Har anlitat företag (vitt) för helrenovering av badrum.
Det visade sig ha bakfall, där vattnet flödade till toan och la sig där istället för att fara ut ur brunnen.

Byggaren har nu sagt att han kommer på måndag för att korrigera fallet genom att "ta bort klinker, spackla om, och inte störa fuktspärren".

Men

Som jag tänker har nuvarande fuktspärr bakfall, inte bara ytskiktet. Fuktspärren är dessutom obruten (ska i alla fall vara) med väggarna och upp i tak. Om man då lägger nytt spackel på detta, och beverar nuvarande fuktspärr, kommer det att ske en vatten samling i del hörn, under klinker?

Om de skulle spackla, men lägga ny fuktspärr på detta, då är inte denna fuktspärr sammanhängande med den på väggarna?

Måste således alla väggar rivas ner, jämte golvet, och jobbet göras om i sin helhet. (detta sa Trygg - Hansa) eller kan man bygga nytt på det gamla så att säga?

Någon expert som vet?
 
Inte expert (än i allafall..), men: att korrigera bakfall utan att ta bort/göra om tätskiktet går inte. Precis som du skriver kommer vatten rinna till "dalen" även om kaklet skulle "rättas till". Skulle inte gå med på annat än gör-om-gör-rätt. Hantisens metod är bara ett smidigt sätt att klara sig ifrån trassel...
 
Thomas59
bigsnucke skrev:
Inte expert (än i allafall..), men: att korrigera bakfall utan att ta bort/göra om tätskiktet går inte. Precis som du skriver kommer vatten rinna till "dalen" även om kaklet skulle "rättas till". Skulle inte gå med på annat än gör-om-gör-rätt. Hantisens metod är bara ett smidigt sätt att klara sig ifrån trassel...
Det stämmer bra det.

Gör om - gör rätt, kan du meddela hantverkaren. ALLT ska bort. Golv, väggar, nuvarande tätskikt, kantremsor, manschetter osv.

Fall går inte att "fixa" genom att spackla upp med fix. Att dom aldrig lär sig dom här plattuslingarna. Man kan ju börja ifrågasätta hur väl resten av våtrummet följer reglerna om dom inte känner till en sådan elementär sak, vilket jag iofs tror dom känner till. Dom vill bara inte ta på sig att göra om och drar en vals i förhoppningen att kunden inte vet något om våtrumsreglerna.

Måste väl än en gång fråga: "Hur i h-e kan man vara så korkad att man inte kollar fall INNA man lägger tätskiktet. Det borde ju bvara straffbart!

Lycka till med reklamationen, gå inte på några valser i stil med "det här fixar vi lätt med fix"!
 
Håller med bigsnucke, utan att vara expert. Är dock säker på att Paul-Staffanstorp, Thomas59 eller någon annan kommer till undsättning inom kort och bekräftar min uppfattning:)
 
Redigerat:
Han var ju t.o.m. snabbare än din egen tanke!
 
bigsnucke skrev:
Han var ju t.o.m. snabbare än din egen tanke!
Ja, det är rent sinnessjukt vad man kan ha rätt ibland, synd att man inte har samma framgång på tipset ellet oddset:(:D
 
Spackla får man dessutom absolut INTE göra ovanpå tätskiktet, spacklet är inte avsett att ligga där det är fuktigt.
 
T
v-g skrev:
Spackla får man dessutom absolut INTE göra ovanpå tätskiktet, spacklet är inte avsett att ligga där det är fuktigt.
Ardex K31 tål väta!
 
Thomas59
tank77 skrev:
Ardex K31 tål väta!
men till ingen nytta/inte relevant i detta fall är ju viktigt att påpeka.

Problemet är INTE huruvida spacklet tål väta eller ej utan att BAKfallet ligger på tätskiktsnivå.

Även om man använder Ardex K31 och spacklar vad som i lekmannabetraktarens ögon ser ut som fall så är inte bakfallet åtgärdat.

OBS! Att lägga ett ytterligare tätskikt på ett uppspacklat fejkfall funkar inte heller. Då blir det dubbla tätskikt= Big No! No!

Men att spara väggarna och bara fixa golvet då genom att ta bort klinkers, nuvarande tätskikt och sedan flytspackla korrekt fall med nytt tätskikt på då? NEJ då ska nya tätskiktet i så fall skarvas i golv/väggvinklen och även om det inte uttryckligen är förbjudet, ska man absolut inte acceptera något sådant när man betalarar en hantverkare för jobbet. Då ska det vara 100%-igt.
 
Ericc
Har dom gjort något rätt så ha dom dokumenterat kanske t.o.m fotodokumenterat fallet innan tätskiktet. Då kan man enkelt se hur det ser ut innan.
Men kanske inte :)

Då går det att lösa lite lättare än att riva hela skiten. Men då ska du ha en kompensation.

Det är minst sagt en dyr skola att gå för hanverkaren om det är fulfall :). Förhoppningsvis är det sista gången den killen gör så här.
 
Thomas59
Ericc skrev:
Har dom gjort något rätt så ha dom dokumenterat kanske t.o.m fotodokumenterat fallet innan tätskiktet. Då kan man enkelt se hur det ser ut innan.
Men kanske inte :)

Då går det att lösa lite lättare än att riva hela skiten. Men då ska du ha en kompensation.

Det är minst sagt en dyr skola att gå för hanverkaren om det är fulfall :). Förhoppningsvis är det sista gången den killen gör så här.
Ja det här med att dokumentera fall innan tätskikt läggs på verkar av någon helt outgrundlig anledning inte ha slagit igenom trots att det, vad jag förstår, krävs för att våtrummet ska vara utfört enligt reglerna. Har faktiskt inte riktigt koll på formuleringen i reglerna men det kanske någon annan kan bidra med?

Skälet kan väl kanske vara att hantverkarna misslyckas med fallet i sådan omfattning att det ger för mycket backjobb att göra om direkt. Bättre då att chansa på att kunden inte märker något vilket säkert är vanligt eller att kunden inte orkar med en ny vända med uppbrutet badrum eller att man går på hantverkarens valser om att ta bort några plattor och spackla lite eller lägga nytt ovanpå det gamla (nya) golvet. Inget av detta är dock tillåtet.

Märkligt är det i varje fall!
 
Stort tack för alla snabba svar. Det ger råg i ryggen inför mötet med grabbarna på måndag morgon. Jag kommer gå från snälla kunden till arga gubben.

Värt att berätta i denna historia är även att jag först nu (efter 4 veckor) fått slå på golvvärmen för att testa den. Som ni säkert förstår så fungerar den inte helt perfekt. Eller rättare, den var bara lagd i valda delar av golvet. I duschhörnet är det iskallt...

Och så fick jag fakturan för jobbet igår, med förfallodag i förrgår, på detta jobb som inte är klart, och som ska reklameras på måndag.... Jag skriver en skriftlig reklamation och motsättelse mot fakturan till företaget.

Nu ska jag dokumentera golvet, fallet, och hela badrummet med bilder och film. :)

//R
 
PS Hur ska jag kunna lita på att det gör allt rätt denna gång? Kan man anlita oberoende inspekteringsmän som kommer och godkänner olika steg i omarbetet? DS
 
Thomas59
Kornfeld skrev:
PS Hur ska jag kunna lita på att det gör allt rätt denna gång? Kan man anlita oberoende inspekteringsmän som kommer och godkänner olika steg i omarbetet? DS
Ja du,det är ju just det som är problemet. Våtrumsreglerna i kombination med certifiering är väl kanske tänkt att sätta en viss standard vad gäller våtsäkerheten. Finish och själva det hantverksmässiga utförandet finns det ju inga absoluta regler kring (viss praxis möjligen?) utan där hänvisar man bla i konsumentköplagen till att man kan kräva fackmässigt utförande och då menar man underförstått våtrumsreglerna och möjligen nån sorts praxis (fogsprång och annat) för resten.

Ja, du kan kanske anlita någon som kollar de olika stegen men det lär ju inte vara billigt och någon garanti blir det i alla fall inte. Mycket hinner ju hända mellan inspektionstillfällena.

Enda sättet är egentligen att ha 100% koll själv och övervaka HELA arbetet men då försvinner ju lite av idén med att ta in hantverkare.

Tänk om man bara kunde anlita en firma och sen veta att dom är kunniga om reglerna, vet hur reglerna ska översättas i praktiken, säger till istället för fuskar om dom stöter på problem, är rutinerade och hantverksskickliga och sen har ett sinne för det estetiska också. Skulle samma firma sen hålla tiderna och budget samt vara allmänt trevliga och ordentliga skulle nog många vara villiga att betala lite extra för att slippa dessa klåpare som vi nu måste dras med.

Golvvärmeslingan läggs normalt i hela badrummet utom närmast golvbrunnen (20 cm) och inte heller där toastolen ska stå. Nu limmar man ju oftast toastolen så det är ingen panik om slingan hamnar där, bara man vet om det. Man lägger väl heller inte slinga under andra fasta installationer som belastar golvet som tex tvättpelare.

Att du har kallt i duschen kan ju bero på att slingorna ligger längre än 20 cm från brunnen. Värmespridningen i golvet är dock ganska bra så det brukar inte vara något problem. Kanske har man inte lagt slingor alls i duschutrymmet?
 
Thomas59 skrev:
Tänk om man bara kunde anlita en firma och sen veta att dom är kunniga om reglerna, vet hur reglerna ska översättas i praktiken, säger till istället för fuskar om dom stöter på problem, är rutinerade och hantverksskickliga och sen har ett sinne för det estetiska också. Skulle samma firma sen hålla tiderna och budget samt vara allmänt trevliga och ordentliga skulle nog många vara villiga att betala lite extra för att slippa dessa klåpare som vi nu måste dras med.
En våt dröm :D förmodligen skulle en sån firma få svårt med att hålla tiderna pga att de blir överhopade med jobb. Men dom skulle vara värda att vänta på.

Hur vet man annars att det blir rätt? Man gör jobbet själv, alternativt lejer man in en hantverkare som godtar att man är med själv och hantlangar, gör del av jobbet. Och man betalar inget som inte är klart och ok. Så har jag gjort :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.