_ap_ skrev:
Vad räknar du som dyrt?

Under 120-150tkr är nog svårt, men å andra sidan är inte 9kW bregvärme för 110tkr heller så billigt.
Spanmål är oxå bara glömma, varken bra för pannan eller plånboken.
Foderhavre 36 öre kilot såg jag i ATL i morse. Är det inte värt att kunna elda det?
 
dcdc skrev:
Jag funderar jättemycket på uppvärmning av vårt hus(180kvm + div uthus tot ca 400kvm)
Hur står sig värmepumpar när det blir så stora effekter, blir inte deras kWh ännu billigare än vid mindre hus? Konkurrerar med flis/ved om man ser till arbetet? Någon som har lite siffror?
 
_ap_
tja har man en topp effekt på 45-50kW så krävs väl rätt ordentliga säkringar + att investeringen är garanterat den dubbla.

Modern fliseldning går inte på några sätt jämföra med vedeldning.. snarare olja..

Vad vill du ha för siffror?
 
_ap_ skrev:
Vad vill du ha för siffror?
Investerings och driftkostnader.
 
_ap_
En 50kW flisanläggning kostar väl i runda slängar 250-300 000: - inkl förråd, installation och en VVberedare(liten acktank)

Bränslet kostar mellan 20-40 öre/kWh inkl service.

50kW bergvärme då?
 
_ap_
Nu var inte 50kW till 400m2 utan ett exempel.
räcker mer än väl med en 35kW.

Man behöver nog 5-6 hål till 50kW á 40 000: - = 200 000 - 240 000: - + pump och inkoppling.
 
Och sen närmare 80-100 öre/kWh om man har bra elavtal.
Pumpen kräver också uppåt 35-50A huvudsäkring med fast avgift därefter.
Utöver det åker man på en utökningsavgift när man går upp till dessa amperenivåer på huvudsäkring, den brukar ligga på närmare 20k.

Alla har dock så olika förutsättningar att det är svårt att generalisera.
Äger man ett skogskifte som skall skötas om får man ut ved som kan flisas, den blir billig samtidigt som skogen ökar i värde.
Har man egen firma kan man låta VPn sköta värmen medans man själv jobbar ihop till elräkningen.
Hur värderar man sin fritid?
Många parametrar blir det...
 
Jag bara spånar (hehe) lite fritt, har fått för mig att bergvärme blir mer lönsamt (mindre olönsamt, välj själva) ju större hus man har. Men om det är på landet med uthus mm, så kanske det blir FÖR stort och flis mer ekonomiskt.

Undrar om det inte är som bax säger, måste man ha 35A i huvudsäkring så blir det dyyyrt.
 
Men alltså, 35-50kW, då snackar vi kyrkor, föreningshus etc.
I kväll har jag tittat på en 30kW Nibe-VP tillsammans med deras representant, han snackade också om en elkassett om 12-15kW för att spetsa med vid tokkyla.
Det ger 63A huvudsäkring (t.o.m. lite mer om man maxar), men byggnaden är också ett mindre Folkets Hus.
När det gäller sådana byggnader är ju också underhållet en viktig faktor. Hur ofta måste man titta till anläggningen?
 
Okej, säg 350 m2 boyta i två hus och verkstad på 200m2 som hålls lite lagom tempererat så att man inte fryser om fingrarna. Där är ett exempel jag skulle vilja jämföra med flis och bergvärme.

Räcker det med 25kW pump?

Med 3-fas elpatron räcker det med 25A för att få ut 17kW förresten.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Ja, en pump kostar 140 kkr tydligen. Hålet (hålen?) har jag ingen aning om.

[länk]

Men behövs det verkligen 50 kW till 400 m2?
Jag värmer ungefär 350-400kvm med värmepump, min pump är på 16kW och den räcker till dock så går elpatronen in när det är apkallt som det har varit nu ett tag, bor i dalarna och ahde -32 som mest. Har inte heller jättesäkring, mina huvudsäkringar är på 25A. För att värma 2 hus med värmepump samt varmvatten i bägge, hushållsel för ett hus och elvärmt garage på ca 70kvm m.m så gör jag av med ca 25-27000kWh om året.

Är dock väldigt sugen på en flispanna för det.:)
 
_ap_
Kan du utveckla varför du ändå överväger flis?

När man "dimensionerar" en flispanna brukar vi ta 70w /m2 eller 25w /m3 luft.
 
_ap_ skrev:
Kan du utveckla varför du ändå överväger flis?

När man "dimensionerar" en flispanna brukar vi ta 70w /m2 eller 25w /m3 luft.
Tja, värmeanläggningen fanns redan när jag köpte gården, bytte dock värmepumpen -03. Eftersom jag äger egen skog, har redan maskiner (traktor, skogsvagn, flishugg m.m.) samt även odlar energiskog så skulle det vara ganska billigt att elda upp det. Har funderat på ved men vill inte vara tvungen att springa och tända i pannan hela tiden, gillar att det sköter sig delvis självt som det gör nu.
Kommer även att utöka uppvärmningsytan med en ca 3-400kvm så småningom å är min pump för liten. Om jag köper en flispanna så kommer den byggas i anlutning till verkstad/garage vilket hör till jordbruket och borde i såfall vara delvis avdragsbart.
 
_ap_
OK, då är det ju mer än rätt att satsa på flis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.