spasm skrev:
Vi väntar helt enkelt till Tisdag då en annan elektriker kommer och prickar fakturan mot utfört arbete och installerat material.
Låter jobbigt att blanda in en annan firma. Då får du en till (saltad?) räkning att betala.

Går det inte att få tag på elektriker #1 eller?
 
ybu skrev:
Har du inte fått inloggning på t.ex. Elektroskandia? Isåfall tycker jag att du ska be att få det.
På vår firma existerar inte internet :)
 
Apropå Rot för att göra tråden ännu värre :p En hel del saker som t.e.x. installation av spishäll, är sånt som inte går att få avdrag för.

Fråga inte var det kommer ifrån, jag blev väldigt förvånad när chefen på telefon läser innantill, tror det var andra vitvaror det gällde också.
 
Maxwells_Demon skrev:
I min branch är det självklart att kunden i förväg kräver att du specificerar ditt arbeta och att du lämnar en offert. Efter arbetet granskar de mycket noga. Alla brister måste korrigeras på din bekostnad. Om du under arbetets gång upptäcker nya stora utgifter så kan du välja mellan att bjuda på dem eller att omförhandla konktraktet. Att komma dragandes med extrakostnader i efterhand är i regel helt omöjligt och i de fall det trotts allt går igenom måste det motiveras väldigt noga. Så nej. Du får inte den minsta sympati ifrån mig om du tycker det är jobbet när Svensson gör vad de kan för att inte bli lurade.

Jag menar, man sitter/står och kopplar en eldosa, idiot-svensson står 30 cm bakom örat och svettas, flämtar.

Självklart får han vara nyfiken hur det går till, men någon typ av distans får man kanske ha.

ex.
Tja grabbar går det bra, snabb titt, fråga lite, sedan gå iväg och dammsuga, tvätta bilen , eller något, jobbigt när hela familjen står bakom ryggen och kollar på när man jobbar...

"Ta ett kort", det varar längre. ;)
 
Redigerat:
el_richard skrev:
Jag menar, man sitter/står och kopplar en eldosa, CP-svensson står 30 cm bakom örat och svettas, flämtar.
Vad menar du med CP-Svensson?

Välj dina ord rätt eller framstå som en idiot.
 
Tossegubbe skrev:
Och det fallet i ARN avser inte om en anställd på volvo säger till sin polare att en ny V70 kostar 100 000 och att det isf skulle betyda att volvo blev tvugna att sälja den bara för att en som är anställd av dom råkat säga det.
Ett sådant resonemang vore befängt MEN om däremot en säljare på volvo ger dig en riktig offert på 100 000 så blir situationen en annorlunda givetvis.
Att man som kund inte har en aning priser osv har eg inte med saken att göra, jag skulle inte automatiskt se att det var ngt helt fel om jag fick ett erbjudande om en V70 för 100 000 tex för jag vet inte om den billigaste kostar 140 000 eller 240 000.
Även på skriftliga offerter brukar det därför finnas en friskrivningsklausul mot skrivfel mm om man skulle råka missa ett komma eller skriva fel siffra.
Läser man nämdens bedömmning så står det ganska klart och tydligt vad som ska vara uppfyllt för att avtalet ska gälla. Personligen tycker jag att resonemanget är både logiskt och tydligt. Slutsatsen är, som jag skrev tidigare, att konsumenten har ett bra skydd i lagen och jag har svårt att se att det skulle drabba konsumenten om en firma lämnat en felaktig prisuppgift. Har någon som inte haft befogenhet klantat sig eller om firman räknat fel så ska det inte drabba kunden om det inte är helt uppenbart oskäligt.

Att lämna en ungefärlig prisuppgift betyder inte att det måste vara en skriftlig offert med alla detaljer specade för att det ska gälla. Att lämna en prisuppgift till en kund att det kostar exempelvis 100 000:- att lägga om ett tak enligt ök. och kunden accepterar och företaget påbörjar jobbet så har man rimligtvis ingått ett avtal. Jag ser ingenstans i konsumenttjänstlagen att det krävs en väl specifierad skriftlig offert eller ett avtal för att företagaren ska vara bunden vid en lämnad prisuppskattning.

Det är ganska uppenbart att vi ser på saken från helt olika sidor. Jag ser på saken utifrån ett konsumentperspektiv och du från en företagares synvinkel men jag tycker ändå att lagarna som reglerar vad som gäller är tydliga och inte lämnar så mycket tolkningsutrymme. Som privatperson och beställare av ett jobb ska man inte behöva vara kunnigare än en yrkesman och ha kunskapen att avgöra om den prisuppgift man fått är rimlig utan man ska kunna lita på yrkesmannen.
 
Danne031 skrev:
Apropå Rot för att göra tråden ännu värre :p En hel del saker som t.e.x. installation av spishäll, är sånt som inte går att få avdrag för.

Fråga inte var det kommer ifrån, jag blev väldigt förvånad när chefen på telefon läser innantill, tror det var andra vitvaror det gällde också.
Vid tex en köksrenovering eller annan större renovering brukar vi inte bry oss om de. Installationen av matning till spis är ju ROT berättigad.. Det är själva inkopplingen av vitvaror osv som ej är ROT.

Tex installation/flytt matning till TM/TT som tar 3tim så är 2tim50min ROT och 10min för att koppla in TM i dosan ej ROT. (Om man nu inte sätter uttag, då borde väl allt vara ROT godkänt?)
 
Tossegubbe skrev:
Såvitt jag förstår det i detta fallet så handlar det om ca 5k material och 10k arbetstid som inte är ifrågasatt?
Då måste man väl kunna ifrågasätta om inte kunden borde inse att totalsumman inte gärna kan bli mindre än arbetstiden?
Om inte jag fattat tråden helt fel så ifrågasätter TS fakturan utifrån den prisuppgift på ca 8000:- som lämnats. Hur kan TS förstått i förväg att arbetskostnaden som skulle debiteras på fakturan skulle vara högre än den lämnade prisuppgiften? Som det framgår av vad TS skriver så har han bett om en prisuppgift på arbete + materiel och efter några timmar fått ett SMS med ett pris och uppenbarligen accepterat jobbet. Sen kommer en faktura på nästan det dubbla beloppet så om TS inte gjort några avsteg från den ursprungliga beställningen eller några tilläggsarbeten så gäller väl rimligen den lämnade prisuppgiften.
 
Redigerat:
Germanpilsner skrev:
Vad menar du med CP-Svensson?

Välj dina ord rätt eller framstå som en idiot.
Nu var är ju trådens titel ..idiotfaktura så hoppa på TS i stället ;)
 
Rrrrr skrev:
Vid tex en köksrenovering eller annan större renovering brukar vi inte bry oss om de. Installationen av matning till spis är ju ROT berättigad.. Det är själva inkopplingen av vitvaror osv som ej är ROT.

Tex installation/flytt matning till TM/TT som tar 3tim så är 2tim50min ROT och 10min för att koppla in TM i dosan ej ROT. (Om man nu inte sätter uttag, då borde väl allt vara ROT godkänt?)
Okay, tack för att du klargjorde, jag visste som sagt inte exakt hur det gällde =)
 
mr_bygg skrev:
Att lämna en ungefärlig prisuppgift betyder inte att det måste vara en skriftlig offert med alla detaljer specade för att det ska gälla. Att lämna en prisuppgift till en kund att det kostar exempelvis 100 000:- att lägga om ett tak enligt ök. och kunden accepterar och företaget påbörjar jobbet så har man rimligtvis ingått ett avtal. Jag ser ingenstans i konsumenttjänstlagen att det krävs en väl specifierad skriftlig offert eller ett avtal för att företagaren ska vara bunden vid en lämnad prisuppskattning.
En väsentlig del i att vara företagare ligger i att se till att få betalt för sitt arbete. Att påbörja ett jobb som kommer kosta kunden 100ksek utan ett skriftligt avtal ser jag som höjden av inkompetens.
Det är leverantörens ansvar att se till att kunden är intresserad av att betala fakturan. Efter en del trassel fick vi en lag som innebar att konsumentens uppfattning av överenskommelsen var det som gällde i domstol om skriftliga avtal saknas.

Att lämna taffliga offerter och att slarva med att få skriftliga beställningar är att missköta sitt företag.

På mindre jobb behöver man inte vara lika noggrann, men det gäller att hitta ett kostnadseffektivt sätt att få kunden medveten om vad det kommer att kosta.

Vet kunden om vad det kommer att kosta innan jobbet påbörjas har man minimerat sina problem med att få betalt. Då gäller det bara att leverera.
 
Thomas59
TheStills skrev:
Detta är ju ett av dom stora problemen.. Att dom som utför jobb och är nära kunden inte kan förklara vad saker och ting kostar. Om man har LITE yrkesintresse/stolthet i huvudtaget så tar man reda på vad saker och ting kostar och kan därmed rekomendera kunder att göra si eller så. Och för det andra så vore det nog bra att veta vad saker och ting kostar så man INTE slösar med saker och ting som är dyra och ser till att det blir så lite spill som möjligt.



Varför ska det vara så j-vla svårt att fråga hur kunden vill ha det? Varför är det kundens/uppdragsgivarens uppgift att hela tiden tänka på allt? Vem är det som är yrkesperson? Om man anliar någon så anlitar man ju också någon som jobbar med det i dagarna i ända och borde då tänka på saker och ting som kunden kanske glömmer bort. Jag är så less på att man ska behöva hålla vissa hantverkare i handen. Nu är jag ganska lyckligt lottad. Har bara blivit drabbad av en dåre men är tyvärr en som var svår att byta och det var den som installerade jordvärmepannan. Min vanliga vvs'are är en helt annan femma. Han ger mig råd att göra så eller så och säger vad som är bra och dåligt med de olika valen + priser.

(Vill ni veta vem ni inte ska anlita för att installera Thermia i Skåne -> PM.)
Jag reagerade också över det faktum att hantverkarna på plats inte verkar ha koll på vad saker och ting kostar. Lite märkligt och helt klart en brist. Säger inte att dom behöver ha björnkoll men inte ha en aning är ju inte bra.

Att anlitade yrkesmän har ett stort ansvar att rådgiva och vägleda kunden borde vara självklart men så verkar inte heller vara fallet. Frågar inte kunden så säger man inget?
 
Lagen är utformad utifrån ett konumentperspektiv så det ligger, precis som magnu påpekar, i företgarens intresse att ha ett tydligt och klart avtal om vad som gäller annars har kosumenten "tolkningsföreträde" om vad som överenskommits.
 
Ganska märkligt med tanke på att det normalt sett endast är firmatecknaren som kan ingå avtal.. Anställda säljare tecknar normalt sett inte Firman.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Nu var är ju trådens titel ..idiotfaktura så hoppa på TS i stället ;)
Ja dumma dumma faktura .... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.