Skulle vilja veta mer om asbest. Att det förmodligen finns i kakelfog och fix i vårat hus byggt-59 vet jag men om fogen lite smått börjar lossna, utgör det någon risk. vi tätar med silikon allteftersom vi hittar sådana ställen, räcker det som skyssdåtgärd tills vi har råd att gör en regelmässig sanering och renovering?

Nästa grej är rörböjar och röravslutninger vid pannan, allt ser helt och fint ut men vi har ända fixerat synliga avslut med klarlack enligt råd från en sanerare och tejpat runt, verkar det ok?

och så sen problemet mattor - om man har en gamal matta som är sliten och lite skavd och denna innehåller asbest - utgör det någon risk?

Finns det asbest i betong? Vi slipade bort färg från ett betonggolv i källaren och jag kan tänka mig att det inte är regelrättigt städat om det vore asbest i slipdammet, detta var innan min asbestnoja så jag hade inte en tanke på sånt då.sopade upp det värsta men använde sedan min vanliga dammsugare som sedan är flitigt använd i hela huset - bör den slängas?

Färg: Hur vet man vad för färg det finns asbest i. Vårat källar golv är målat i en grå färg som tyvär löser upp sig om man våt skurar

och till sist, en klädskrubb - inredd och fin men bakom en garderob skymtar man murstocken och där innertaket möter murstocken se man någon slags gråaktig isolering som sticker ut lite grann - ser ut som någon slags ull typ stenull av något slag kan det finnas lös asbest i sånt.

Många frågor men det orsakar stor oro hos mig så jag behöver få svar, hoppas en del av min oro är obefogad. Det enda vettiga vore väl att lämna prover på alla dessa "riskställen" men är rädd för att rota i grejerna i fall mina farhågor besannas. Hoppas någon kan svara - för det börjar gå mig på nerverna är orolig för hela familjens skull.

Tack på förhand
 
Jag har hört att det finns asbesthaltigt mattlim, färg vet jag inte. Att slipa sådant som man misstänker är asbesthaltigt skulle jag definitivt avråda från. Täta med silicon eller måla över eller dylikt skulle jag inte dra mig för.

Men asbestnojan är tyvärr befogad. Asbest leder till lungsäckscancer, låt vara för en liten procent hos befolkningen, men det är ett synnerligen otrevligt sätt att dö på, hände min svärfar. Det är också en cancer som inte förekommer i länder där inte asbest förekommer.
 
Så länge ni inte river, slipar eller rör materialen med asbest kan ni vara lugna! Asbesten är bundet i materialet och tar sig inte ut...
 
Vad tror ni om den gråaktiga stenullsaktiga isoleringen som sticker ut mellan tak och murstock i vår klädkammare då? Har sånt tillverkats med asbest i?
 
mickan2 skrev:
Vad tror ni om den gråaktiga stenullsaktiga isoleringen som sticker ut mellan tak och murstock i vår klädkammare då? Har sånt tillverkats med asbest i?
Borde inte vara, men man vet aldrig... Har hört att man kan ta loss lite av isoleringen och elda på den. Om det kommer fram som små "plast" stavar, så är det asbest. Men som sagt så har jag bara hört det, aldrig provat själv.
 
mickan2 skrev:
Vad tror ni om den gråaktiga stenullsaktiga isoleringen som sticker ut mellan tak och murstock i vår klädkammare då? Har sånt tillverkats med asbest i?
Det kan vara asbestull men oavsett vad det är så kan du ju tejpa/täcka hållet så damm och smuts inte kommer åt dina kläder. Stenlull är inget trevligt att ha under skjortan :).

Asbest är tunna mineraliska fibrer som kan fastna i lungor men det är ingen gift. En andningsskydd räcker. Det skulle du använt vid slippning av betong också .... stendamm kan orsaka "stenlunga"....

använd google så får du veta mer om asbest ....
gaia
 
Asbets kan va värr en svininfluensan,ja så jävligt kan det va...;)
 
O
Tja... riskerna med asbest är överdrivna. Men visst folk har dött av det och det är inte roligt. Men risken är absolut överdriven. Och så länge det sitter där så är det ingen fara alls.
 
Jag har googlat på asbestull just men får inga vettiga träffar och ännu mindre några bilder på hur det ser ut. Är det någon gammal byggare här som vet om det var vanligt att använda asbestull som isolering på samma sätt som vi idag typ använder gullfiber och dylikt?
 
mickan2 skrev:
Jag har googlat på asbestull just men får inga vettiga träffar och ännu mindre några bilder på hur det ser ut. Är det någon gammal byggare här som vet om det var vanligt att använda asbestull som isolering på samma sätt som vi idag typ använder gullfiber och dylikt?
Vad jag vet, så används asbestisoleringen mest som rörisolering.
Men som Gaia skrev så är det inte trevligt med lös isolering överhuvudtaget...
 
Asbest är inget att leka med . Kan finnas i allt från färg till isolering, golvlim till fogmassa, rörböjar till innertak. I alla hus innan -80 finns risk för asbest. Jobbar som röris och har gått asbestsaneringskurs. Inte för att sanera utan för att lära mej riskerna med asbesten. Vanlig mask duger inte. Höga krav på att bygga luftslussar osv. Mitt tips: Läs på ,läs noga. Var försiktig och anlita ev proffs.

Dock kan dessa "proffs" vara av tämligen varierande kvalitet är min erfarenhet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.