annesophie skrev:
Jag skulle också se detta. Förstår dig helt. :-D
Maken och jag flyttade aningens aningens på vår fläkt för att den skulle hamna rätt på kakeln.
Är er fläkt inte centrerad över spisen då? Hurdant kakel har ni? Hur mycket flyttade ni fläkten? Flyttade ni åt sidan alltså?
 
cheetah1 skrev:
Det stör mig mer isåfall att kaklet inte sitter centrerat mellan skåpen.
Ja, se så olika man kan se på det. Jag tycker det syns mycket mer vid fläkten än vid skåpen det blir ju så tydligt med den där cm som tydligt sticker utanför fläkten liksom.........
 
tank77 skrev:
Nej, jag säger inget!
Varför inte?
 
Per_N skrev:
Låt det vara. Irriterande i början, men man vänjer sig faktiskt. Jag lyckades klanta till min kökskakling en aning innan jag fick in snitsen (nåja) på att sätta plattorna i halvförband. Mycket störande, men jag verkar vara den enda som ser felet. Och nu börjar till och med jag förlika mig med eländet. Inte tänker jag riva och göra om i alla fall - så kul var det inte.
Usch då även om jag inte förstår ett dugg av vad du har gjort! Ha! Ha!

Vi kaklade inte själva utan hade en kakelsättare som gjorde det. En släkting till oss som vi har stort förtroende för. Han kom hit en kväll 5 dagar innan jul för att vi skulle ha en fungerande kök till julen. Så därför kaklade inte sambon själv. Vi fick veta innan han kaklade att det inte skulle bli centrerat och att kakelplattorna inte var i bästa formatet för väggarna minns inte exakt hur han uttryckte det! Men upp med kaklet för att bli färdiga!!!!!! Annars hade vi stått här mitt i julen utan köket klart! Är man galen eller? Fast släktingen hade kört många mil för att hjälpa oss så vi ville ju inte be honom köra hem igen vi tänkte alls på detta då ville bara bli färdiga. Men å andra sidan så om jag inte vänjer mig så får vi väll kakla om eller något, fick ju kakel gratis av en kompis och kaklingen av släktingen så det kan man ju kosta på sig men vi väntar tills vi tröttnar på vitt tror jag!
 
Jag tycker du ska vara nöjd! Det blir inte alltid som man tänkt men det blir oftast bra nog. Ställer man kraven alltför högt så får man endera inget gjort eller man får ingen som hjälper en heller. Så, var nöjd, det där är mycket fint!
 
Jag håller ju då med cheeta1 att centreringen mellan skåpen syns mer och jag har svårt att förstå vad din kakelsättare menar eftersom det bara är att dra en centrumlinje lodrät mellan skåpen och utgå från detta...

Möjligen menar han att det om han centrerat det hela vid fläkten, hade slutat med att ni nere i "slutet av väggen" fått en liten-liten bit på ett av hållen...
Dock hade jag hellre valt detta och fått det centrerat vid fläkten eftersom det är där man först och oftast tittar...
 
Ja jag håller med Paul men det är som sagt svårt att veta om man inte ser helheten.
Jag skulle absolut inte ändrat på ngt men skulle kke tänkt på det ett tag om jag kom hem till er och kollat på ert nya fina kök.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag håller ju då med cheeta1 att centreringen mellan skåpen syns mer och jag har svårt att förstå vad din kakelsättare menar eftersom det bara är att dra en centrumlinje lodrät mellan skåpen och utgå från detta...

Möjligen menar han att det om han centrerat det hela vid fläkten, hade slutat med att ni nere i "slutet av väggen" fått en liten-liten bit på ett av hållen...
Dock hade jag hellre valt detta och fått det centrerat vid fläkten eftersom det är där man först och oftast tittar...
Kakelsättaren en nära släkting som är mycket skicklig i sitt arbete så honom klandrar vi inte för detta! Han förklarade för oss att det inte skulle bli centrerat eftersom det skulle bli en ynka cm längst ut om han centrerade det!!!!!! (Hade fläkten inte suttit där den sitter så hade det nog inte synts så mycket, dessutom om vi haft en bredare fläkt hade det synts ännu mindre antagligen) Han kom hit en kväll och det var tvunget att vara klart till dagen efter då vatten och el skulle kopplas in sen var det jul! Kaklet hade den storlek det hade och han kunde liksom inte trolla! Om vi stör oss på det hela så får vi väl kakla om framöver det har ju trots allt inte kostat oss något alls då vi fick både kakling och kakel helt gratis!!!!
 
Redigerat:
Tossegubbe skrev:
Ja jag håller med Paul men det är som sagt svårt att veta om man inte ser helheten.
Jag skulle absolut inte ändrat på ngt men skulle kke tänkt på det ett tag om jag kom hem till er och kollat på ert nya fina kök.
Hade vi förstått hur mycket EN cm skulle synas så hade vi antagligen bett släktingen köra hem igen 10 mil!!! Han hade nog inte kommit tillbaka! Ha! Ha! Men då hade vi väl fått lösa det på annat vis! Inte lätt att se sånt! Men som sagt släktingen berättade innan han satte kaklet vad som skulle bli och vi fick själva säga hur vi ville ha det. När vi tröttnar på vitt kakel så byter vi och då får det bli mosaik istället skulle jag tro! Som tur är betalade vi inget för vare sig kakel eller kakling så vi kan med gott samvete byta det i framtiden!
 
Kurtivan skrev:
Jag tycker du ska vara nöjd! Det blir inte alltid som man tänkt men det blir oftast bra nog. Ställer man kraven alltför högt så får man endera inget gjort eller man får ingen som hjälper en heller. Så, var nöjd, det där är mycket fint!
Tack! Du har så rätt så! Visst är köket fint! Synd bara att man ska vara så petig med allt! Men som jag skrev innan så har vi fått både kakel och kakling så vi kan med gott samvete byta ut det framöver och då får det nog bli mosaik!!!
 
Vet ni vad? Jag har tittat massor på kaklingar på nätet och i kataloger och i badrum så är vaskar osv inte alls centrerade med kaklet, oftast inte i alla fall!!! Nu ska vi tänka på det inför vår egen kommande badrumsrenovering!!!!!! Men jag antar att det där egentligen inte är något så stort "problem" som jag ville göra det till! Har sett prov på mycket värre kan ni tro när jag kollat hembyggda kök på nätet!!!!!!
 
Då var det som jag misstänkte att det skulle bli en liten bit nere i slutat av väggen om man centrerade det vid fläkten.
Dock hade jag gjort så personligen för där ser man inte det på samma vis.

Men men.. jag tror ni vänjer er och som sagt är det inte speciellt dyrt att kakla om annars ju ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Då var det som jag misstänkte att det skulle bli en liten bit nere i slutat av väggen om man centrerade det vid fläkten.
Dock hade jag gjort så personligen för där ser man inte det på samma vis.

Men men.. jag tror ni vänjer er och som sagt är det inte speciellt dyrt att kakla om annars ju ;)
Fast hade det ens gått att skära så tunna skivor av kaklet? Alltså det slår på ca 1 cm och med tanke på att det blir fog mellan så blir det ju mindre än 1 cm som kaklet skulle varit!!!

Jag tror vi kommer vänja oss vid detta (som vi nästan gjort vid den fel vita färgen *S*)
 
Nikki73 skrev:
Fast hade det ens gått att skära så tunna skivor av kaklet? Alltså det slår på ca 1 cm och med tanke på att det blir fog mellan så blir det ju mindre än 1 cm som kaklet skulle varit!!!

Jag tror vi kommer vänja oss vid detta (som vi nästan gjort vid den fel vita färgen *S*)
Visst går det att skära smala bitar...
Om inte med knäckaren så med vattensågen...

Är det såå lite kunde man kanske trollat bort det hela med ytterst lite större fogar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.