Idag har jag funderat lite över om det är ett måste med att gjuta el slinor i spackel eller om man kan gjuta de i vanlig betong. Vad är det som avgör material valet?
 
Det går inte så bra att gjuta tunna skikt med betong, man bör gjuta ganska tjockt och det skall armeras med nät tex.. Flytspackel har bra vidhäftningsegenskaper mot underlaget (iallafall om man kör med primer) samt är armerat med små glasfibertrådar vilket gör att det dels fastnar på underlaget, dels inte spricker. Dessutom härdar väl flytspackel snabbare än betong, det ger dessutom en finare yta som jämnar till sig självt ( sanning med modifikation, man måste dra lite med utjämningsverktyget för att få till det som man vill men iallafall)

Enda nackdelen med flytspacklet är priset, det kostar en hel del.
 
Redigerat:
PST skrev:
Det går inte så bra att gjuta tunna skikt med betong, man bör gjuta ganska tjockt och det skall armeras med nät tex.. Flytspackel har bra vidhäftningsegenskaper mot underlaget (iallafall om man kör med primer) samt är armerat med små glasfibertrådar vilket gör att det dels fastnar på underlaget, dels inte spricker. Dessutom härdar väl flytspackel snabbare än betong, det ger dessutom en finare yta som jämnar till sig självt ( sanning med modifikation, man måste dra lite med utjämningsverktyget för att få till det som man vill men iallafall)

Enda nackdelen med flytspacklet är priset, det kostar en hel del.
Men det är inte alla flyttspackel som är med fiberarmerade. Men däremot alla kräver armeringsnät. Tror dessutom att vidhäftningsförmågan betong mot betong är inte så dålig. Fuktar man underlaget rejält får det nya skiktet fäste. Hoppas en murare läser tråden och uttalar sig.

Beträffande tunna skikt har du nog rätt. Men hur blir det om man pratar 30-50mm tjocklek?
 
30-50 är tjockt enligt min verklighet, jättedyrt med flytspackel så tjockt, så då kan betong vara bättre, men kan kräva flytspackel på toppen iallafall för att få till rätt fall och en jämn yta.


Och köper man flytspackel skall man nog se till att man köper ett fiberarmerat.
 
30-50mm känns ju jäkligt tjockt för spackel..å andra sidan vet jag inte hur lätt betong är att få slät och fin.
 
De golv jag gjutit med golvvärme så ligger slingorna i betongen. Betong går att riva och stålglätta och vill man ha en finare yta så går det att torrslipa. Ska det vara ännu finare yta kan man flytspackla men det behövs inte så tjockt skikt då man inte behöver spackla in några slingor.

Protte
 
Danne031 skrev:
30-50mm känns ju jäkligt tjockt för spackel..å andra sidan vet jag inte hur lätt betong är att få slät och fin.
Det vanliga är väl att flyta in golvvärmen när man renoverar? Så speciellt "jäkligt tjockt" är inte 30-50 mm utan snarare det normala om man lägger vattenburen golvvärme. Men visst, billigt är det inte. Dock enklare att göra än att gjuta betong har alla som jag handlat golvvärme av sagt så därför har jag använt det.

"Men det är inte alla flyttspackel som är med fiberarmerade. Men däremot alla kräver armeringsnät" skriver kamilenski. VA :S det behövs inget armeringsnät för att flyta in vattenburen golvvärme!
 
Frågan är "är det en ny betonggjutning eller en läggning av elgolvvärme på befintlig betong?"

Är det en nygjutning så lägger man värmekabeln i betongen, är det en renovering så har man inget val, flytspackel.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.