människor omkring en.
Just idag så det det en väldigt fiktiv historia men man vet aldrig som sagt, det var nog väldigt fiktivt att tro att det skulle byggas änne mer för de som byggde första husen på 60-talet också.

Är det verkligen så att någons annans rätt att genomföra sina planer alltid är mer viktigare än mig och mitt. Är inte det väldigt egoistiskt tänkande från andra sidan också.

Fast antagligen, så skulle jag nog komma att komma överens med de som bygger husen. Alltså även om de nu skulle få sitt bygge så finner jag ingen anledning till att vara en sur granne för det, det är det ingen som tjänar på. Och säkert så skulle jag nog också överväga att flytta.
 
Visst kan jag förstå sura miner...men köper man en sommarstuga på 40-50 talet kan man nog inte förvänta sig att det ska se likadant ut 50 år senare. När vi byggde vårt hus försökt vi ta hänsyn till vad vi tyckte passade in i området och vi är jättenöjde med vårt hus. Andra har valt mer moderna och är säkert jättenöjda med det. Vi lever i en värld av ständig förändring. Det kommer att förändras även för mig, det är jag mycket medveten om. Ibland till det bättre - ibland till det sämre. Senast i förrgår börjades det sprängas på tomten i närheten......En bergsknalle som tyvärr är borta. synd tycker jag, men det är deras surt förvärvade pengar.....inte mina.
Självklart har man rätt att protestera men ofta väntar man för länge. Tycker nog att man ska protestera i ett tidigre skede, inför kommun osv.(vet att det är svårt att slåss mot större makter) men när man som privatperson väl köpt sin tomt el. hus och följer dateljplanen, har fått bygglov osv så har man ju inte gjort något fel. Man har rättat sig efter alla de regler som samhället kräver och ändå protesteras det

Grannsämjan innefattar väl också att man inte skall göra sig ovän med de som redan bor där.

Nej, helst inte, men tycker du att man ska gå runt till alla grannar och fråga om de tycker att husplanerna är OK och alla ska tycka till blir det nog aldrig något hus.....


Skulle också bli oerhört besviken om alla fina grönområden i området försvann, men det var inte det som jag opponerade mig emot och tyckte var egoistiskt. det var citatet att "om någon skulle flytta hit och jag inte tycker att deras hus eller annat passar in" vill jag ha möjlighet att överklaga.
Om man läser de flesta som haft problem här på Forumet med grannar som överklagat så är det oftast privatpersoner emellan. Sällan att det är någon enskild tomtägare som gör dramatiska förändringar i ett stort område. Sånt sker ju oftast på ett tidigare stadium och då kan det ju vara läge att protestera.
Hoppas iallafall att ni får behålla ert fina grönområde så ni slipper flytta för du är säkert en utmärkt granne.....
Trevlig Valborg allihop!!


 
buffy skrev:
Självklart har man rätt att protestera men ofta väntar man för länge. Tycker nog att man ska protestera i ett tidigre skede, inför kommun osv.(vet att det är svårt att slåss mot större makter) men när man som privatperson väl köpt sin tomt el. hus och följer dateljplanen, har fått bygglov osv så har man ju inte gjort något fel. Man har rättat sig efter alla de regler som samhället kräver och ändå protesteras det
Sällan att det är någon enskild tomtägare som gör dramatiska förändringar i ett stort område. Sånt sker ju oftast på ett tidigare stadium och då kan det ju vara läge att protestera.
Det håller jag faktiskt helt med om.
buffy skrev:
Hoppas iallafall att ni får behålla ert fina grönområde så ni slipper flytta.
Trevlig Valborg allihop!!
Så även detta.
 
Härligt stroganoffen...
Håller med till fullo 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.