Vet att det finns jättemånga trådar om detta och har försökt läsa på, men jag startar ändå en ny för att få mer specifika svar till just mig:D

Försöker lista ut vad det kan kosta att bygga vårt hus och inte helt oväntat så är det markarbete och grund som är svårast att uppskatta.

Nu har jag budgeterat 500 000 för det och undrar om det är en hög, låg eller bra gissning.

Förutsättningarna är att det är en vad det verkar väldigt lättbyggd tomt. För närvarande är det en gräsmatta med 2 äppelträd (som vi fäller själva) där huset ska stå. Marken är relativt jämn men lutar kanske 2 dm mellan husets högra och vänstra gavel (en sträcka på 17m).

Plattan ska vara på ca 160 kvm och i kostnaden så vill jag ha med kostnad för golvvärme och rördragningar.

Ev. kanske hus och den delen av tomten som huset står på (ca 700 kvm) behöver höjas några decimeter. Vad skulle det kunna bli för merkostnad? Anledningen till detta är att tomten är som uppdelad i 2 platåer där den nedre är kanske 700 kvm och den övre på 500 kvm med någon meters höjdskillnad där vi vill ha huset på den nedre delen (passar bäst i förhållande till väg och vädersträck). Personligen så har jag inte någonting emot höjdskillnaderna då jag inte är en så stor fantast av helt plana tomter och ungar älskar ju små kullar. Men det känns som att såna tomter "ska" fyllas upp och vara helt plana. Gör det verkligen något om huset ligger 1 dm lägre än vägen och ca 1 meter lägre än bortre delen av tomten så länge man har ordentlig dränering?

Sen så är det i Stockholmsområdet också, kan kanske vara bra att veta då jag förstått att det är mycket dyrare där.
 
Om du öppnar detta fönster och flyttar längst ner på sidan ser du "liknande ämnen".
Det ger mycket att kolla där.
 
Jo jag har läst säkert 50 trådar om grundkostnader men jag tycker ändå det är svårt att få fram en bra uppskattning för just oss. Dels för att många trådar är några år gamla och priserna höjs och dels för att det ofta är svårt att se var i landet de där priserna gäller.

Sen så tycker jag inte att det brukar framgå om det är bara själva grunden, eller grunden + markarbete eller grunden + markarbete + golvvärme + rördragningar som prisuppgifterna gäller.

Men jag hade inte sett tråden om kostnad att höja 20 cm tidigare. Så det kändes ju som en positiv överraskning att det inte verkar kosta mer än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.