Jag tänker ansluta ett nytt avlopp till en gammal avloppsstam och undrar vilket som är att föredra. Ansluta vid muffen eller kapa den gamla gjutjärnsstammen (från 50-talet) och ansluta på "röret"? Hoppas ni förstår vad jag menar. Vilken av alternativen skapar den tätaste sammanfogningen?
 
Redigerat:
Ansluta i muffen.

Protte
 
Ok, tack för svaret. Jag hade hoppats att svaret skulle vara "kapa röret och anslut där", det verkar nästan lättare än att få bort den förbaskade tätningen runt muffen.
Men vi kör in den i muffen, det låter bra :)
 
Att få isär det där kan vara ett elände, speciellt om det är igengjutet med bly.

Skaffa ett blad för gjutjärn till tigersågen, då har du något som biter på rören.

Men var rädd om muffen.

Jag höll på en hel kväll med att försöka få isär röret.
 
cubix skrev:
Ok, tack för svaret. Jag hade hoppats att svaret skulle vara "kapa röret och anslut där", det verkar nästan lättare än att få bort den förbaskade tätningen runt muffen.
Men vi kör in den i muffen, det låter bra :)
Eftersom du hoppades på ett annat svar så säger jag kapa röret och skarva med en fernco-koppling direkt på det gamla röret istället. Går betydlig mycket fortare.
 
Med fernco-koppling så får man en kant på insidan.
Kapa röret som går i muffen ganska jäms med och borra bort blyet, lite lirkande så får man ut resten av blyet sedan ligger det drev bakom. Sedan bör det gå dra ur stumpen.

Protte
 
prototypen skrev:
Med fernco-koppling så får man en kant på insidan.
Kapa röret som går i muffen ganska jäms med och borra bort blyet, lite lirkande så får man ut resten av blyet sedan ligger det drev bakom. Sedan bör det gå dra ur stumpen.

Protte
Kanten på insidan jämnar snabbt ut sig när det byggs på lite beläggningar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.