Har köpt mitt första hus i slutet av oktober och har stormtrivts men idag när jag kom hem från jobbet så är det vattenpölar på golvet i vardagsrummet,vi har som skoltak/kontorstak i vardagsrummet,plattor som ligger i stålskena och över det ligger inplastad isolering som nu är våt så det har börjat att läcka in när snön töar.
Nu kommer jag till min fråga,vad ska jag göra? Borde jag krypa upp på vinden och försöka täta? Räknas det som dolda fel?
 
Derlandser skrev:
Borde jag krypa upp på vinden och försöka täta? Räknas det som dolda fel?
Självklart bör du försöka hitta och åtgärda felet för att minimera skadorna. Varför skulle du inte göra det?
 
Frågan är ju om man hittar på vart det kommer ifrån men det får jag se imorgon när jag kryper upp.
Och vill inte göra för mycket om det räknas som ett dolt fel,vet inte riktigt hur det där fungerar...
 
Derlandser skrev:
Frågan är ju om man hittar på vart det kommer ifrån men det får jag se imorgon när jag kryper upp.
Och vill inte göra för mycket om det räknas som ett dolt fel,vet inte riktigt hur det där fungerar...
Skulle aldrig kunna sova inatt om jag visste att det läckte in. Fotodokumentera och dra på understället och leta läckan omedelbums. :)
 
Om du inte försöker begränsa skadan så mycket som möjligt lär du få problem oavsett om det är ett dolt fel eller inte.
 
Problemet är att jag inte har stege förns imorgon så får ligga å lyssna på det droppande ljudet tyvär..
 
Upp på vinden och se var det läcker (det lär inte vara svårt att se) och sedan går du upp på taket, skottar lite och laga med takpapp om det går, annars skottar du ännu mer och slänger upp en press över nock och väntar på att våren kommer....
 
Ja det kanske ger sig självt när jag har sett hur eländet ser ut...
 
Tack för hjälpen allihopa
 
Knappast ett dolt fel i alla fall....
 
Mer hjälp kanske Du hade fått om Du skrivit vad Du har för yttertak?? Hur innertaket ser ut spelar inte nån roll, läckaget är ju ute.
Hur ser ditt tak ut? tegel? betong? papp? plåt? läcker det i taket eller vid skarven av nån huv, ventilation, skorsten? etc etc.
 
Det är ett plåt tak men tror jag vet vart vattnet kommer ifrån,det är så att det har legat snö i hängrännorna och nu när det har töat så har det kommit in vatten mellan tak och vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.