Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det bästa måste ju vara att återigen, vänligt, be grannen betala den uträknade summan och sedan, med äkta eller låtsad omtanke, upplysa om att ni ogärna vill prata med kommunen om detta då det då förmodligen kommer att bli betydligt dyrare för grannen då han kommer få betala för X antal års förbrukning. Typ: "Vi vill ju ogärna att ni ska få betala en massa "onödiga" pengar till kommunen genom att vi upplyser dem om detta fel, det skulle kännas bättre om vi kunde lösa detta på billigaste sätt för er"

Vill de då fortfarande dra in kommunen i historien så tycker jag att ni gjort allt för att främja grannsämjan, för pengar ska ni ju ha, på ett eller annat vis anser jag.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
En första åtgärd då de krånglar med betalning är ju att bryta strömmen. Det resonemanget antar jag att vem som helst förstår, att man inte kan låta någon annan betala för ström som jag själv förbrukar. Därefter hade jag försökt reda ut detta grannar emellan, speciellt då trådskaparen är så mån om grannsämjan. Att låta grannen slippa undan handlar ju inte alls om vare sig välvilja, grannsämja eller dylikt. Ni är inga sämre människor för att ni begär att grannen betalar för ström som han har förbrukat. Och om det i så fall är någon som raserar den goda grannsämjan så är det i så fall denne granne som låter er betala för något som han nyttjat.

Det finns givetvis komplikationer i detta fall som talar för grannen, att han vill luska lite hos kommunen då han anser att han inte kunde veta detta då ingen synlig kabeldragning finns. Och inga säkringar verkar ha gått under denna tiden som fått han att misstänka att det inte är han själv som betalar. Men hursomhelst tycker jag inte att det är så trevligt att låta sina grannar hamna i klistret såsom trådskaparen nu har med dyra elräkningar.

Lycka till

/H
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hoppas verkligen vi får reda på hur det gått i den här elhärvan...

Jag har ett litet exempel på vad som hänt min bror. Det är lite liknande situation om man jfr med grannen.
De skulle göra en energiklassning på hans hus och fick då reda på att det drog fjantigt lite ström. Det var inget han tänkt på eftersom han tidigare bott i lgh med helt andra förutsättningar.
Resultatet var att tekniker kom dit och undersökte varför det drog så lite och de kom fram till att elmätaren bara satt på 1 av 3 faser...
Han har bott där han bor i ganska många år och han kommer inte behöva betala för den el som gått genom de 2 faser som inte var inkopplade i mätaren. Det är redan beslutat.

Med det exemplet i ryggen tycker jag inte att grannen ska behöva betala för något han inte kände till (går inte att sakligt bevisa att han kände till situationen), trots att det är han som förbrukat elen. Däremot ska definitivt inte TS betala för den el som gått till grannen.
För mig så är detta ett solklart fall av felaktig installation och det ska TS bli kompenserad för. Jag skulle bli mycket förvånad om det faller under "undersökningsplikten".
Jag tycker felet begicks av den som handlagt avstyckningen. Det borde nämligen ingå att kapa ledningar som korsar den nya tomtgränsen. Riktigt klantigt skött måste jag säga.

Min rekommendation är att vara öppna mot grannen och tala om vad ni gör och vilka ni pratar med, trots hans kanske tvivelaktiga betéende och se till att få kompensation för den el som gått till grannen. Vem som kommer kompensera er vet jag inte, men kompensation ska ni ju definitivt ha.
Sköter man det här på ett öppet och snyggt sätt så kommer inte grannsämjan ta skada, såvida inte grannen är ett komplett pucko. Även grannen borde ju vara intresserad av god grannsämja.

Eller varför inte gå ihop, ni och grannen, och driva målet gemensamt?
 
Hej!

Tycker att förbrukningen låter hög....
Dock har du ju "tur" som nu vet orsaken till den höga förbrukningen.
Har flera vänner som har fått duktigt saltade räkningar sedan det byttes mätare.
Elbolagen hävdar att inga fel finns hos dem...trots ibland TRE dubblade räkningar.
Processen med att hitta "felet" får konsumenten ta själva.

Vi brukar ( med jordvärme ) ha en total förbrukning på 1700 - 2300 Kwh/mån. under Vintermånaderna i Skåne. ( Totalt ca 15000Kwh/år )
Med Pellets låg förbrukningen på 1000 Kwh/mån ( fördelat på hela året )

För två år sedan var jag klantig nog att gräva av slangen till jordvärmen och anläggningen stod stilla under hela November.
Pannan gick då enbart på elpatronen men elräkningen ökade "bara" med 1000 Kwh

Undrar om grannen slänger ut hönsen nu när han vet hur dyr lampan är i drift?

Lycka till.....
 
Whynot skrev:
Hej!

Tycker att förbrukningen låter hög....
Dock har du ju "tur" som nu vet orsaken till den höga förbrukningen.
Har flera vänner som har fått duktigt saltade räkningar sedan det byttes mätare.
Elbolagen hävdar att inga fel finns hos dem...trots ibland TRE dubblade räkningar.
Processen med att hitta "felet" får konsumenten ta själva.
Lite utanför ämnet ,men det kanske kan vara värdefullt att veta att om man anser att elmätaren inte mäter korrekt, så har man rätt att på egen begäran få mätaren kontrollmätt mot en kalibrerad mätare av el-leverantören.
Om det då visar sej att mätaren har större mätfel än vad normen säger (+-3%) så slipper man betala kontrollmätningen (ca 2.000:) och har rätt till kompensation för feldebiterad förbrukning.
Håller sej däremot mätaren inom feltoleransen så får man såklart betala mätningen.
Jag har gjort åtskilliga sådana kontroll-loggar och det är extremt ovanligt att mätaren visar fel, men visst det förekommer.
 
Redigerat:
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
WATTisPOWER skrev:
Lite utanför ämnet ,men det kanske kan vara värdefullt att veta att om man anser att elmätaren inte mäter korrekt, så har man rätt att på egen begäran få mätaren kontrollmätt mot en kalibrerad mätare av el-leverantören.
Om det då visar sej att mätaren har större mätfel än vad normen säger (+-3%) så slipper man betala kontrollmätningen (ca 2.000:) och har rätt till kompensation för feldebiterad förbrukning.
Håller sej däremot mätaren inom feltoleransen så får man såklart betala mätningen.
Jag har gjort åtskilliga sådana kontroll-loggar och det är extremt ovanligt att mätaren visar fel, men visst det förekommer.
Fortsätter utanför ämnet men på en kategori 1 mätare är det väl +/- 5% om du ligger inom normala laster och det får väl till och med vara +/-6% om du ligger under 5% av nominell last. Men precis som du säger så är det mycket ovanligt att en mätare ens visar någon enstaka procent fel, men visst förekommer det.
 
Väldigt intressant tråd =)

om nu grannen tycker att komunen ska betala så är det väl bara informera komunen (eller FB o låta dom föra vidare kraven) om situationen och hoppas på att dom kräver återbetalning för alla år han fått gratis el. o om jag förstod det hela rätt så rörde det som om 3 år som han fått gratis el, o ca 1500kr i månaden så då borde komunen kunna kräva grannen på ca 50000. kanske ännu mer eftersom han köpt garaget efter han köpt huset o därmed borde veta vart el:en kommer ifrån.

Har inte grannen väldigt bra ställt kan det ju resultera i att han blir tvungen att sälja huset o nån annan flyttar in. då kan man juh jobba bra grannsämja med den nya grannen istället =)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
ANDHOL skrev:
Fortsätter utanför ämnet men på en kategori 1 mätare är det väl +/- 5% om du ligger inom normala laster och det får väl till och med vara +/-6% om du ligger under 5% av nominell last. Men precis som du säger så är det mycket ovanligt att en mätare ens visar någon enstaka procent fel, men visst förekommer det.
Det stämmer att normen var +-5% på dom gamla snurreskivorna, men from juli-09 så gäller stramare värden i och med att de nya ,mer exakta mätarna nu är i drift.
 
fabban skrev:
hejsan.
har en enligt mig onormalt hög elförbrukning i mitt hus som jag köpte i höstas.
Hur går det? Har du fått "ordning" på grannen?
 
ingen ordning på grannen,, så det blir till att ta till hårdhandskarna i morgon måndag.
han hävdar att fortfarande att felet ej är hans, så att kommunen ska få stå för hela kalaset.
ledsen att jag inte har svarat tidigare, då jag inte har haft så mycket att komma med innan. ;)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Grannen har begått ett brott, och vore det jag skulle jag betala skyndsamt för att undvika polisanmälan.

Brottsbalken, 8 Kap
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Grannen har begått ett brott, och vore det jag skulle jag betala skyndsamt för att undvika polisanmälan.

Brottsbalken, 8 Kap
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
Men grannen visste inte ju!
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Den diskussionen kan ju han ta med Polisen om han nu inte tycker att han skall göra rätt för sig..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
fabban skrev:
ingen ordning på grannen,, så det blir till att ta till hårdhandskarna i morgon måndag.
han hävdar att fortfarande att felet ej är hans, så att kommunen ska få stå för hela kalaset.
ledsen att jag inte har svarat tidigare, då jag inte har haft så mycket att komma med innan. ;)
Märklig gök, om nu kommunen skulle betala din ström han förbrukat kommer han ju krävas på dels denna sista ström, dels det han eldat upp så länge kommunen ägde din fastighet?
Det enklaste och billigaste för HONOM är ju att bara betala dig och helt enkelt strunta i att blanda in kommunen!? Det måste han ju fatta??
 
Fotografen skrev:
Märklig gök, om nu kommunen skulle betala din ström han förbrukat kommer han ju krävas på dels denna sista ström, dels det han eldat upp så länge kommunen ägde din fastighet?
Det enklaste och billigaste för HONOM är ju att bara betala dig och helt enkelt strunta i att blanda in kommunen!? Det måste han ju fatta??
En del saknar hjärna...
:S

Han vill inte förstå!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.