apotekarnes
Jag håller på och planerar för innertak i min nya övervåning. Det kommer bli träpanel av något slag, men jag har inte bestämt vilken typ än. Först tänkte jag själv såga och hyvla typ 21*145 eller 21*195 och fräsa ur en fals så att bräderna överlappar halvt i halvt. Detta innebär en massa jobb och tid (som jag inte riktigt har) så nu börjar jag snegla på diverse färdiga paneler från byggvaruhusen istället. Min fråga är då: Kan man sätta upp t.ex. en 13*95-panel direkt mot takstolarna (cc 120) eller kommer panelen att hänga ner sig. Jag vill inte ha en panel som hänger som en gardin från taket. Glespanel är inget alternativ, då jag vill att golv och tak ska peka i samma riktning.

Alltså funkar 13mm panel på cc 120 eller behövs 21mm?
 
Mikael_L
I friggan satt jag Byggmax takpanel, med en 12-13 mm tjocklek, direkt på takstolarna i cc1200.

Ett riktigt oseriöst skräpjobb om du frågar mig. Panelen vrider sig lite och det ser inte jämnt ut. Jag kan väl kanske acceptera det i detta hyggligt oviktiga utrymme, men jag skulle aldrig göra så på ett något utseendemässigt viktigare ställe.
 
  • Gilla
Mickethor
  • Laddar…
Sätt kortlingar mellan takstolarna, kortlingarna monterar du 28 mm högre upp än takstolarnas nederkant, på dessa monterar du glesen.
 
apotekarnes
Tack för alla svar. Att anlita ett lokalt sågverk/hyvleri känns lite dumt då jag själv har tillgång till både sågverk och hyvel. I så fall hyvlar jag själv. Kortlingslösningen går bort eftersom jag redan plastat taket och inte direkt känner för att riva och börja om. Det lutar väl åt en 1-tumspanel då. Får sen om jag ids hyvla själv eller om jag åker och handlar nånstans.
 
B
nog kan det lösas på fler sätt. hur högt har du till tak nu?
hur mycke vill/kan du lägga på takstolen?
 
45x45 c/c60 och isolering på befintliga takstolar och 28x70 gles c/C30 på det.
Då kommer taket rätt och du får mer isolering
 
apotekarnes
Just nu har jag ca 250cm i från golv till undersida takstol. Jag tänker definitivt inte bygga ner så mycket som 45+28mm. Då spikar jag mycket hellre upp en 1-tumspanel istället även om det kostar lite. Som jag nämnt ovan har jag även tillgång till ett bra hemmasågverk (woodmizer bandsåg och låks-ramsåg) samt en bra hyvel och eget virke. Jag hade mest tänkt spara in lite tradigt arbete ute i kylan och köpa en billig panel istället.

Frågan jag hade var egentligen bara om en 13mm-panel duger. Alla verkar vara överens om att så inte är fallet. Alltså blir det en grövre panel. Det är dock kul med det här forumet att en enkel fråga ofta genererar en massa kreativa lösningar och engagemang som egentligen inte har med ursprungsfrågeställningen att göra.
 
Jag sniker in på tråden. Står så småningom inför samma problem/fråga.
Kan jag använda 21-22 mm råspont eller ev 25 mm furugolv?
Tyvärr så kan ju råsponten vara av skiftande kvalitet med kvisthål mm.
 
Mikael_L
Amatörbyggaren skrev:
Jag sniker in på tråden. Står så småningom inför samma problem/fråga.
Kan jag använda 21-22 mm råspont eller ev 25 mm furugolv?
Tyvärr så kan ju råsponten vara av skiftande kvalitet med kvisthål mm.
Som takpanel?
Tycker jag låter rätt OK. Men egentligen vet jag inte vad som anses som fackannamässigt.

21mm råspont på takstolar i cc120 känns ju tillräckligt redigt att gå på, så det vore väl underligt om det inte skulle klara lite vikt ifrån isolering.

Men furugolv och framförallt råspont känns ju som lite märkliga material att ha på innertak.
 
"Men furugolv och framför allt råspont känns ju som lite märkliga material att ha på innertak".
Jag vet, men det är tänkt som ett slags grovutrymme, förråd/sovloft. Och med begränsad takhöjd.
 
Mikael_L
Ja egentligen lite dumt skrivet av mig. :blushing:
Det kan ju tom vara en stil man är ute efter, så 'ovanligt' hade nog varit ett bättre ordval.

Men jag tycker såpass kraftigt spåntat trämaterial borde fungera helt OK i cc120.
Men du kan ju vänta lite med att springa iväg och köpa, ifall jag nu är ute och cyklar och någon känner för att rätta till ev missförstånd här. ;)
 
Det är ingen panik, blir nog ett sommarprojekt.
Jag hade gärna använt mig av en hyvlad/spontad panel i "rätt" tjocklek, dvs 21-25 mm, men det finns ju ingen att få tag på och jag har inget eget hyvleri.
Dessutom är jag lat och vill inte börja med en massa uppreglingar för en tunnare panel.
 
apotekarnes
Furugolv i taket har jag också funderat på. Ett billigt byggmaxgolv 25*160 kostar ca 180:- Ska man köpa slätspontat virke på nån välsorterad brädgård blir det garanterat mist lika dyrt. Spontad panel (eller golv) på 21mm eller tjockare håller garanterat som innertak.
 
apotekarnes.
Ja, det var så jag tänkte. Ett vitlaserat (före uppsättningen) furugolv i taket är väl inte fy skam. Du hinner nog före, tala gärna om hur det går/gick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.