Har en fundering - varför måste man fixa en skorsten, som är gjord i tegel från 1921?
Var det dåligt tegel då eller murbruk?
Min skorsten är från 1915 måste vara bättre tegel/murbruk då och den är tät, jag har inte gjort något åt kanalen, innan jag satte in min kamin var det en kakelugn som dom troligtvis hade tagit bort på sjuttitalet. Alltså var den kanalen inte använd på ca 20 år.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Du kan vända dig till vilken sotare som helst, det behöver inte vara någon från ditt distrikt eller din kommun.Vore nog bra med en skorstensfejarmästare som varit med ett tag. Kolla runt bland dina bekanta och hör om någon kan rekommendera nån vettig och bra.
 
Det finns ett litet problem, om man tar någon i från annat distrikt - för den som kommer och gör Brandskyddskontrollen kommer från det distrikt man bor i och går efter egna tolkningar av reglerna.
 
Kanalen e öppen.
Den används till spisfläkten i köket.
Både spis o fläkt ska flyttas.
 
buicksuper skrev:
Har en fundering - varför måste man fixa en skorsten, som är gjord i tegel från 1921?
Var det dåligt tegel då eller murbruk?
Min skorsten är från 1915 måste vara bättre tegel/murbruk då och den är tät, jag har inte gjort något åt kanalen, innan jag satte in min kamin var det en kakelugn som dom troligtvis hade tagit bort på sjuttitalet. Alltså var den kanalen inte använd på ca 20 år.
Våran hade spruckit i murbruket på flera ställen, den är från 1965. Sotaren som hjälpte oss sa att det var vanligt att det blev så. Jag tolkade honom som att det blir så förr eller senare men är alls ingen expert på detta. Ditt exempel talar för motsatsen men det skiljer väl också beroende på var huset står. Vi som bor på Uppsalaslättens blålera har väl ofta hus som satt sig åt alla möjliga håll, kanske också påverkar.
 
Du har helt rätt i detta, med vad huset står på - hur det rör sig. Mitt hus står på en rullstensås och rör sig inte så mycket.

När vi var ute och besiktade kanaler så ville vi helst inte att man satte in kaminer i imkanaler pga om det är massa fett från köket som satt i pipan = fett håller hög temperatur när det brinner. 1200 Celsius
Du kan även ha en öppning på övervåningen till ett gammalt kök eftersom imkanaler fick gå ihop förr - men det lär du ha märkt om du har haft fläkt i kanalen.

Har du tur kan det vara så att filtret på fläkten har tagit det mesta av fettet. Det är bara att kolla in i kanalen och även känna, är det inte så mycket så skulle jag försöka kolla hur kanalen går upp till taket (sida på skorstenen). För att se hur inbyggd den är. Jag skulle även ta bort spånet på vinden och sen skulle jag ta och be om en provtryckning - innan jag sätter rör = kanalen kan vara hel men den kan också läcka men det kan vara lite och då fixar man bara där det läcker, istället för att dra en hel slang.
 
Vi satte in rör och då spelade det ingen roll att det ligger kutterspån runt stocken på vinden eller att det går lodräta träreglar längs hela murstocken. hade vi inte satt rör hade vi fått byta isolering på vinden + tagit bort de lodräta reglarna och eftersom det sistnämnda hade inneburit rivande av innerväggar på alla våningsplan så var rör enda lösningen. Vår sotare ville inte heller att vi skulle använda imkanalen för kaminen pga allt fett som kan antändas.
 
Att installera en rökgasslang i skorstenen innebär inte att man kan ha brännbara byggnadsdelar eller spån mot rökkanalens utsida helt plötsligt. Även om yttemperaturen kanske minskar drastiskt så kan man aldrig veta om isoleringen runt slangen (vermekulit) ligger prcis överallt. Det finns alltså ingen föreskrift som säger att det är ok. I övrigt är det oftast inte för att det är ett läckage man rekomenderar insatsslangar, läckagen är i regel ganska lätta att åtgärda om de inte sitter i bjälklagen. Att be sotaren inspektera rökkanalen invändigt med en kamera ger oftast de bästa svaren på rökkanalens skick, urgröpta/dåliga fogar, spruckna stenar, kondensskador etc.
 
okej e det svårt att ta ut ett insats rör ur en skorsten?
Jag har en till skorsten men det sitter ett 100mm rör i den.
Min jötul vill helst ha 200mm.

Vad e det som man fyller upp med när man sätter i ett rör?

Det e murat i topp och botten men det e det väl inte hela vägen.

Har någon här tagit ut sitt rör?
 
Vad undrar du över?
 
Skapligt trådlyft....
 
1.) Är det insatsrör hela vägen dvs längre än 3m ned i skorstenen kan det vara bökit. Det går men du kan behöva öppna skorstenen på vinden.
2.) Runt insatsröret ligger sk värmekulit för kallat glimmer.
3.) vid installation av rör i skirstenen tänk såhär. Skorstenshöjd under 3m ->150mm-200mm över 4m 120mm->1500mm slang
 
Ok insatsrör avslutas ca 1m från eldstadens anslutning, där slangen slutar sitter en inmurningsstos i skorstenen.
 
Bra svar!

Om du undrar varför du inte fått nån respons från pompe1997 så kan det bero på att han frågade för fem år sen :)
 
Haha bra att man kollar sånt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.