OK, kanske mer måleri än byggnadsvård, men jag vill höra med mina linoljefärgskompisar:
Diverse tjock plastig färg i lustiga kulörer ska bort från köksskåp och -lådor. Skrapa eller slipa? Har testat båda varianterna (i liten skala på några lådor) och det verkar hittills som att:

1) Slipa (hyfsad excenterslip) är lättast och går snabbast
2) De skrapade ytorna (som bara är lätt slipade efter spackling) utgör lite bättre underlag för linoljefärgen.

Under färgen finns lack, som tenderar att vilja följa med ibland men inte alltid när jag värmer och skrapar. Därför är det svårt att få till en jämn skrapad yta. De slipade ytorna blir jämnare, men efter tre strykningar kan man känna antydning till "ludd", ytan är inte riktigt lika slät som den skrapade.

Hur hade/har ni gjort?
 
Vi har gjort olika beroende på objekt. Men om jag försöker generalisera och bara välja mellan de två alt så blir det utan tvekan skrapning. Mindre risk för skador i virket, går utan tvekan snabbare än slipning med infraröd uppvärmning och i princip lika snabbt utan uppvärmning men med bra skrapa, någorlunda muskeluthållighet och god teknik. Slipluddet kan man iofs få bort med finare sandpapper ön vad du har använt.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Men om jag försöker generalisera och bara välja mellan de två alt så blir det utan tvekan skrapning. Mindre risk för skador i virket, går utan tvekan snabbare än slipning med infraröd uppvärmning och i princip lika snabbt utan uppvärmning men med bra skrapa, någorlunda muskeluthållighet och god teknik.
Kanske är man ovan, men när jag använder skrapan, det är då jag skadar träet. Jag har hållt på med ett antal fönster totalrenovering, och rengöringen är ett hästjobb. Så jag är såld på en bra slip istället. Det är nämligen så att slinter man med skrapan, så är det djupa jack i träet. Men visst slipningen måste göras i flera omgångar, med finare slippapper varje gång. Trots allt blir det alltid en kombination av de båda, för att det är svårt att komma åt med slipen ibland, då blir det en profilskrapa.
 
Javisst, vana och typ av färg spelar förtås roll. förvärmer du med infrarött? Slip ger rundade kanter och sliter ju tvärs mot fibrerna. Men visst, ibland plockar jag fram rotexen också, speciellt där jag inte bryr mig om att få trärent överallt.
 
Redigerat:
Ja, det är just efter tidigare erfarenheter, där jag inte hållit skrapan rätt i mun, som jag börjat tveka och tagit fram slipmaskinen istället. Lutar åt att jag fortsätter med det, faktiskt. Däremot är det ju en stor fördel att skrapa om man vill undvika dammet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.