Hej,
vi har haft stomresning för 2 veckor sen. Nästa dag började det snöa mycket, det kom ca. 20cm snö på taket (täckt med masonit) och hustillverkaren kunde inte lägga betongpannorna. Nu har det blivit Jul och det regnar. Pannorna kommer att läggas om några dagar.
Nu är vi oroliga: hur mycket snö/regn tål ett masonittak ? (Skivorna såg inte oljebehandlade ut, de var ganska blöta efter en natt på marken med lite snö)

Tack för hjälpen!
Christina
 
-Masonite? -Inte bra att avnända på taket rent generellt...
Har dom lagt takpappen redan? om inte så fundera med byggarna om ni kan byta maoniten mot råspont, håller bättre mot svartmögel...
Om ni behåller masoniten så ställ in en rejäl avfuktare på vinden så att skivorna kan torka upp inåt.
 
På vilket sätt håller råspont bättre mot svartmögel? Och varför bygger man överhuvudtaget ett nytt hus idag där man räknar med att det skall mögla på vinden?

Som svar på ursprungsfrågan så spelar det inte så stor roll om masoniten är blöt eller torr. Den torkar upp när sommaren kommer. Det är det undertak man använder in denna konstruktion - man lägger alltså inte på underlagspapp. Masoniten är har ett plastat ytskikt som skall stå emot väta.
 
Råspont står emot svartmögel bättre än masonite, läste det i en artikel ang. mögelproblematiken vid kallvindar. Det blir inte bra med råspont heller,
men aningen bättre än med masonite iaf.
-Bygg med bättre konstruktioner istället så slipper ni mögel!
 
Hejsan.
Du har antagligen redan blivit lugn vid denna tidpunkt men måste svara iaf.
Masoniten som sitter på ditt tak är inte vilken masonit som helst utan heter takboard och är till för precis vad det heter, det är en board som skall vara på taket. Den är vattenavvisande och tål snö m.m.

Bifogar en bild på mitt hus som stod med takboard utan takpannorna i ca 4 dagar.
Har bott i det i 1,5 år nu och det är inget fel på det.

Det är en mycket bra konstruktion tycker jag. Kommer köra med det på mitt kommande garage oxå. Billigt. :D

Lycka till..

Niklas
 
  • DSCF6082.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.