Undrar vad som är okej vid inf installation om dosorna hamnar för långt in. Måste man ha förhöjningsringar eller e det okej ändå.

Sen undrar jag en liknande sak. I mitt hus sänkte vi bef tak med 28*70 reglar samt panelskiva. Vi drog ny FK i de gamla rören som ligger ovanför det gammla taket. Vi borrade upp hål där dosorna var och kopplade och sen satte på doslock. Nu är det alltså mellanrum mellan doslock o dosa på 28mm är detta okej?
 
Vet inte, men man kan ju resonera lite kring det. I en normal installation så är det tätt. En anledning torde vara brandrisken om det går varmt i dosan (även om vissa dosor brinner bra...). Ett gränsfall är om dosan når fram till väggbeklädnaden, då är det ju tätt men spånskivan, eller vad man nu har är ju exponerad.

Så jag skulle sätta dit påbyggnadsringar. I taket kan du ev knöka dit en ROT-dosa. Det bästa vore om du flyttat ut dom gamla dosorna i samband med renoveringen.
 
Jag passar på med en liknande fråga.
Jag som först har vägg med råspont på 22 mm och sedan en eller två gipsskivor på detta, 13 mm eller 26 mm extra, hur gör man då med dosor?

Jag har frågat efter dosor som är för 35mm och 48 mm men tydligen är det bara jag som använder råspont plus gips. :D

Det fanns visst nån utdragbar/justerbar dosa men den kostade skjortan.

Det får bli en väldans massa förhöjningsringar istället.
Eller om man kanske kunde svarva/sticka av lagom tjocka ringar från nåt plaströr.
 
Ljusbåge skrev:
Jag passar på med en liknande fråga.
Jag som först har vägg med råspont på 22 mm och sedan en eller två gipsskivor på detta, 13 mm eller 26 mm extra, hur gör man då med dosor?

Jag har frågat efter dosor som är för 35mm och 48 mm men tydligen är det bara jag som använder råspont plus gips. :D

Det fanns visst nån utdragbar/justerbar dosa men den kostade skjortan.

Det får bli en väldans massa förhöjningsringar istället.
Eller om man kanske kunde svarva/sticka av lagom tjocka ringar från nåt plaströr.
Eljo VP-2 dosor. Väldigt härliga dosor! Den har fästring som går att snurra ut.

Långa dosskruvar finns att köpa.

//Patrik
 
Nu så har jag inte den bästa erfarenheten eller kunskapen, men på min senaste praktikrunda så körde snickarna med både råspont och gips på flera olika ställen, så något ovanligt med det tror jag inte det är ;)

Sen körde vi på med vanliga dosor och placerade ut dem så långt ut som stussarna tillät, vilket blev 25mm och jag minns rätt, och väggen var 30mm med råspont och gips. så att det felade mellan 5-10mm var inte så farligt. Sen finns det längre skruvar om man behöver till dosorna..
 
Det finns en apparatdosa med utskruvningsbar fästring upp till 39mm också. "Apparatdosa VP-2 Trippelgips".
Den har jag dock själv aldrig använt.

//Patrik
 
Hej
Senast jag köpte dosa på byggmax (typ 10 spänn) var den justerbar i djupled...

Vad gäller brand så ökar inte säkerheten för att dosan sitter i liv med tex gips. Om det finns ett brandkrav, tex EI30 kan dosan tex kläs med puts på hela "baksidan" eller förses med en bottenpuck som sväller vid värmepåverkan och därmet hindrar brandspridning in i väggen

Hälsningar Brandtätaren
 
Ville inte riva mer i det utan drog bara i nya trådar. Men det är godkänt eller? Fick inget riktigt svar. Vad skulle kunna hända?
 
Hela kopplingsutrymmet är ju inte isolerat som det ska. Du har nästan säkert enkelisolerad ledare (FK eller skalad kabel) i doas, och då ska den helt omslutas av ytterligare ett isoleringslager.

Gör rätt från början, så slipper man fundera. Reglerna är framtagna av personer med mer förstånd för att vi andra ska slippa fundera hela tiden.
 
  • Gilla
Agr98
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Det finns en apparatdosa med utskruvningsbar fästring upp till 39mm också. "Apparatdosa VP-2 Trippelgips".
Den har jag dock själv aldrig använt.
//Patrik
Den använde jag hos grannen. Det var precis att den räckte till spont + gips + kakel.
 
petersv skrev:
Hela kopplingsutrymmet är ju inte isolerat som det ska. Du har nästan säkert enkelisolerad ledare (FK eller skalad kabel) i doas, och då ska den helt omslutas av ytterligare ett isoleringslager.

Gör rätt från början, så slipper man fundera. Reglerna är framtagna av personer med mer förstånd för att vi andra ska slippa fundera hela tiden.
Bra sagt. Givetvis är det så. Men Nu är det ju redan gjort. Kan jag göra det bättre på något sätt? Det är gamla aluminiumdosor i taket och vi sparade oss kanske 2 dagars jobb att använda dom. Ska jag limma på 28 mm dosringar eller liknande? Egentligen borde inget kunna hända men jag vill ju det ska vara mer rätt. Skulle ha kollat upp innan. Men det gick av bara farten..
 
Fungerar det inte med förhöjningsringar och ev. längre dosskruv?

Byta dosorna borde inte behövas tycker jag, det borde kunna bli perfekt i alla fall.

Peter
 
petersv skrev:
Hela kopplingsutrymmet är ju inte isolerat som det ska. Du har nästan säkert enkelisolerad ledare (FK eller skalad kabel) i doas, och då ska den helt omslutas av ytterligare ett isoleringslager.
.
Med samma logik så borde man alltså placera en plastskiva bakom alla utanpåliggande uttag och strömbrytare med öppen baksida? Samma sak med Diazed-centraler? Det är väl ingen som gör?
 
  • Gilla
lpp
  • Laddar…
Borde - ja, absolut.
Jag skulle aldrig låta montera en diazed-central (eller DIN-central) utan baksida. De som bryr sig om sitt husbestånd (huvudsakligen myndigheter, större bostadsförvaltare mm) har plåtbaksida på sina diazedcentraler och plåt/plast på DIN-centralerna som krav.

Utanpåliggande vägguttag finns med plastbaksida, har använts i samtliga fall jag har sett av seriösa elektriker. (baksidan monteras först, inklusive insatsen, sedan skruvas locket på efteråt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.