Hej,

Jag har fått en ny dörr med tillhörande, ny, karm monterat i badrummet av en byggare. Det blev tyvärr fel.
Karmen i dörrplanet var inte plant, utan i ett hörn var avståndet mellan dörr och karm mer en 13 mm (dörren tangerade de andra 3 hörnen och man kunde stoppa i fingret i de fjärde mellan dörr och karm). Jag tyckte att detta tyder på att karmen inte är monterad plant och bad att göra om det. Efter protester att "väggen var fel" så gick hantverkaren med på det och trimmade karmen igen (i min frånvaro).

Denna gången lägger sig dörren acceptabelt (2-3 mm) plant på karmen. Tyvärr dök upp ett annat fel, nämlingen ojämn springa på ovankanten (se bild) dvs ca 8 mm luft i vänster hörnet mot cirka 2-3 höger.

Mitt dilema är om jag skall insistera och få även det problemmet fixat. Det innebär att man måste riva ännu mer i fodren mm. Det finns även en extra svårighet att väggen på insidan är kaklad (dock finns det utrymme mellan karmens yttre kant till kakelplattorna - cirka 2 cm). Karmskskruvarna lateralt måste kanske flyttas.

Men jag är inte nöjd med hur de ser ut. Är det rimligt vad jag begär eller skall jag se felet som försumbart?
Tack för era synpunkter.
 
  • karmfel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarmen ska monteras så att man har samma glipa runt hela dörren. Det ser ut som att "byggaren" glömt att loda överliggaren (=ställt karmen på ett lutande golv).
 
Tack!
Med andra ord, kan inte jobbet godkännas under inga omständigheter (han tar alltså betalt, ingen välgörelse).
 
georgep skrev:
Tack!
Med andra ord, kan inte jobbet godkännas under inga omständigheter (han tar alltså betalt, ingen välgörelse).
Jag känner inte till alla omständigheter men spontant skulle jag inte godkänna jobbet förrän dörr och dörrkarm sitter snyggt och fungerar som det är tänkt.
 
Om man lejer bort ett sånt jobb så ska dörren sitta rakt och ha samma glipa runt hela dörren. Det är därför man lejer in nån som ska få betalt, för att jobbet ska göras rätt från början. Hänga upp en dörrkarm snett klarar dom flesta finns ingen anledning att betala för sånt.
 
Hur kan någon göra en bedömning om jobbet utan att ha ett vattenpass?

Dörren sk vara centrerad och i våg o lod runt om.

Är dörrhålet skevt så döljs ju detta med foder.

Tips till TS, väga av och/eller kryssmät inne i karmen från hörn till hörn och använd detta som reklamation om det visar sig inkorrekt.
 
Jag tycker springan ser ganska rak ut,förutom sista 10 cm.Är dörrens ramar lika höga på vänster och högersidan?
 
Kryssmäta är ett gott råd! Jag monterade nya garageportar i somras, efter att ha vägt och lodat in karmen överallt så det såg bra ut med vattenpasset var det alla fall inte rätt vilket märktes när vi kryssmätte. Det är ett pillergöra att montera karm :)
 
Tack för alla tips!
Jag dock är inte på plats nu så jag kan inte ta mera mått man har föreslagit.

Hälsningar,
George
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.