P
Jag försökte hänga med i mellandagsrean och "fynda" en tvättstapel, men snablars man blir ju bara snurrig av allt vad försäljare och reklam säger.

Drog mig tillbaka och började scanna av tester och recensioner på nätet. Letade även fram ett par nummer av Råd och Rön med tester som jag hade i bokhyllan. Jag kan inte säga att det blev lättare att bestämma sig efter det. Det finns mycket parametrar att skruva på.

Finns det någon här på forumet som har bra koll på dom grejor som finns i handeln idag?

Önskvärt för tvättmaskinen är;
- inget lyx och lull-lull, den ska vara enkel att använda
- 10 A säkringstal
- låg vattenförbrukning
- står någorlunda stilla vid centrifugering
- håller mer än ett par tre år
- rep. och reservdelar finns tillgängliga

och (kondens)torktumlaren;
- inget lyx och lull-lull, den ska vara enkel att använda
- 10 A säkringstal
- effektiv kondensor så fukten hamnar i behållaren och inte i luften
- håller mer än ett par tre år
- rep. och reservdelar finns tillgängliga

Går dom inte att stapla på varandra må det vara hänt.

Öppnar man plånboken ordentligt kan man ju få fina Miele-maskiner, men jag hade nog kanske tänkt att pengarna skulle räcka till annat också.

Tackar och bockar på förhand.
 
Svaret är enkelt: Miele/Miele. Det blir billigast i längden, jag lovar.
 
ASKO eller Cylinda (kommer från samma svenska fabrik) är bättre än miele fast billigare att köpa, dessutom är de snyggare än de tråkiga mielemaskinerna.
 
Jag får återigen spegla vad grannar och kompisar erfar om sina Cylindamaskiner. De pajar!

Miele bara går och går, rena schweizeruren.

Min personliga erfarenhet är att Mieles livscykelkostnad är lägst, förutsatt att man inte råkar ut för reparationer förstås. Man behöver inte köpa de dyraste modellerna utan instegsvarianterna duger alldeles utmärkt.
 
P
Hmm. Cylinda ca 12 till 15 tusen. Miele från ca 18 tusen. I inköp alltså.

Jag har spanat på Cylindas maskiner och kliat mig lite i huvudet. Historiskt har dom varit ruggigt stabila, men efter att ha kollat runt på nätet verkar det som om det är en del rackel och strul trots allt.

Tusenlapparna man sparade på att köpa billigare maskiner kan nog snabbt flyga iväg på reparationer när det blir så dags.

Jag är fortfarande inte helt såld på Miele tack vare inköpspriset. Jag menar hade det varit en hifi-förstärkare så... :D
 
Cylinda är rena sk-ten. När vi flyttade in va alla vitvaror cylinda, electrolux och AEG. Dessa va då från 2004 och allt är ny bytt pga att de pajar( cylinda tvättmaskin), läcker luft så det rinner vatten ( kyl och frys), disken är smutsig efter 65c programmet. Nu har vi endast Miele och jag är så nöjd. Dyrare, ja, i inköp. Men nöjet att allt fungerar.
 
Cylinda tvättmaskin läcker luft säger du den går väl på el.
 
A´hoy.

Med min erfarenhet av tvättmaskiner, inte extraordinär på något vis (jag är sjöman).

Miele används ibland i stället för industrimaskiner ombord på handelsflottans fartyg, där håller dom i ca 5-7år, men då går dom grymt tungt dygnet runt. Dom gångerna det skall sparas ombord i nämnda fartyg och det skaffas annat än miele eller industri variant, varar det ytterst sällan längre än 1,5 till 2 år. Med den erfarenheten i fickan så vart valet för mig inte svårt, det blev miele trotts priset.

Vänligen / Greger
 
Jag såg Miele 1614 tvättmaskin för 7500 på elgiganten sickla/stockholm för 2 veckor sedan. Riktigt kalaspris. Men jag har tyvärr redan en husqvarna som fungerar bra.

Jag försöker alltid köpa en billig modell från ett bra märke. Tycker att den metodiken funkar bra inom det mesta. bil, dator mm
 
Redigerat:
P
skumpen skrev:
cylinda tvättmaskin läcker luft säger du den går väl på el.
*lol*
 
P
TrollMann skrev:
Cylinda är rena sk-ten. När vi flyttade in va alla vitvaror cylinda, electrolux och AEG. Dessa va då från 2004 och allt är ny bytt pga att de pajar( cylinda tvättmaskin), läcker luft så det rinner vatten ( kyl och frys), disken är smutsig efter 65c programmet. Nu har vi endast Miele och jag är så nöjd. Dyrare, ja, i inköp. Men nöjet att allt fungerar.
Cylinda-maskiner ser iofs ut att tåla en del stryk.

http://www.youtube.com/watch?v=uEj5y7YwsWM&feature=related

Spola fram till 6:00 och kolla till slutet. Något säger mig att det nog inte är SP eller Råd och Rön som är i farten.
 
P
magnu skrev:
Hittade den här på blocket
[länk]

Så kan du fundera ett tag till.
Oslagbar pris/prestanda.
Håller nog ett tag till

Den är inte min!

Lysande! Tack. Det måste jag kolla upp. Förhoppningsvis har ingen varit där och baxat ut grejorna än.
 
Miele är inte mycket bättre än något annat av "kvalitetsmärkena".
Köpte själv allt Miele då vi byggde -03, inom 18 månader så hade tvättmaskinen lagats 2 ggr, kaffemaskinen 1gg och induktionshällen felindikerat för het zon. Mitt problem var att jag köpt vitvarorna 7 månader innan vi flyttade in, när de havererade var de 26 månader.... Surt men det är smällar man får ta.
Tvättmaskinsreparationen bestod i byte av moderkort då maskinen bara stannade mitt i programmen, det hjälpte inte. Sedan byte av lucklås, hjälpte inte heller. Då tog jag isär skiten själv och hittade felet som var en skavd ledning från lampan som sitter i gummibälgen.
De har en snygg design och roliga lösningar på sina grejor men någon överdrivet bättre kvalité har de definitivt inte.

/Calle
 
Jag kör Bosh/Bosh. la 10k på dem tillsammans. Helt ok och def inte avancerade. 6kg tvätt och 7kg tork. De gpr båda på 1 st 10a :D Men man får ta det lite lugnt. Har dock bara blåst säkringen 2 gånger på 1 år och då har vi kör vi dem alltid samtidigt. Ska dock säkras om när ny abadrummet byggs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.