Vill du att även företag får delta i diskussionen i forumet?

  • Ja, det skulle berika diskussionen

    108 Röster 58,7%
  • Nej, det skulle förstöra diskussionen

    60 Röster 32,6%
  • Spelar ingen roll

    16 Röster 8,7%
  • Antal röster
    184
  • Omröstningen stängd .
Ja under förutsättning att

  • det framgår vilka som representerar ett företag och vilka produkter/tjänster de säljer.
  • att vi diskuterar produkterna/tjänsterna och dess användning, inte smutskastar varandra förutom dom som förtjänar det...
  • att företagen inte startar nya trådar med ren reklam, men dom får delta i att ta fram produktöversikter och +/- med olika varianter.
 
Thomas59
Bo.Siltberg skrev:
Ja under förutsättning att

  • det framgår vilka som representerar ett företag och vilka produkter/tjänster de säljer.
  • att vi diskuterar produkterna/tjänsterna och dess användning, inte smutskastar varandra förutom dom som förtjänar det...
  • att företagen inte startar nya trådar med ren reklam, men dom får delta i att ta fram produktöversikter och +/- med olika varianter.
Jag redogör bara för mina egna åsikter som konsument, ej hantverkare. Att tillåta företag/hantverkare att direkt/indirekt göra reklam direkt i diskussionstrådar, på nästan vilka premisser som helst i termer av titlar, företagsnamn, produktkataloger osv är verkligen att skjuta forumet i foten.

Jag ser inte på vilket sätt det skulle gynna forumet eller konsumenterna. Att det skulle gynna hantverkarna är ju helt uppenbart men det är väl knappas syftet med forumet.

Hade företag från början tillåtits på det sätt som vissa förslår hade byggahus endast varit en skugga av vad det är idag.
 
Om jag läser inläggen emot att låta företag formellt svara på frågor mm så bygger dom på en rädsla att forumet skulle spammas med massa reklam.

Om man ser på andra forum runt om i världen har jag aldrig uppfattat detta som något som händer i verkligheten. Min erfarenhet är att dom energiska företags representanterna sköter sig exemplariskt och verkligen berikar forumen med fakta som efterfrågas.

Det är klart, det ibland lite roliga spekulerandet om produkter, speciellt nyheter, kanske försvinner då detta ersätts med ren fakta.

Min erfarenhet är även att tex alltför specifika frågeställningar löses via PM och dom få klavertramp av företagsrepresentanter brukar sluta med en utvisning. Ingen större skillnad gentemot idag alltså.

Att dela upp i 2 olika forum tror jag inte så mycket på, det skulle bara splittra och vattna ur dagens energiska debatter.
 
Ja, men under förutsättning att de får egna avdelningar likt det är på www.varmepumpsforum.com. Där fungerar det bra.

Fördelen är att man kan föra diskussioner på konsumetforumen samtidigt som företagsavdelningen och länka inlägg. Men då bibehålls konsumentens integritet.
Om företagen kan göra inlägg i direkt i konsumentforumet så är jag rädd att det dövar trådar. Kanske kan moderatorerna hjälpa till att länka samman om avdelningarna inte "når" varann vid något till fällle.
 
Nu kanske VP forumet inte var det mest aktiva runt detta och bara 2 företag har lagt upp sig.

Men ta ett gott exempel på minhembio.com
Dustin mfl går ut och frågar hur dom kan bli bättre gentemot sina kunder.
Dustintråden är på över 800 inlägg med dialog om sortiment mm.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=114933

Jag fattar INTE varför folk här är så rädda för ett sådant upplägg.

Tänk er Bauhaus, Festool, Rinkaby, Beckers etc etc jobbandes på detta sättet. wow, vi skulle kunna revolutionera hela den Svenska marknaden med en rak och öppen kundkommunikation.

Forumägarna skulle bli stenrika och vi konsumenter skulle få bättre och billigare produkter med superb service från ÅF och producenter...
 
Jag vill INTE läsa inlägg av denna typen i varje tråd:

"Vi har precis produkten som löser det du frågar efter. PM:a oss så berättar vi mer".

Två fel:
1) Reklam och,
2) håller inne med information istället för att skriva ut den så att den kan bemötas.
 
-MH- skrev:
Jag vill INTE läsa inlägg av denna typen i varje tråd:

"Vi har precis produkten som löser det du frågar efter. PM:a oss så berättar vi mer".

Två fel:
1) Reklam och,
2) håller inne med information istället för att skriva ut den så att den kan bemötas.
Admin kan väl sätta upp regler för hur dom får bete sig?

Jag håller med Nimajneb. Skulle vara väldigt trevligt med en separat forumdel där företag kan presentera nyheter, och vi kan komma med kritik/förslag på ändringar osv..
Var en väldigt bra idé d^_^b
 
Tycker nog att företag som vill bemöta inlägg i debatt bör få göra det genom en moderator eller liknande. Generellt bör detta vara ett forum för konsumenten, det finns så mycket "information" eller "reklam" på nätet ändå.
 
Nimajneb skrev:
d^_^b

Tycker även en av avgift för dessa skall kunna debiteras.
Hade jag själv varit företagare i relevanta branscher och agerat här korrekt sätt så är det en underbar marknadsförings potential.
Här vet jag inte om jag håller med. Blir en företagare utsatt för smutskastning av något slag ska denne inte behöva betala för att kunna försvara sig.
 
Jag håller också med inlägg #20.
Avgift bör det nog inte vara, för då kan det inte vara annat än reklam.
 
Tycker det känns självklart i ett rättsamhälle att alla får försvara sig vid en ev anklagelse.
Tex om en kund hävdar att företaget XXX gjort si eller så mot han så borde företaget XXX få förklara deras syn på saken och sedan är det ju upp till respektive part att bevisa eller motbevisa med kvitton avtal osv så att "juryn" dvs alla läsare kan bilda sig en uppfattning baserad på fakta så långt det går och inte bara ensidiga anklagelser.

Dock ska det inte bli reklam i stil med att "vi skulle minsann aldrig gjort sådär för vi är bättre"
 
Jag tycker också att företagen ska få försvara sig, men absolut ingen reklam.

Sen tycker jag det skulle vara i en separat tråd, typ "Företagen svarar", där man länkar citat från de olika andra trådarna. Om det går att lösa på något smidigt sätt förstås!

Sen som sagts tidigare så tycker jag att man kan få reda på mycket om deras produkter vid direktkontakt med företaget, inte här. Skulle förstöra forumet tycker jag.
 
D
Jag tycker att företag fritt skall få gå i svaromål när de kritiseras på forumet. Tycker det blir ensidigt och konstigt när man bara får höra en version av "sanningen" i många fall och denne kan stå helt oemotsagd och kan utnyttja detta till max.

Däremot kan man mycket väl förbjuda företag att på eget initiativ starta några diskussioner.
 
Redigerat av moderator:
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Tycker det känns självklart i ett rättsamhälle att alla får försvara sig vid en ev anklagelse.
Tex om en kund hävdar att företaget XXX gjort si eller så mot han så borde företaget XXX få förklara deras syn på saken och sedan är det ju upp till respektive part att bevisa eller motbevisa med kvitton avtal osv så att "juryn" dvs alla läsare kan bilda sig en uppfattning baserad på fakta så långt det går och inte bara ensidiga anklagelser.

Dock ska det inte bli reklam i stil med att "vi skulle minsann aldrig gjort sådär för vi är bättre"
Absolut, visst är det så - i ett rättssamhälle men byggahus.se kanske inte är just det forum som försvaret ska framföras i.

Då företag väldigt sällan hängs ut med namn ser jag inte riktigt problemet. Husföretagen har redan möjligheten i sina resp avdelning har jag för mig (kollar sällan där?)

Konsumenter står redan i ett sådant underläge styrkemässig mot ett företag att denna ställning knappast behöver undermineras ytterligare.

Många som har havererade projekt kanske inte orkar gå till media eller ta en rättslig fight. Då funkar BH lite som en plats att skriva av sig (som hos psykologen) utan att behöva argumentera inför företaget IGEN. En plats bland likasinnade.

När man skriver om ett misslyckat jobb har man ofta stångat sig blodig med en övermäktig företagare som redan idiotförklarat kunden. Ska man då riskera att behöva möta företagaren IGEN här på BH tror jag viljan att dela med sig av erfarenheterna minskar dramatiskt.

I andra fall kanske man skriver bara för att kollla av om det jobb man fått utfört är ok då man kanske kan för lite själv. Vad ska vi då vänta av företagsmedlemmen - Nej det ser för j-t ut eller du får vad du betalar för. Ja idag blir ju svaret allt som oftast "det ser ok ut, man ska inte vara så petig och man får vad man betalar för".

Då jag hittade forumet var jag mitt uppe i en badrumsrenovering och närmast chockades över de historier som återberättades av missnöja badrumsrenoverare OCH andra.

Oftast ryckte hantverkare då ut till sina kollegors försvar trots att jobbet ärligt talat såg ut som skit. Jag har under en period ifrågasatt detta kollegiala beteende (och fått skit för det) och kan nu se att det slentrianmässiga försvarandet av kollegor avtagit en aning. Istället har hantverkare (som tex PAUL, den som jag kom på just nu, det finns många fler) gått in och sakligt försökt reda ut vad som är fel och hur det skulle ha gjorts och skrivit inläggen på ett sätt som jag misstänker inte överträder reglerna om hantverkare på forumet och int heller stör någon.

Eftersom summan på något sätt är konstant har istället gnället över forumreglerna ökat.

Tror inte på något sätt att situationen förbättras med PROFFSTYCKARE och BH´s profil suddas ut. Visst det är säkert flera som går igång på att få titeln PROFFS i profilen och andra som helt enkelt tycker att deras åsikter inte får tillräcklig tyngd bland alla hempularpellejönsar men som någon skrev tidigare, det är så ett forum funkar (bäst). Var och en måste värdera den info man får vare sig man tror att den kommer från en annan privatperson eller hantverkare.

Gränsdragningsfrågor och kvalitetssäkring av "titlar" kommer att bli helt ohanterlig för moderatorerna.

Vad spelar det för roll om det blir ensidigt. Företagarna får ta hand om de egna, det känns inte som BH's uppgift att se till att företagarna inte hamnar i underläge genom att inte få ge sin version.

För mig känns det i alla fall som om hela idén bakom byggahus "på konsumentens sida" faller om man bjuder in företag "öppet". Fristaden blir ingen fristad längre. Idag är det som i en bastu, alla är lika (nakna) och jag uppfattar det som kärnan med BH.

EDIT: Skrev ett så långt inlägg att jag helt glömde bort att jag citerade dig Tossegubben. Du kan väl inte mena allvar med det du skriver att vi ska ha någon slags rättegångar här på forumet med framläggande av bevis, anföranden från parterna och sedan utslag av "läsarjuryn". Nej, jag tänkte väl det, för då hade vi verkligen hamnat snett. EDIT.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
...Många som har havererade projekt kanske inte orkar gå till media eller ta en rättslig fight. Då funkar BH lite som en plats att skriva av sig (som hos psykologen) utan att behöva argumentera inför företaget IGEN. En plats bland likasinnade...
De måste ju "konsumenten" få välja själv. Om en kund är missnöjd med ett badrum och ej vill ha mer "skäll" från hantverkaren så kan han ju skriva i badrumsforumet och inte nämna företagets namn? Då finns det ju ingen risk att företagaren kommer dit och dumförklarar honom?

Och så var det väl ändå tänkt att företagare skulle få försvara sig i en separat egen forumdel för detta? Inte fritt i hela byggahus?

Samt detta andra scenariot där en producent kan presentera en ny produkt (i en egen forumdel avsedd just för detta) och att då vi konsumenter kan komma med konstruktiv kritik samt förslag på förbättringar/ändringar.

Någon berättade om att detta fanns på något annat forum? Låter som en rolig idé! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.