Pen skrev:
Med samma logik så borde man alltså placera en plastskiva bakom alla utanpåliggande uttag och strömbrytare med öppen baksida? Samma sak med Diazed-centraler? Det är väl ingen som gör?


Jag har då aldrig monterat ett uttag eller strömställare utan "plastbaksida". Finns det i dagens Sverige?
 
Fanns förr, men det var länge sedan jag såg ett nytt sådant uttag.
 
petersv skrev:
Fanns förr, men det var länge sedan jag såg ett nytt sådant uttag.

Jo precis
 
Jodå, Malmbergs 1-vägs uttag är utan bakstycke. Tror vissa av deras strömbrytare är det också, men är osäker.
 
Bakstycke av plast lär väl inte hjälpa speciellt mycket om det blir varmgång? Plåt eller gips skulle jag nog vilja ha.
 
Det lär var bättre än papperstapet, träpanel, tretex?
 
Om man nu har satt en dosa för dubbelgips (26mm) i en råspontvägg (22mm) och därefter en gipsskiva (13mm) så fattas det ca 9 mm för att dosan skall nå ända ut.
Men dessa 9mm är endast gips, alltså inte direkt brandfarligt.

Om nu kablarna skall ha dubbel isolering, först själva FK-kabeln och sedan plastdosa, kan inte gipsen istället anses vara isolering istället för plast.

Jag vet inte vad som är bäst, plast eller gips, plast brinner och smälter och gips torkar och smulas vid värme. Fast det här väl med isolering också att göra. Blöt gips kanske leder ström. Fast om gipsen blir blöt har man nog gjort andra allvarliga byggfel.

Vad reglerna säger vet jag däremot inte, men andra kanske vet?
 
Redigerat:
Ljusbåge skrev:
Om man nu har satt en dosa för dubbelgips (26mm) i en råspontvägg (22mm) och därefter en gipsskiva (13mm) så fattas det ca 9 mm för att dosan skall nå ända ut.
Men dessa 9mm är endast gips, alltså inte direkt brandfarligt.

Om nu kablarna skall ha dubbel isolering, först själva FK-kabeln och sedan plastdosa, kan inte gipsen istället anses vara isolering istället för plast.

Jag vet inte vad som är bäst, plast eller gips, plast brinner och smälter och gips torkar och smulas vid värme. Fast det här väl med isolering också att göra. Blöt gips kanske leder ström. Fast om gipsen blir blöt har man nog gjort andra allvarliga byggfel.

Vad reglerna säger vet jag däremot inte, men andra kanske vet?
Inga problem med 9mm gips "synligt".. Inga problem med 13 heller.. Använd långa dosskruvar bara.

Hur kan en diskussion om detta hålla på så länge? :S
 
Plast är ju om inte annat isolerande, ingen risk för kontakt mot t.ex. en spikskalle bakom en tapet e.d.

Bra apparater är gjorda i självslocknande plast.

Att prylar av märket Malmbergs gör en sak tyder väl på att motsatsen är den bättre lösningen? :)

Gips är inte testat / godkänt av tillverkaren och står inte heller med i några av Svensk Standard vad gäller isolering av 230V-installationer. Så, då får man själv visa att det är säkert i alla förekommande driftsfall. Hur många har den kompetensen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.