Nu har vi bara bott i huset i ett år men i och med andra vintern så är det helt klart att en del saker behöver göras. Pelletsbrännaren i vår gamla oljepanna går på 13-14kw men när det kryper ner under 10 minus så slukar huset allt och lite till, brännaren går dygnet runt och vi får inte upp några 20 grader, snarare 17-18 som bäst.

Förutsättningarna då, huset är från 54 med usel isolering. Ytterväggarna är inåt tretex på plank och ~4cm spritputsade halmputs plattor. Hälften av fönstrena är 3-glas övriga kopplade 2-glas. Vinden är till drygt hälften inredd och väl isolerad, värmen i de inredda delarna är avstängd. Bjälklaget är nog bara 6tums med spån, kattvinden på sidorna av de inredda rummen har 70mm gullfiber utlagt på bjälklaget. Källarplan är platta på mark inredd och uppvärmd, (små) kopplade 2-glas överallt.

Nu är frågan var man börjar, var finns de största energibovarna.
Mina ytterväggar? (ska isoleras inifrån i omgångar i samband med renoveringar)
Ställen det dra på? (3 ytterdörrar har det bra svalt vid golvet)
Fönster? (2-glasen har ju ett par år på nacken och jag hade kanske kommit längre än vad jag tror med bara nytt gummi..)

Vinden känns faktiskt inte så aktuell just för att drygt hälften redan är isolerad som en buffer, eller tänker jag fel?
 
Jag tycker det låter som att du i första hand skall se över pelletsbrännaren. Nog borde den orka värma huset mer än till 17 - 18 grader vid 10 minus. Den isolering du har i väggarna kan man kanske säga är tidstypisk. Här uppe har jag kommit i kontakt med flera hus som har denna uppbyggnad. Äger själv ett par stycken av den modellen och har inget problem att få varmt. Eldar med pellets och har haft - 25 grader som kallast i vinter och ändå inga problem att hålla 22 grader inomhus..
Då det gäller energisparåtgärder i hus säger man att det är lämpligt att börja med det som ger mest tillbaka i förhållande till kostnaden. Det brukar oftast vara att tilläggsisolera vinden. Därefter väggar och sist, om ens nödvändigt fönster. Att byta till 3-glas påstås inte vara någon förtjänst då pay-off tiden är så lång. Frågan är ändå om vinden är så bra isolerad? Skulle vara intressant att kolla med en värmekamera. Varför väljer du att isolera väggarna innefrån? Är fasaden i så bra skick?
 
Det känns dyrare och besvärligare att isolera utifrån, sen går inte tretexen att göra mycket med så ska jag ändå gipsa kan jag lika väl regla upp och få in nya elinstallationer samtidigt, det gamla är inte mycket att utnyttja (jag är elektriker).
Jag tror inte brännaren i sig felar utan det är så illa att huset läcker för mycket.
På vinden är den icke inredda biten i samband med trappan, dörren är på entreplan och källartrappan går rakt under, så helt klart är ju det en skurk. Det enda som isolerar 'trapphuset' mellan vind och källare är själva trappstegen (25mm plank).
Problemet är att på vinden, den oinredda biten har plankgolv, för att isolera ytterligare där behöver jag riva upp golvet och om det nu skulle bli bra så har vi ju ändå kvar trappan..
Fönster tänker jag inte byta, det är på tok för dyrt. Ville bara nämna de för att få ett hum om var man bör prioritera.

Till exempel hur 'elakt' är ett krokigt fönster som läcker så det blåser svagt, kontra isolera 8m vägg med 70mm.
 
AXS
-Sätt P-list i fönster.
-Täta eller byt ytterdörrar.
-Gå över med latexfog i skarvar du tror läcker.
-Lägg frigolitplatta som lock till vinden.
-Kolla drevning.

Kostnad ca 500:- om du inte byter dörrar. Kommer ge otroligt mycket!
 
Frigolit har jag inte ens tänkt på mitt pucko..tack för råden :)
 
Vad skulle det kosta att leja in en med värmekamera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.