Räknade på mina väggar på http://www.energiberakning.se/

Har bytt luftspalt mot cellplast o tänkte se vilken skillnad det blev. I detta program blir det ingen skillnad! Är det verkligen rätt? Visserligen kan kanske plast leda värme bättre än luft, men luftspalt borde ju ha både konvektion o strålningsöverföring som talar emot sig. Är det fel på sidan? Som är mkt elegant i övrigt.
 
Om det stammer far du nog halla tyst om det, jag vet en bunt cellplasttillverkare som inte skulle bli sa glada om den nyheten kom ut... ;-)
 
Cellplast har samma isoleringsförmåga som mineralull, så skillnad blir det i verkligheten. Hur tjock luftspalt hade du som du bytte mot cellplast? Om den är tunn så kanske skillnaden blir för liten för att synas (decimaler)
 
hakaner skrev:
Cellplast har samma isoleringsförmåga som mineralull, så skillnad blir det i verkligheten. Hur tjock luftspalt hade du som du bytte mot cellplast? Om den är tunn så kanske skillnaden blir för liten för att synas (decimaler)
Finns den om den inte syns?? :confused: eller rättare, om ett program framtaget för att visa skillnaden inte gör det så är väl risken stor att skillnaden är just så liten? Dvs att det utförda bytet inte hade någon märkbar effekt??
 
Räknar programmet möjligtvis med en oventilerad luftspalt?
 
Gissningsvis räknar programmet endast ut värmegenomgången genom konduktion utan hänsyn till strålning och konvektion. Detta ger värden som ligger nära sanningen så länge man pratar fasta ogenomskinliga material så som isolering. Värmetransporten genom luft i en spalt sker huvudsakligen genom konvektion. Alltså saknar beräkningen relevans i det fallet. Det är bökigare att räkna på konvektion än konduktion.

Erik
 
Varit bortrest, men jag bytte från 5 cm oventilerad luftspalt till 10 cm cellplast, så det blir skillnad i beräkningen. Men jag tyckte det var så liten skillnad så jag labbade lite med räknaren. Om man väljer samma tjocklek på luftspalt o cellplast så blir det ingen skillnad. Skillanden uppstår eftersom jag har en tjockare vägg numera.

Jag tycker mig ha sett att cellplast har nästan dubbla isoleringsförmågan, så jag tänkte mig att det skulle bli en dunderskillnad.
 
Mikael_L
Dr Frasse skrev:
Jag tycker mig ha sett att cellplast har nästan dubbla isoleringsförmågan,
Dubbla.. jämfört med vad ?

Jämfört med mineralull är cellplast ungefär samma.
Jämfört med kutterspån är det kanske dubbelt så bra.
Jämfört med luftspalt kan jag inte svara på. Luftspalt har nog inget "homogent" lambda-värde, utan det beror nog på ytornas inbördes temperatur, luftspaltens bredd och höjd och en massa andra faktorer.
Men jag misstänker att man ska ge en luftspalt ganska låg isoleringsförmåga generellt.
 
Dubbla - ursäkta - jämfört med mineralull. Ett replik till Hakaner som sa att det var samma.
Kolla på tex polyterm.se
0,023 W/mºC d.v.s 5cm polyuretan motsvarar ca 10cm mineralull?!
0,028 isoschaum (skumsprutning från bil)
0,039 bästa mineralull enl råd & rön superglass

Fast vanlig byggcellplast kanske inte är polyuretan?

Min tanke var att just luftspalt inte var så bra, därav min förvåning av resultatet. Men Avemo är säkert svaret på spåret. Att programmet inte tar hänsyn till konvektion o strålning.

Så om jag vill göra jämförande kalkyler kanske jag helt enkelt inte tar med luftspalten?
 
Mikael_L
Dr Frasse skrev:
0,039 bästa mineralull enl råd & rön superglass
Det finns lambda = 0.033, iaf enligt tillverkarens egen uppgift.
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20904

Sen finns det fasadskivor med 0.031, men jag nöjer mig med UNI-skiva 33 här, för att inte blanda päron och äpplen för mycket.
 
OK - Tack, men om de uppgifter jag hittat om cellplasten stämmer så skulle den bättre cellplasten vara ca 50% bättre än den bättre mineralullen? Alltså är de inte likvärdiga?

Men hittade nu Thermisols hemsida. 0,036 på normala byggelement. Så om man vill ha bättre isolering ska man således använda Polyuretan.
 
Jag syftade som ni nog förstod på "standard"-varianterna av glasfiberull/ Stenull & Cellplast av typen EPS /XPS. Dvs. det man får om man åker på "brädgår´n" och frågar efter "isolering"...
Sen finns det bättre varianter av både ull & plast & även andra mtrl. tex. vacumisoleringar (Vacupor mfl.)
Instämmer om att du bör göra kalkylen utan luftspalt om programmet inte verkar klarar av det...
 
Tack,
Jag fattade inte det, det finns ju så många varianter, men nu är det klargjort, nu förstår jag allt!:-D
Gjorde om kalkylen utan luftspalt. Då blev u värdet i gamla väggen = 1, o för nya isolerade väggen 0,3. Så det blev ju mkt bättre! Kanske till o med värt mödan:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.