Hej

Jag har nu ägnat TIMMAR åt att läsa inlägg här på forumet. Det är verkligen imponerande vilken samlad kunskap som finns här! Jag är såååå nöjd att ha hittat hit.

Nu till min fråga:

Vilka hustillverkare skulle ni lägga under respektive prisnivå?

Prisnivå 1 Exklusiva hus med mycket hög kvalitet.

Prisnivå 2 Medeldyra hus med normalkvalitet

Prisnivå 3 Prisvärda hus med hygglig kvalitet.

Självklart är frågan subjektiv, men jag vill ändå höra era kommentarer.
 
Vilka hustillverkare skulle ni lägga under respektive prisnivå?

Prisnivå 1 Exklusiva hus med mycket hög kvalitet.

Prisnivå 2 Medeldyra hus med normalkvalitet

Prisnivå 3 Prisvärda hus med hygglig kvalitet.
1: Trivselhus, Götenehus (Dyrt)
2: Modulenthus, Onsalavillan + massor andra ;o)
3: Smålandsvillan, Älvsbyhus

Detta är min personliga uppfattning vilken säkert "diffar" med många andras, eller?!  ;D
 
ulan skrev:
1: Trivselhus, Götenehus (Dyrt)
2: Modulenthus, Onsalavillan + massor andra ;o)
3: Smålandsvillan, Älvsbyhus

Detta är min personliga uppfattning vilken säkert "diffar" med många andras, eller?!  ;D
Fyller på lite:
1: Trivselhus, Götenehus (Dyrt). Eksjöhus, Karlssonhus
2: Modulenthus, Onsalavillan + massor andra ;o)
3: Smålandsvillan, Älvsbyhus, Eksjöhus Egnahemsserie, Lb-hus Höken och Ugglan-serier
 
känns som mittemellan 1:an o 2:an ::)
 
Vad Är det för fel på torpargrund?
 
Hej..
Var placeras Sidensjöhus, i vilken prisklass??
//Catarina
 
ostni skrev:
Vad Är det för fel på torpargrund?
Nja, det är kanske inget direkt fel förutom att det kräver regelbunden inspektion. Många "moderna" krypgrunder har också problem med fuktskador...
 
...menar du att en platta på marken inte kan drabbas av fuktproblem?
 
ostni skrev:
...menar du att en platta på marken inte kan drabbas av fuktproblem?
Nej det menar jag inte. Det  beror på hur den byggs. Normalt idag lägger man 20 cm (eller mer) av cellplast-isolering vid platta på mark, vilket ger ett bra skydd från markfukt. Krypgrund kan ha mer problem då det gäller kondenserad fukt  ;D
 
Mina prislistor :D

Prisnivå 1: Gripsholmshus, haaks stenhus, attraktiva hus, örementhus, karlssonhus, lövsta trähus, willa nordic

Prisnivå 2: lindenvillan (mellan 1 o 2?), trivselhus, modulent, eksjöhus, sävsjö trähus, a-hus mm mm mm

Prisnivå 3: Hjältevad, lb-hus duvan, höken, egnahemsserierna från prisnivå 2-tillverkarna. (Jukka-talo, oma-talo (finska)).

Prisnivå 4: Älvsbyhus, smålandsvillan, (dekorhus ?)
 
Kungshus, placeras?
 
sandra6118 skrev:
Kungshus, placeras?
Enligt mig placeras Kungshus i soptunnan direkt på grund av deras totala ointresse av potentiella kunder. :(

Efter ett antal försök att ens få deras säljare att svara på brev, meddelanden och mail skippade vi dem och valde en annan husleverantör.
Säljaren vi försökte få kontakt med var den på Husexpo och den som har hand om Norra Sverige. (Jag minns inte om det var samma person)
 
1) Örementhus, Haaks stenhus
2) Götenehus, Eksjöhus
3) Myresjöhus
 
Stopp!

Så kan man väl inte dela upp det?
Många hustillverkare har olika serier så att dom passar in i många olika kategorier. En basic nivå, en mellan och en exklusiv.

Ett litet Örementhus med laminatgolv och tunna metallregelväggar är "billigare" än ett fett teglat Trivselhus men ett arkitektritat gigantiskt Örementhus är dyrare än ett Trivselhus i deras Solvik serie.

Exempelvis alltså.

Många hustillverkare har olika alternativ i väldigt skiftande kvalitéer.

Tyvärr kan man inte göra det så enkelt även om det hade varit skönt.
 
Vi har bestämmt oss för att bygga hus. Huset skall vara
en och en halvsplan med förhöjt väggliv. Boyta på 200 kvm. MEN VILKEN HUSLEVERANTÖR SKALL JAG VÄLJA?..
för att så att säga få mest för pengarna..., helkaklat,parkett överallt. vedspis i kök & öppen spis i v-rum. lantlig look (enl. frun), får ej kosta över 2 milj för huset,  nyckelfärdigt, snälla hjälp mig... nån... hallååå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.