Vi har kollat på massor av olika hustillverkare men har fastnat extra för Trivselhus Arkitektens idé 159.

Är det någon som har byggt det?
Någon som vet något om priset?
Vi fick priset att det skulle kosta 3,2 miljoner NF vilket jag tycker är otroligt dyrt! Kan det verkligen stämma? Detta har vi bara pratat om med Trivselhus över telefon.

Jag undrar annars om någon annan tillverkare som är billigare har någon liknande modell på hus? Det är ett så kallat "H" hus i en plan.

Vi tänkte i stort sett ta med allt från hustillverkaren när vi köper det, däremot fixar vi målning, tapetsering, golvläggning, klinker, kakel, hela köket och badrummet själva.

Vad kan man räkna på att Trivselhus tar per kvm om man räknar med bergborrning (som ingår i deras NF hus), grundplatta, montering av hela huset o.s.v. ?
 
Ta ritning/skiss och gå till en annan hustillverkare och fråga vad dom tar för att bygga ett lika dant. Exempelvis Fiskarheden fixar detta till ett betydligt lägre pris.
 
Håller med KingHippo. Gå igenom vilken standard, vilken byggkonstruktion ni vill ha och hur mycket ni vill göra själva och jämför sedan olika tillverkare efter det. De flesta kan nog bygga ett hus efter era skisser så sätt upp en tydlig kravspec. vad ni vill ha och låt olika tillverkare lämna offert utifrån det. Ju tydligare ni kan definiera vad ni vill ha och vad ni har som minimikrav dessto bättre kan ni jämföra olika bud mot varandra. Jag är helt övertygad om att olika tillverkare är mer eller mindre prisvärda beroende på vilka individuella krav man har som husköpare, så det är bara ut och jämföra, gallra och se vad som i slutänden är bäst för er del.:)
 
Vi har utgått från just det huset men gjort lite ändringar. Köpte stommen ( färdiga väggblock) och stomresningen av en liten firma. Grunden lejde vi bort och en del av elen.Målningen lejer vi också bort.
Resten har vi gjort själv. Totalkostnaden för själva huset landar på ca 1.65 milj. Då har valt det vill verkligen vill ha. Jordvärme, golv i klinkers + vitoljad lärkträ, aluminiumklädda fönster m u-värde 0.9 på alla fasta fönster (de flesta), kök från Ikea el Kvik med kompositbänkskivor,
vitvaror från Siemens och Husqvarna (inte de billigaste modellerna) osv.
 
Tusen tack för era svar!
 
makro skrev:
Vi har utgått från just det huset men gjort lite ändringar. Köpte stommen ( färdiga väggblock) och stomresningen av en liten firma. Grunden lejde vi bort och en del av elen.Målningen lejer vi också bort.
Resten har vi gjort själv. Totalkostnaden för själva huset landar på ca 1.65 milj. Då har valt det vill verkligen vill ha. Jordvärme, golv i klinkers + vitoljad lärkträ, aluminiumklädda fönster m u-värde 0.9 på alla fasta fönster (de flesta), kök från Ikea el Kvik med kompositbänkskivor,
vitvaror från Siemens och Husqvarna (inte de billigaste modellerna) osv.
Fick ni sätta upp innerväggarna själva då också? Är tomten inräknat i priset?
Borrade Trivselhus bergvärme åt er då?
Vi fick ju nämligen svar (på telefon dock) att det huset NF skulle kosta oss ca 3.000.000. Vilket jag tycker låter svindyrt.

Vi gillar planlösningen på det huset, kan man skicka runt just den ritningen till olika hustillverkare?
 
Har ni någon erfarenhet av vilka som är billigast på Nyckelfärdiga hus bland Eksjöhus, Fiskarheden ( som jag för övrigt kallar fiskben för jag aldrig kommer i håg namnet haha) och Trivselhus? På eksjöhus menar jag inte ett av deras helt färdigmonterade hus.
 
Fiskarheden är billigast av dom, men deras nyckelfärdiga (d.v.s. om man köper alla deras åtaganden) tycker jag inte känns riktigt lika nyckelfärdigt som de andras. Om man är ute efter att få deras hus billigare än andra motsvarande (Eksjöhus och trivselhus befinner sig båda en prisklass högre) så får man nog göra en hel del själv eller anlita egna hantverkare.
 
Vi har tänkt att avstå från :
Målning och tapetsering
Listning
Vitvaror (kök och tvättstuga)
Kökssnickerier
Badrumsinredning (däremot vill vi ha kaklat i badrummen)
Garderober

Innerdörrar
Golv

Det tänkte vi nämligen fixa själva och min sambo kan fixa allt till badrum, kök och tvättstuga till inköpspris plus moms iom hans jobb.
Hur mycket kan man spara på det tror ni?

Just nu är vi nog mest inne på Eksjöhus eller Trivselhus. De planlösningarna som jag skrivit om överst.
 
Vi köpte stomrest. Ytterväggar och bärande väggar resta, takstolar på plats och råspont
och papp på taket. Sen tog vi över. Vi köpte inte någonting av Trivselhus utan en liten
firma som i sin tur köpte färdiga väggblock och takstolar av en husfabrik. Vi betalade
406 000:- för detta och då ingick bygglovsritningar och konstruktionsritningar också. Fönster och ytterdörrar ingick inte utan de köpte vi av Bygglagret. Vi kunde ha valt att köpa stommen med fönstren isatta men valde att köpa de själva.
 
makro skrev:
Vi köpte stomrest. Ytterväggar och bärande väggar resta, takstolar på plats och råspont
och papp på taket. Sen tog vi över. Vi köpte inte någonting av Trivselhus utan en liten
firma som i sin tur köpte färdiga väggblock och takstolar av en husfabrik. Vi betalade
406 000:- för detta och då ingick bygglovsritningar och konstruktionsritningar också. Fönster och ytterdörrar ingick inte utan de köpte vi av Bygglagret. Vi kunde ha valt att köpa stommen med fönstren isatta men valde att köpa de själva.
Är ni mycket kunniga inom området att bygga hus och så? Jag har nog tummen mitt i handen känner jag men min sambo kan det nog bättre än jag hihi.
Hur lång tid tog det från att ni började till det var helt klart?

Var det krångligt att beställa lite på ett ställe, annat på annat ställe och så?

För det verkar ju som att det blir väldigt mycket billigare om man gör som ni har gjort. Det skiljer ju liksom 1.5 miljoner i pris.

Har ni förslag på firmor man kan kolla upp om väggblock m.m? Fixade de bygglov åt er oxå?
 
Har ni köpt Garage oxå makro?
 
Vi har inte köpt garage än utan vi kommer att bygga ett senare. Vi var väl inte särskilt kunniga innan utan har läst oss till hur man gör sånt vi inte kunde innan. Eller det är väl mest han som byggt och jag läst på. Vi har renoverat ett hus innan men det var mest tapetsering, lägga golv, måla, kakla och byta kök. Någon innervägg har han också byggt innan. Badrum har vi också renoverat innan med tätskikt och kakel-klinkers. Det är inte så svårt bara man kollar alla regler som gäller.
Man lär sig under byggets gång. Jag glömde skriva att vi har ftx ventilation också, den kostar
ganska mycket mer än vanlig frånluftsventilation. Huset restes i juni och jag tror att vi kan
flytta in om senast 2 månader. Maken har tagit semester och föräldrapenning i ca 2.5 månader sammanlagt under tiden. Resten har han gjort på kvällar och helger.
 
Våra väggar och takstolar gjordes på Arkos i Mockfjärd. Det är en ganska liten husfabrik.
 
makro skrev:
Vi har inte köpt garage än utan vi kommer att bygga ett senare. Vi var väl inte särskilt kunniga innan utan har läst oss till hur man gör sånt vi inte kunde innan. Eller det är väl mest han som byggt och jag läst på. Vi har renoverat ett hus innan men det var mest tapetsering, lägga golv, måla, kakla och byta kök. Någon innervägg har han också byggt innan. Badrum har vi också renoverat innan med tätskikt och kakel-klinkers. Det är inte så svårt bara man kollar alla regler som gäller.
Man lär sig under byggets gång. Jag glömde skriva att vi har ftx ventilation också, den kostar
ganska mycket mer än vanlig frånluftsventilation. Huset restes i juni och jag tror att vi kan
flytta in om senast 2 månader. Maken har tagit semester och föräldrapenning i ca 2.5 månader sammanlagt under tiden. Resten har han gjort på kvällar och helger.
Efter att ha läst dina inlägg har min sambo och jag nu också pratat om att kanske inte anlita en hustillverkare utan att anlita olika som gör jobbet och köper in t.ex. husväggar istället. Verkar som man kan spara många hundratusen lappar på det.
Du ångrar dig inte idag? Alltså att ni gjorde så mycket själva istället för att köpa ett NF hus? Enligt det ni fick ge sammanlagt så verkar ni ju ha sparat ca 1.4 miljoner. Har jag räknat rätt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.